Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:33

Oświata na skażonym gruncie? Jest sprzeciw w sprawie budowy przedszkola przy Ficowskiego

[Wideo] Działka, na której miałoby powstać przedszkole, to dziś gęsto zarośnięty lasek. Rosną tu nawet grusze czy jabłonie, stanowiące pokarm dla dzikich zwierząt, a tych w tym miejscu nie brakuje. – Na przestrzeni kilku lat prowadzę amatorskie obserwacje terenowe i przez ten czas zaobserwowałem na tym obszarze 52 gatunki ptaków – opowiada Artur Gąsiorkiewicz ze stowarzyszenia Sąsiedzi z Artystycznego, które postuluje o zaniechanie inwestycji przy Ficowskiego.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o tym, dlaczego mieszkańcy sprzeciwiają się budowie przedszkola przy ulic Ficowskiego,
- o tym dla ile dzieci ma pomieścić placówka,
- z czym wiąże się budowa placówki na działce przy ulicy Ficowskiego,
.

- Trudno występować przeciwko podstawowym potrzebom edukacyjnym, szczególnie w Warszawie, gdzie spotykamy się z brakiem miejsc w przedszkolach. Choć z drugiej strony, w czasie spotkania z mieszkańcami w sprawie planowanej inwestycji przy Ficowskiego, burmistrz Żoliborza zapewniał, że na tę chwilę potrzeby Żoliborza są zabezpieczone – mówi Artur Gąsiorkiewicz, członek stowarzyszenia Sąsiedzi z Artystycznego, które utworzyło petycję, sprzeciwiając się budowie zespołu szkolno-przedszkolnego.

Link do petycji:
https://www.petycjeonline.com/petycja_przeciwko_wycince_drzew_na_skaonym_gruncie_na_ktorym_planowana_jest_budowa_przedszkola?fbclid=IwAR0xc0sQJ1otTIfTDLkowemZl0lsF3dqRFe0_hzeV7dAUArlCF-Zv4KgQ5Y

Faktycznie w porównaniu do ubiegłych lat sytuacja z miejscami w żoliborskich przedszkolach poprawiła się. Jeszcze dwa lata temu miejsc w dzielnicowych placówkach nie znalazło około 60 dzieci. W tym roku wszystkie dzieci z Żoliborza uczęszczają do przedszkoli w dzielnicy.

Brakuje z kolei miejsc w żłobkach, a tych w planowanej placówce przy Ficowskiego ma być 150.

O tym jak wielki ma być to budynek świadczy fakt, że ma się w nim znaleźć jeszcze 200 miejsc dla przedszkolaków. Ponadto w placówce zatrudnienie ma otrzymać 79 osób.

Wycinki drzew w Warszawie. NIK sprawdza, jak miasta zarządzają zielenią

Teren, przy którym miałaby ruszyć inwestycja to dziki fragment Żoliborza tonący w zieleni

Pod planowaną inwestycję trzeba najpierw wyciąć prawie 200 drzew a rosną tam różne gatunki – od klonów po jabłonie i grusze. To przykład tego, jak natura sama potrafi zagospodarować przestrzeń. Gdy spaceruje się wąskimi, wydeptanymi ścieżkami można zobaczy wiewiórki i dziesiątki gatunków ptaków. – Prowadzone przeze mnie amatorskie obserwacje pokazały, że na przestrzeni kilku lat można było zobaczyć ty 52 gatunki ptaków. To nie znaczy, że one wszystkie tu gniazdują – opowiada Artur i wylicza: - W tym lasku występuje dzięcioł czarny, którego w Warszawie trudno jest spotkać, dzięcioł zielony, średni i duży. Rankiem słychać też wilgi i słowiki. Występują tu też puszczyki. Jak na miejską enklawę można zaobserwować tu wyjątkowe gatunki.

Dzielnica w tym roku usunęła już 2 drzewa tłumacząc, że zagrażały bezpieczeństwu ludzi i były w złym stanie fitosanitarnym. Na wycięcie pozostałych ma decyzję Marszałka Województwa Mazowieckiego ważną do końca czerwca 2023 roku. Wśród nich, jak czytamy w decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego, usunięte zostanie około 80 zdrowych drzew, z czego część to te które cechują „wyjątkowe walory krajobrazowe”. Zostaną wycięte, bo kolidują z inwestycją.

W zamian dzielnica wedle projektu przewiduje wsadzenie 213 drzew i 280 krzewów.

„Ważny napowietrzający korytarz”

- Na ile mi wiadomo, a dowiadywałem się osobiście w trybie dostępu do informacji publicznej, w żaden sposób w projekcie nie uwzględniono aktualnej sytuacji przyrodniczej w miejscu, gdzie miałoby powstać przedszkole. Można by to zrobić choćby w celu jej częściowego zachowania – podkreśla Artur i dodaje, że teren ten ze względu na sąsiedztwo Trasy AK czy Prymasa Tysiąclecia jest ważnym miejscem, chociażby ze względu na fakt, że stanowi dziś istotny filtr oczyszczający powietrze i blokujący hałas. – Tego typu kliny napowietrzające miasto są dość istotne, zwłaszcza że zmagamy się ze smogiem – mówi.

Żoliborz zgarnie dodatkowe 5 mln złotych

Teren zanieczyszczony trującymi odpadami

Ponadto teren, gdzie planowana jest inwestycja w przeszłości stanowił tereny przemysłowe. Dawniej działały tu różnego rodzaju firmy produkujące chemikalia. O skażeniu gruntu w okolicy mieszkańcy mieli okazję przekonać się podczas realizowanych w tamtej części Żoliborza inwestycji mieszkaniowych. Skutki budowy na skażonych terenach są dziś odczuwalne w niektórych inwestycjach mieszkaniowych, o czym w rozmowie z Gazetą Żoliborza wspomina przedstawiciel stowarzyszenia.

Dzielnica jeszcze w tym roku informowała o konieczności remediacji terenu. Konieczność przeprowadzenia tego procesu stwierdzono na podstawie wyników badań powierzchni terenów z lutego 2020 roku wykonanych w ramach wykonania wielobranżowej dokumentacji budowlano-wykonawczej. W grudniu 2021 roku plan remediacji nie został zatwierdzony przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

W marcu tego roku ponownie przeprowadzono badania powierzchni terenu. Co dalej z remediacją terenu i czy dalej jest planowana? O to spytaliśmy rzeczniczkę urzędu dzielnicy. Na odpowiedź jeszcze czekamy.

Jak czytamy w treści opublikowanej petycji: „W 2018 roku podczas wykopu fundamentów „Domu pod szóstką” (100 m od planowanej inwestycji) niezbędna okazała się remediacja ze względu na obecność niebezpiecznych substancji w gruncie. Według decyzji RDOŚ, wydanej w sprawie remediacji, w ziemi znajdowało się wiele substancji niebezpiecznych dla zdrowia takich jak benzen, etylobenzen, toluen, ksyleny, benzyny i oleje mineralne”.

Ponadto członek stowarzyszenia Sąsiedzi z Artystycznego powołuje się na dokument sporządzony na zlecenie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, wedle którego najlepszą remediacją gruntów z występującymi skażeniami historycznymi są naturalne procesy wywołane przez wykształcony ekosystem.

- Nie wiadomo, co dalej z decyzją w sprawie remediacji. Co, jeśli przedszkole zostanie wybudowane na skażonych gruntach? – pyta Artur.

Trzeba poszukać alternatywnych rozwiązań

Autorzy petycji w rozmowie z Gazetą Żoliborza podkreślają, że nie są przeciwni budowie przedszkola, ale postulują za poszukaniem innych rozwiązań, które mogą przyczynić się do uratowania jednego z ostatnich dzikich fragmentów Żoliborza. Ich zdaniem przedszkole jest przewymiarowane i należałoby się zastanowić, choćby nad planami rozbudowy istniejącej już placówki. – Nie jesteśmy grupą ludzi zamkniętą na racjonalne argumenty. Tylko, żeby one się pojawiły, musi odbyć się dyskusja, otwartość, wyjście z argumentami i pewna transparentność całego procesu. Mamy do czynienia z zupełnie czymś przeciwnym, co prowadzi naszym zdaniem do decyzji, które mogą być w skutkach katastrofalne – ocenia przedstawiciel stowarzyszenia Sąsiedzi z Artystycznego.

Ponadto stowarzyszenie podnosi kwestię istniejącej infrastruktury drogowej i komunikacyjnej, która w tej chwili jest uboga. – Pytanie w takim razie, co z komunikacją miejską. Część oczywiście mieszka w pobliżu, ale nie wszyscy. Również ulica Ficowskiego musiałaby być przebudowana i pozostałe elementy infrastrukturalne – zwraca uwagę Artur.

I dodaje: - Przede wszystkim nie zobaczyłem jeszcze uzasadnienia do tego projektu realizowanego w takiej skali, natężeniu i takim kosztem, które by po pierwsze istniało, a po drugie by przemówiło. Jest grupa mieszkańców, która ma małe dzieci i domaga się przedszkola, ale w chwili, kiedy ta inwestycja będzie skończona ich dzieci pójdą już do szkoły. Ponadto w całej Europie mówi się o konieczności zachowania tego typu terenów.

Ponad 180 drzew do wycinki pod nowe przedszkole i żłobek na Ficowskiego

„O konieczności budowy nowego przedszkola i żłobka na Żoliborzu Artystycznym mówi się od lat. Równie długo trwają prace nad projektem placówki. Mimo że procedura konkursowa jest wymagana przy budowie obiektów użyteczności publicznej, wykonawca projektu został wybrany w ramach przetargu. Wówczas władze dzielnicy tłumaczyły, że konkurs może wydłużyć cały proces, a budowa placówki jest „naglącą potrzebą”. Dlatego miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego wydało zgodę na odstąpienie od konkursu.Wstępną wizualizację przedszkola i żłobka przedstawiono dzielnicowym radnym podczas jednej z komisji ładu przestrzennego w lutym 2020 roku. Przedstawiona koncepcja nie zdobyła uznania radnych, mieszkańców ani przedstawicieli oświaty, którzy wnieśli 20 uwag."


IMG_5912

IMG_5912

IMG_5910

IMG_5910

IMG_5900

IMG_5900

IMG_5896

IMG_5896

IMG_5917

IMG_5917

IMG_5899

IMG_5899


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ