Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:13

Kryminalna Mapa Żoliborza: Grasujące bandy, małpi gaj, kradzieże, morderstwa. Sprawdź, gdzie przed wojną czyhały kłopoty!

Baraki na Powązkach, Las Bielański czy słynny “małpi gaj” między ul. Felińskiego, Zajączka i Krajewskiego - tych miejsc dawniej należało się wystrzegać. Przedwojenny Żoliborz był dzielnicą kontrastów społecznych. Nie dziwi więc, że niebezpieczeństwo czyhało za każdym rogiem.

1. Makabryczne odkrycie w gliniankach

Słodowiec, sierpień 1933 r. Z glinianek przy Włościańskiej wyłowiono zwłoki kilkutygodniowego dziecka. Na jego szyi znajdował się sznurek, do którego przymocowano cegłę. Kto utopił niemowlę? Tego ówczesnym śledczym nie udało się ustalić.

2. Cios prosto w serce i grasujące bandy

Marymont, czerwiec 1933 r. O tym, że niewinna rodzinna sprzeczka może skończyć się tragicznie, przekonał się na własnej skórze Franciszek Idzikowski. Podczas awantury w domu przy ul. Szlacheckiej 16 Hubert Dłużniewski zadał swojemu szwagrowi kilka ciosów nożem kuchennym. Poszkodowany zginął na miejscu. Nie tylko rodzinne kłótnie spędzały policjantom sen z powiek. Dużo większym problemem były grasujące bandy. Złodzieje znali się od najmłodszych lat, a rabunków dokonywali zazwyczaj w kilka osób. Warto przypomnieć tutaj sprawę z czerwca 1933 roku. Z domu Jadwigi Łaby skradziono biżuterię i garderobę o łącznej wartości 7000 złotych, co stanowiło wówczas niebagatelną kwotę. Śledczy nie potrzebowali dużo czasu, by ustalić, kto dokonał kradzieży. Byli to rabusiowie zamieszkujący domy przy Marii Kazimiery 40, Warszawskiej 14 i Potockiej 52. O kosztownościach wiedzieli od znajomego murarza, który niegdyś naprawiał kuchnię w domu Jadwigi Łaby.

3. Gałązka niezgody, czyli siostra zabiła brata

Powązki, maj 1927 r. Aby wywołać konflikt, niejednokrotnie wystarczy iskra, a czasem nawet... gałązka bzu. Historia, którą przypominamy, wydarzyła się w maju 1927 roku przy ul. Pionierskiej 10. Janina Binkowa zerwała gałązkę bzu w ogrodu swojej matki, co nie spodobało się jej bratu, Bolesławowi Błaszczakowi. W odpowiedzi dostał od siostry wiązankę wulgaryzmów, a po wyproszeniu za drzwi schwyciła za nóż i zadała mu głęboki cios w kolano lewej nogi. Na pomoc awanturniczej córce nadbiegła jej matka, zaś na krzyk rannego - żona Błaszczaka - donosił popularny wówczas miesięcznik Polska Zbrojna. W bijatyce ucierpiała również żona Błaszczaka, na którą rzuciły się obie kobiety. Matka Janiny Binkowej zadała jej scyzorykiem silny cios w głowę. Sprawczynie od razu uciekły do swoich domów, a karetka przyjechała dopiero po dwóch godzinach.

4. Mąż bije żonę, ona zadaje mu ciosy siekierą

Marymont, czerwiec 1933 r. Problemy małżeńskie nie zawsze można rozwiązać pokojowo, szczególnie jeśli mąż podejrzewa żonę o zdradę. Tym razem jednak w ruch poszły radykalne środki. Stefan Kowalewski dotkliwie pobił w nocy swoją żonę Mariannę, która, jak twierdził, mogła mieć romans z innym mężczyzną. Kilka godzin później kobieta odwzajemniła się mężowi. Zadała mu dwa ciosy siekierą w głowę, następnie zamknęła mieszkanie i poszła do najbliższego komisariatu, wówczas znajdującego się przy Włościańskiej 45. Jęki rannego męża obudziły sąsiadów. Wezwali patrol, który wyważył drzwi i wszedł do mieszkania. Ofiarę szybko zabrano do szpitala.

5. Gdzie wojsko, tam złodzieje

Cytadela, przełom listopada i grudnia 1927 r. Okres przedświąteczny to wówczas prawdziwe żniwa dla złodziei - w kasie 21. Warszawskiego Pułku Piechoty znajdowało się sporo gotówki na wypłaty. Czas jednak grał na niekorzyść rabusiów. Gdy wartownik zauważył w jednej z uliczek Cytadeli trzech podejrzanie zachowujących się mężczyzn, żandarmi niezwłocznie wkroczyli do budynku dowództwa. W jednym z pokojów złodzieje nieudolnie mocowali się z kasą pancerną. Dostali wyrok 2 lat więzienia, ale wyszli z niego 8 miesięcy przed zakończeniem kary.

6. Chciał utopić żonę w Wiśle

Lewy brzeg Wisły niedaleko Cytadeli, listopad 1933 r. Gorący romans z inną kobietą, zimna kąpiel dla... własnej żony, choć wszystko zakończyło się wyjątkowo szczęśliwie. Jan Chrostowski zaprosił swoją małżonkę na spacer brzegiem Wisły. Porę wybrał dość nietypową, ponieważ zbliżała się północ. Nie bez przyczyny - zaprzyjaźnił się z inną kobietą, więc żona stała mu na przeszkodzie. W pewnym momencie chwycił ją za gardło i wrzucił do lodowatej rzeki. Spokojnym krokiem wrócił do mieszkania, sądząc, że ofiara utopi się. Stało się inaczej. Wartki nurt wyrzucił kobietę na brzeg. Natychmiast zabrał ją policyjny patrol, by wyjaśnić, co się wydarzyło. Już z samego rana mundurowi przyprowadzili na komisariat Jana Chrostowskiego, który był tak zszokowany, że od razu zemdlał. Przyznał się do usiłowania zabójstwa. Sąd kazał go osadzić w areszcie.

7. Małpi gaj, złodziejom w to graj

Stary Żoliborz, maj 1926 r. i październik 1928 r. Kto wówczas odważył się pieszo chodzić przez lasek między torami kolejowymi, a ul. Felińskiego, Zajączka i Krajewskiego, ten nieraz przekonał się, że wystarczy chwila nieuwagi, by złodzieje okradli go dosłownie ze wszystkiego. Policja była bezradna, choć wiedziała, że tropy prowadzą do pobliskich baraków. Tam również nie było za wesoło. Władysław Kożuchowski, współwłaściciel firmy budowlanej, zastrzelił na planu budowy Józefa Dominiaka. Robotnik upomniał się o zaległą pensję. Z kolei dwa lata wcześniej prasa rozpisywała się o napadzie na 16-letnią Irenę L., którą zgwałcili nieznani sprawcy.

8. Tłum ma zawsze rację

Powązki, sierpień 1928 r. Rozszalały tłum wymierzył karę mordercy nieznanego mężczyzny. 23-letni Edward Kaniewicz został odbity z rąk funkcjonariuszy, którzy prowadzili go do komisariatu. Gdyby nie policyjne posiłki, mężczyzna nie przeżyłby samosądu. ............................................... Słownik przedwojennych złodziei: doliniarze - złodzieje kieszonkowi kradzież na lipko - włamanie przez okno kradzież na szpryng - zabranie rzeczy z przedpokoju kradzież na pasówkę - dzięki dorobionym kluczom kradzież na potok - zabranie rzeczy z jadącego wozu kradzież na wydrę - wyrwanie torebki z ręki pajęczarze - złodzieje bielizny Artykuł opracowano na podstawie tekstu “Niedole policjantów z XXVI Komisariatu” autorstwa Tomasza Pawłowskiego, “Nasz Żoliborz”, nr 19, 06/2017, ISSN 1731-8661

kryminalna_mapa_zoliborza

kryminalna_mapa_zoliborza

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.