Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:47

Zmarła Barbara Szydelska. Wychowała kilka pokoleń żoliborzan w duchu sztuki

Legenda – tak myślą o niej pokolenia żoliborzan i żoliborzanek. Barbara Szydelska założycielka pracowni plastycznej i Muzeum Sztuki Dziecka kształtowała artystyczne oblicze dzieci wychowujących się nie tylko na Żoliborzu, ale i w całej Warszawie.

W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o dokonaniach Barbary Szydelskiej,
- o losach prac jej podopiecznych.

Zmarła Barbara Szydelska. Na Żoliborzu ponad 50 lat prowadziła pracownie artystyczne, w których swój artystyczny zmysł rozwijała rzesza małych żoliborzan i żoliborzanek. W artystycznym duchu wychowała pokolenia mieszkańców i mieszkanek dzielnicy i Warszawy.

Był rok 1965. Pierwsze warsztaty plastyczne odbywały się w jednym z mieszkań udostępnionych przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową. Już kilka lat później prace jej podopiecznych prezentowano w Londynie, Sztokholmie, Berlinie czy Pradze.

Muzeum Sztuki Dziecka

Tutaj te dzieci się rozwijają, uczą się samodzielności, to są fajne dzieci

Przez lata Barbara Szydelska prowadziła swoją pracownię w Forcie Sokolnickiego, gdzie było miejsce na wystawy a także prowadzenie warsztatów. To właśnie tam zrodziła się fundacja Dziecko i Sztuka oraz Muzeum Sztuki Dziecka. - Udało nam się osuszyć użytkowane pomieszczenia, otworzyć plastyczną szkołę podstawową aprobowaną przez kuratorium, na której nierzadko wykładali profesorowie ze znanych warszawskich uczelni, zupełnie za darmo, jak w rodzinie, a w każdy sobotni wieczór odbywały się wieczorki taneczne dla rodziców, podczas których różne kabarety grały, występowały i dawały rodzicom cudowną rozrywkę. Takie szczęście trwało właśnie do 2009 roku i się skończyło, do tej pory nie wiemy, dlaczego; powiedziano nam, że fort będzie przebudowany i nie możemy go dłużej użytkować - opowiadała w udzielonym w 2018 roku wywiadzie dla Gazety Żoliborza.

Fundacja i muzeum przeniosła się do Prochowni Południowej, a następnie do jednego z lokali przy ulicy Mickiewicza, gdzie do dzisiaj prowadzone są zajęcia plastyczne.

- Tutaj te dzieci się rozwijają, uczą się samodzielności, to są fajne dzieci. Mamy takiego 9-letniego chłopca, który po szkole nie idzie do nas, tylko leci na zajęcia. Zawsze powtarzam, otwórzcie drzwi, bo Jeremi rozbije głową szybę. One to uwielbiają. Mieliśmy kiedyś podział na grupy, była grupa 5-latków, ale to było przedszkolne środowisko. Odkryliśmy, że jak „włożymy” dzieci 5-letnie do dzieciaków 8-letnich, to one się super rozwijają – mówiła nam Barbara Szydelska.

5 tys. zbiorów czeka by wyjść na świat

Zbiory muzeum to dziś ponad 5 tys. prac nigdzie nie eksponowanych, trzymanych w piwnicy. Wśród eksponatów znajduje się efektowny obraz zatytułowany „Bitwa pod Grunwaldem”, który rozmiarami zbliżony jest do oryginału Jana Matejki, malunki przedstawiające stolicę i Żoliborz, a także ogromne rzeźby zwierząt czy dinozaurów. Robią wrażenie i robiły niegdyś na wystawach w Europie, gdzie były nagradzane jak choćby w Londynie. Dzieło wychowanków fundacji, które wystawione jest na publiczny widok można podziwiać w kaplicy św. Franciszka z Asyżu znajdującej się przy kościele św. Stanisława Kostki. Część prac podopiecznych Fundacji Dziecko i Sztuka można obejrzeć również przy okazji wizyty w Biurze Obsługi Interesanta ZGN Żoliborz przy ul. Marii Kazimiery.

– To jest jedyne w Polsce Muzeum Sztuki Dziecka. Szkoda, że nie ma możliwości pokazania tych prac światu – mówiła w 2020 roku na łamach Gazety Żoliborza Barbara Szydelska.

Barbara Szydelska, dzięki głosom mieszkańców dzielnicy znalazła się również w ścisłym finale plebiscytu na Żoliborzankę Roku 2021 zajmując ostatecznie 4 miejsce.

We wtorek 29 listopada o godz. 14.00 odbędzie się msza żałobna w Kościele pw. św. Karola Boromeusza.

Od kilku dekad zaraża sztuką dzieci na Żoliborzu. Teraz fundacji Dziecko i Sztuka grozi czarny scenariusz

Lalki ludzkich rozmiarów, obrazy czy kolaże – łącznie 5 tys. prac gromadzonych od 1965 roku zalega w piwnicy w jednym z budynków na Żoliborzu. Wśród nich efektowna „Bitwa pod Grunwaldem”. To dzieła pokoleń żoliborzan, które brały udział w warsztatach plastycznych prowadzonych przez Barbarę Szydelską. Dziś, niektórzy jej wychowankowie to artyści.

zwierzeta-1

zwierzeta-1

dinozaur-585x390-1

dinozaur-585x390-1

04_ptaki

04_ptaki

tn_Agnieszka_Wrabel_11_lat

tn_Agnieszka_Wrabel_11_lat

tn_Bogusia_Lacka_13_lat_kopia_Stanislaw_Wyspianski_Portret_Elizy_Parenskiej

tn_Bogusia_Lacka_13_lat_kopia_Stanislaw_Wyspianski_Portret_Elizy_Parenskiej

grunwald004

grunwald004

bitwa-pod-grunwaldem

bitwa-pod-grunwaldem

tn_Agnieszka_Komorowska_9_lat

tn_Agnieszka_Komorowska_9_lat

266391546_1558134214564122_1361588565306703138_n

266391546_1558134214564122_1361588565306703138_n

szydelska_edited

szydelska_edited


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ