Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 10:57

Prochownia musi do nas wrócić – felieton Mateusza Durlika

To najczarniejszy, ale niestety bardzo realny scenariusz kilkunastomiesięcznej sagi z jednym z najbardziej kultowych miejsc w naszej dzielnicy. Prochownia na zawsze zniknie z mapy Żoliborza?

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • o tym co może czekać Prochownię,
  • zmianach w przeznaczeniu lokalu,
  • o planach miasta względem Prochowni.

Dołączone zdjęcie jest oczywiście nieprawdziwe, ale nie jest niemożliwe, że w niedalekiej przyszłości stanie się faktycznym. Może nie będzie to Kebab, a inny fast food albo jakaś sieciówka, która z miejscem kultury, dawną Prochownią, będzie miała tyle wspólnego co Zenek Martyniuk z dobrą muzyką.

Prochownia. Kultura z funkcją gastronomii

Ponad 10 lat temu, kiedy po wygranym konkursie Prochownię Żoliborz przejmowała Marianna Zjawińska, lokal miał jasno określone przeznaczenie. Pamiętacie jak na początku funkcjonowania tego miejsca, funkcja gastronomiczna była bardzo ograniczona? Działo się tak dlatego, że główną i podstawową funkcją tego miejsca miała być kultura. Z tego tytułu dzierżawca otrzymywał również preferencyjne warunki najmu. Organizacja koncertów, kina plenerowego, silent disco, czy innego rodzaju rozrywki miały odbywać się również w czasie, w którym generują wyłącznie koszty dla najemcy i te miały być właśnie pokrywane z bieżących przychodów firmy zaoszczędzonych między innymi na niższym czynszu.

Prochownia wówczas tętniła życiem i mimo niezbyt bogatej oferty gastronomicznej miejsce to było sercem Żoliborza. Jeśli ktoś chciał wyjść gdzieś ze znajomymi, to wiedział, że w Prochowni zawsze będzie się działo coś ciekawego i prawdopodobieństwo, że będzie inaczej było podobne do tego, że Jarosław Kaczyński się ożeni – czyli bliskie zeru. Sam wielokrotnie świetnie bawiłem się w Prochowni wraz z rodziną, na różnego rodzaju spotkaniach czy imprezach. Kultura z resztą zawsze towarzyszyła temu miejscu. Chciało się tam przychodzić. 

Po blisko 9 latach, w świetle skandalu, o którym pisaliśmy na naszych łamach wielokrotnie, Marianna przegrała konkurs. Wtedy funkcja lokalu została już przez miasto zmieniona, subtelnie, ale znacząco. Zamieniono bowiem rodzaj prowadzonej działalności z funkcji kulturalno-gastronomicznej, na funkcję gastronomiczno-kulturalną. Mniej kultury, więcej jedzenia. Na nic zdały się tysiące podpisów mieszkańców, apele ludzi kultury, interwencje radnych miejskich. Mimo wielu ostrzeżeń ze strony mieszkańców, wiedzących jak ważną rolę w lokalnym środowisku pełni to miejsce, miasto pozostawało głuche i nieugięte.

Wnioski i nowy konkurs

Spółka Dapius, która przejęła Prochownię w świetle kontrowersji, również w ich świetle musiała ją oddać. Nie płacili czynszu (dzięki któremu wygrali konkurs), nie realizowali założeń kulturowych, które były warunkiem koniecznym. Są już smutną historią tego miejsca. A nie mówiliśmy, nie ostrzegaliśmy?   

W ciągu najbliższych kilku tygodni ma zostać ogłoszony nowy konkurs. Miasto twierdzi, że wyciągnęło wnioski. Wprawdzie do błędu się nie przyznają, nie przeprosili mieszkańców za odebranie im kultowego miejsca na ponad rok, mimo licznych ostrzeń, ale deklarują, że wnioski wyciągnęli. Tym razem konkurs ma zostać ogłoszony w trybie dzierżawy 7-letniej, a nie jak dotychczas 3-letniej. Ma to zaowocować większą stabilnością dzierżawcy, dzięki czemu zwiększy to atrakcyjność tego miejsca. Dzierżawca nie będzie miał bowiem z tyłu głowy lęku, że za 3 lata będzie musiał znowu podchodzić do konkursu i liczyć się z przegraną. 

Ta szklanka miodu, trafia jednak na wywrotkę pełną dziegciu. Miasto bowiem, w związku z powstającym na Żoliborzu domem kultury, postanowiło wymazać, wykreślić z zapisów konkursowych funkcję kultury i pozostawić wyłącznie funkcje gastronomiczną. W tym przypadku nie będzie liczyło się już doświadczenie w organizacji imprez, nie będzie liczyło się to, czym to miejsce było dla mieszkańców Żoliborza i całej Warszawy. W konkursie oceniane będzie to, czy potrafi dobrze przygotować jedzenie. 

W praktyce oznacza to, że wszelkie podmioty, które będą miały ambicje i doświadczenie związane z szeroko rozumiana kulturą (ale takie prawdziwe, jak Marianna), nie będą z tego tytułu otrzymywały punktów. Kluczem będzie jedzenie. Jak myślicie? Możemy spodziewać się tam McDonalda, kebaba, a może jakiejś innej sieciówki, która dzięki doświadczeniu w gastronomi położy konkurencje na łopatki? Dla dużych firm wyższy czynsz też nie będzie problemem, zapłacą i 10 tysięcy miesięcznie. Czy to może oznaczać definitywny koniec naszej ukochanej Prochowni? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Wam.

Przeczytaj również: Jest odpowiedź ratusza na petycję w sprawie dzierżawy Prochowni

Ratusz nie zamierza występować do Rady Warszawy w sprawie odstąpienia od przetargu na dzierżawę Prochowni i zawarcia umowy z Marianną Zjawińską. Zdaniem urzędników sprawa Prochowni nie spełnia wymogów zgodnych z uchwałą wedle, której w pewnych sytuacjach można zawrzeć umowę dzierżawy z pominięciem przetargu.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.