Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:03

Dekomunizacja ulic w Warszawie. Skarga w sprawie ul. Matysiakówny oddalona, co z dawną Tołwińskiego?

Zamiast ulicy Lecha Kaczyńskiego powrót do alei Armii Ludowej, Komitetu Obrony Robotników na nowo staje się ul. 17 stycznia, a ul. Gintrowskiego – ul. Rzymowskiego. Naczelny Sąd Administracyjny cofnął zmiany nazw aż 47 ulic w Warszawie. Z listy spadła jednak ulica Tołwińskiego na Sadach Żoliborskich (obecnie ppłk Macieja Kalenkiewicza „Kotwicza”). „Sąd zapomniał poinformować o rozprawie Stowarzyszenie Miasto jest Nasze, które jest stroną w postępowaniu” – informują w oświadczeniu lokalni działacze. - Sporządzenie opinii IPN w tej sprawie było niewłaściwe, dlatego zarządzenia wojewody zostały trafnie uznane przez sąd pierwszej instancji za wadliwe – uzasadniał piątkowe orzeczenia sędzia Zdzisław Kostka. W piątek po południu przez blisko godzinę NSA w dwóch salach jednocześnie ogłaszał sentencje wyroków, w których oddalał kolejne skargi kasacyjne. – NSA nie wyklucza, że mogą być nazwy ulic, które w oczywisty sposób symbolizują lub propagują komunizm. Tymczasem w tej sprawie opinia ledwie lakonicznie zbiorczo stwierdziła, że 47 nazw podpada pod ustawę.
Uchylenia są prawomocne, więc nie ma prawnej możliwości, aby zaskarżyć postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia decyzji. Miasto jednak musi poczekać, aż nazwy pojawią się na oficjalnych mapach sporządzanych przez Biuro Geodezji i Katastru – wtedy rozpocznie się montowanie tablic. Jak zapowiadają urzędnicy, potrwa to najpewniej do końca stycznia. Warto przypomnieć, że rok temu za wymianę tablic po decyzjach wojewody mazowieckiego stołeczny magistrat zapłacił 450 tysięcy złotych. Kto poniesie koszty? Tego jeszcze nie wiadomo.
Sąd nie poinformował o postępowaniu. Siedziba MJN jest po drugiej stronie ulicy, można było użyć maila
NSA nie mógł jednak podjąć decyzji w sprawie ulicy Tołwińskiego na Sadach Żoliborskich. Droga biegnie ze wschodu na zachód, krzyżuje się z Braci Załuskich, po czym zawraca łukiem wokół Fortu Buraków aż do skrzyżowania. Jej patronem był prezydent Warszawy w latach 1945-1950, zdekomunizowany z powodu członkostwa w PPR. Rada Żoliborza protestowała przeciwko tej decyzji już w grudniu 2017 r. - To niesprawiedliwie dekomunizować sprawiedliwego i małostkowe jest wypominać mu rzeczy, na które nie miał wpływu, bo przyszło mu żyć w takich, a nie innych czasach – zaznaczała Donata Rapacka ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Przypomnijmy: Stanisław Tołwiński dostał pośmiertnie tytuł Sprawiedliwego Wśród Narodów Świata za uratowanie kilkudziesięciu Żydów podczas drugiej wojny światowej. Z kolei radni PiS przyjęli odmienną argumentację. - Tołwiński pośrednio ciągnął za cyngiel i firmował całą tę przestępczą bandę. Dlatego jestem przeciwny honorowaniu takiej postaci jak on i przedstawianiu go jako symbolu spółdzielczości – mówił w emocjonalnym wystąpieniu radny Ryszard Mazurkiewicz (PiS). - Ktoś, kto był uczestnikiem takiej szajki, musi być wymazany z pamięci. Natomiast Robert Rogala (PiS) utrzymywał, że powojenny prezydent Warszawy miał różne karty w swoim życiorysie. - Uważam, że nie jest on dobrym wzorcem dla młodego pokolenia. Stanął po stronie bolszewików, gdy wybuchła rewolucja październikowa – stwierdził radny. „Czarno-białe postrzeganie rzeczywistości” zarzucił politykom PiS przewodniczący Rady Żoliborza, Piotr Wertenstein-Żuławski. - Żoliborz, zwłaszcza jego spółdzielcza historia, powstał dzięki lewicy, a PiS chce to teraz wymazać. – Myślmy o Tołwińskim jak o tym, który stworzył WSM i zrobił coś dobrego dla naszej dzielnicy. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę miasta w sprawie zmiany nazwy ul. K. Matysiakówny na W. Stasiaka. Ulica nie znalazła się w spisie rozpraw NSA.

DSC_0823_www

DSC_0823_www

DSC_0833_www

DSC_0833_www

DSC_0834_www

DSC_0834_www

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h