Budżet partycypacyjny Warszawy na pewno będzie na pewno większy. Rozważany jest pomysł głosowania przeciwko projektom. Analizujemy wszystkie głosy, które do nas trafiły w tej sprawie – informuje Justyna Piwko kierownik Zespołu Budżetu Partycypacyjnego w Centrum Komunikacji Społecznej.
W edycji budżetu partycypacyjnego na 2020 rok będą projekty ogólnomiejskie. Zmiana wymuszona jest obowiązującą ustawą z tego roku, wedle której głosować będzie można nie tylko na projekty dzielnicowe, ale też na ogólnomiejskie. „Środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą być dzielone na pule obejmujące całość gminy i jej części w postaci jednostek pomocniczych lub grup jednostek pomocniczych” – czytamy w zapisie Dziennika Ustaw RP o „zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych”. W przypadku Warszawy jednostką pomocniczą jest dzielnica.
Nie możemy już dzielić puli pieniędzy na mniejsze obszary niż dzielnice.
– Do tej pory zdecydowana większość dzielnic dzieliła się na mniejsze obszary, np. na osiedla, dzięki czemu projekty były lokalne, dostosowane do potrzeb społeczności i umożliwiały integrację mieszkańców. Teraz będziemy musieli z tego zrezygnować, nie możemy już dzielić puli pieniędzy na mniejsze obszary niż dzielnice. W ten sposób odchodzimy od budowania lokalnych społeczności, wspólnotowości. Bardzo martwi nas ta zmiana – wyjaśnia Justyna Piwko kierownik Zespołu Budżetu Partycypacyjnego w Centrum Komunikacji Społecznej.
Największą zmianą może okazać się jednak sposób głosowania wstrzymujący realizację dopuszczonych do głosowania projektów. Oznacza to, że na kracie do głosowania, może znaleźć się opcja „popieram” i „nie popieram” – W poprzednich edycjach dochodziło do konfliktów między mieszkańcami a autorami projektów. Negatywne głosowanie może dać możliwość zastopowania projektów, które budzą duże kontrowersje. Należy jednak zaznaczyć, że protesty wybuchały również po głosowaniu, na etapie realizacji danego pomysłu, w takich sytuacjach głosowanie negatywne nie rozwiąże tego problemu – zaznacza Justyna Piwko.
Docierają do nas głosy mieszkańców, że chcą mieć szansę wyrażenia sprzeciwu wobec projektów
W ramach przeprowadzonych konsultacji i analiz wynika, że dotychczasowy sposób głosowania, budzi wiele wątpliwości. We fragmencie raportu z badania podkreślono, że aktualny sposób głosowania nie spełnia zakładanego celu, czyli mieszkańcy nie głosują na najbardziej potrzebne projekty i nie zastanawiają się nad kosztami. Głosują do określonej puli, bo mają pieniądze do wydania. Przede wszystkim duża część mieszkańców wybiera jak najwięcej projektów, tak by rozdysponować całą dostępną kwotę. Taka tendencja dość mocno zakorzeniła się m.in. na Żoliborzu. Według sporządzonych analiz skutkuje to pozycjonowaniem projektów, które są choćby najtańsze, a nie koniecznie muszą zaspokajać konkretne potrzeby ogółu mieszkańców.
– Postulaty wprowadzenia możliwości głosowania negatywnego pojawiają się od jakiegoś czasu. Docierają do nas głosy mieszkańców, że chcą mieć szansę wyrażenia sprzeciwu wobec projektów, które im się nie podobają – podkreśla kierownik Zespołu Budżetu Partycypacyjnego w Centrum Komunikacji Społecznej. Wśród opinii zebranych w ramach konsultacji pojawiły się komentarze podważające dotychczasowy sposób głosowania. Jednym z głównych zarzutów jest branie pod uwagę jedynie głosów „za”, których może być mniej niż tych przeciwko realizacji danego projektu. W efekcie ukształtowała się propozycja by, pomysły które otrzymają w głosowaniu co najmniej 24 punkty dodatnie, będą realizowane.
– Mam świadomość, że dopuszczenie negatywnego głosowania budzi obawy. Zakończyły się konsultacje społeczne. Analizujemy wszystkie głosy, które do nas trafiły w tej sprawie. Żadne decyzje jeszcze w tej kwestii nie zapadły. Zależy nam, aby budżet partycypacyjny był mechanizmem, który integruje mieszkańców i pozwala realizować ich potrzeby. Z takimi założeniami będziemy rekomendować rozwiązania Radzie Miasta – zaznacza Justyna Piwko.
Więcej na budżet obywatelski i mniej podpisów do poparcia
Przepisy ogólnokrajowe określają również wysokość kwoty jaką będą mogli rozdysponować mieszkańcy w ramach budżetu partycypacyjnego. Wedle zapisu w miastach powiatowych jest on obowiązkowy i ma wynieść co najmniej 0,5% budżetu miasta co w przypadku Warszawy ma wynieść około 88 mln zł.
Miasto rozważa zmniejszenie listy poparcia zgłaszanych pomysłów do 24 podpisów, a także zmianę formuły spotkań dyskusyjnych na warsztatową, która ma pozwolić na wypracowanie lepszego efektu końcowego danego projektu. Wszystkie wnioski, które nie są regulowane ustawą są jedynie propozycjami poddanymi pod konsultacje zaś decyzję o ostatecznym kształcie budżetu obywatelskiego podejmie Rada Miasta.
Podziel się
Oceń
Napisz komentarz
Komentarze
Aktualnie nie ma żadnych komentarzy. Bądź pierwszy, dodaj swój komentarz.
Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.
Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.
Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).
Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.
Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.
Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.
Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.
Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.
Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.
Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.
Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.
W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.
Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.
Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.
Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.
Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.
Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.
Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.
Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.
Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.
Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.
Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.
Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!
Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.
Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.
Oferujemy m.in.:
Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
Relacje (stories) z logotypami partnerów.
Plakat promocyjny informujący o współpracy.
Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).
Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.
Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.
W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.
Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.
Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.
Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.
Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.
Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.
Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.
Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.
Napisz komentarz
Komentarze