Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:14

„Arab” z przedłużoną dzierżawą, a w przypadku Prochowni się nie dało. "Doszło tam do ordynarnego wała"

Rada Warszawy zdecydowała o przedłużeniu umowy dzierżawy na 10 lat bez konieczności organizowania przetargu dotychczasowym dzierżawcom baru na Kępie Potockiej. - Ciekawe, że w czerwcu 2022 roku można wsłuchać się w głos mieszkańców i uznać, że jest to miejsce dla nich ważne, a w lutym w przypadku Prochowni było to niemożliwe – komentował całą sprawę Marek Szolc z ramienia Nowej Lewicy.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o wskazywanych nierównościach wobec przedsiębiorców,
- o stanowisku przewodniczącego rady dzielnicy w sprawie Prochowni i "Araba" ,
- o podwójnych standardach w mieście, które wytykają radni,
- o planach wiceprezydenta na ujednolicenie standardów dzierżawy.

Właściciele baru „Kępa Potocka” albo znanego wśród żoliborzan lepiej jako „U Araba” decyzją stołecznych radnych otrzymali dziesięcioletnią dzierżawę. Przypomnijmy, do tej pory urzędnicy co trzy lata przedłużali umowę, aż do stycznia 2021 roku, gdy kultowym barem zainteresował się ktoś inny. W poprzednich latach dotychczasowym dzierżawcom przedłużano umowę, bo właściwie poza nimi nie było chętnych do udziału w przetargu.

Wczoraj, 9 czerwca w porządku obrad rady miasta znalazł się punkt z uchwałą proponującą przedłużenie dotychczasowym dzierżawcom umowy na kolejne dziesięć lat.

Punkt ten jako jeden ze znajdujących się w porządku obrad wywołał dyskusję wśród miejskich radnych. – To temat, który mnie lekko denerwuje – zaczął Andrzej Kropiwnicki, radny miejski z ramienia Prawa i Sprawiedliwości i dodał: - Podmiot, w sprawie którego występuje do Rady Warszawy prezydent Warszawy o przyznanie 10 letniej dzierżawy, nie wypełnia wszystkich warunków. Nie mógł m.in. udowodnić poniesionych nakładów na wynajmowany lokal. Inną a zarazem podobną sytuację mieliśmy w przypadku Prochowni, której dzierżawcy mogli udowodnić poniesione nakłady i pewnych rzeczy nie zrobiliśmy. (…) Odstępstwo, które robimy traktuję jako nierówność prawa i czuję się trochę skonfundowany, że w jednym przypadku robimy tak, a w drugim inaczej.

Przeczytaj również: Jest szansa dla baru „Kępa Potocka”

Próba ratowania twarzy władz dzielnicy?

Głos w sprawie zabrał również radny Marek Szolc z ramienia Nowej Lewicy. Pod koniec kwietnia informowaliśmy o zawiadomieniu złożonym przez warszawskiego radnego do prokuratury w sprawie konkursu na dzierżawę Prochowni. Radny złożył również wniosek o przeprowadzenie kontroli przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. – Sprawa Prochowni na pewno jeszcze wróci, bo całą procedurę przeprowadzono w skandaliczny sposób. Dzięki moim doniesieniom interesuje się nim też prokuratura. Doszło tam, do tak poważnej nieprawidłowości czy niedokładności urzędników albo przepraszam, że się tak wyrażę do ordynarnego wała, że sprawa na pewno nie zostanie pozostawiona – mówił podczas swojego wystąpienia radny.

Przeczytaj również: Prochownia ma nowego właściciela. Umowa podpisana

Dodatkowo podkreślał, że nie ukrywa zdumienia wobec faktu, że tego typu projekt uchwały znalazł się w porządku obrad. Całą sytuację określił dramatyczną próbą ratowania twarzy władz dzielnicy. – Od kilku miesięcy są pod potężną krytyką mieszkańców po tym, gdy na Żoliborzu zlikwidowano kultowe lokale w tym Prochownię. Absolutnie nie rozumiem skąd takie nierówne traktowanie podmiotów. (…) ZZW przeprowadzając szeroko komentowany w mediach i krytykowany konkurs dotyczący wynajmu Prochowni, zlikwidował miejsce z tradycją, w obronie którego petycję podpisało 7 tys. osób, a osobną wystosowały osoby ze środowiska artystycznego. Teraz, w szczycie sezonu to miejsce stoi puste i hula w nim wiatr. Ciekawe, że w czerwcu 2022 można wsłuchać się w głos mieszkańców i uznać, że jest to miejsce dla nich ważne, a w lutym w przypadku Prochowni było to niemożliwe - relacjonował radny Szolc.

Przewodniczący rady dzielnicy odpowiada: „Dzielnica Żoliborz nie zrobiła żadnych rzeczy, za które musiałaby się wstydzić”

Jako że to właśnie rada dzielnicy zainicjowała wystąpienie do rady miasta o przyznanie dotychczasowym dzierżawcom baru na Kępie Potockiej dzierżawy na 10 lat, do wyrażonych opinii w czasie dyskusji odniósł się obecny Piotr Wertenstein-Żuławski, przewodniczący rady dzielnicy. – Dzielnica Żoliborz nie zrobiła żadnych rzeczy, za które musiałaby się wstydzić, zarówno w jednej jak i w drugiej sprawie – mówił odnosząc się do słów radnego Szolca, przewodniczący Wertenstein-Żuławski.

Radny Żoliborza podkreślał, że Prochownia znajduje się w parku Żeromskiego, którym przy sprzeciwie dzielnicy obecnie zarządza Zarząd Zieleni Warszawskiej. – Proszę nas o nic nie oskarżać w kontekście tej sprawy (przyp. red. Prochowni) – apelował przewodniczący żoliborskiej rady.

Przeczytaj również: Kawiarnia Prochownia Żoliborz – komu to przeszkadzało? Felieton Danuty Kuroń

Przewodniczący przypomniał również, że wszyscy żoliborscy radni poparli propozycję odstąpienia od przetargu i zawarcia 10-letniej umowy z obecnymi dzierżawcami. Argumenty jakie przedstawił radzie miasta, by poparła propozycję rady dzielnicy to fakt, że bar „U Araba” działał przez 33 lata. – Mieszkańcy dopominają się uruchomienia baru, bo teraz jego działalność jest zawieszona. Ich głos w tej sprawie jest jednoznaczny. Z kolei kwestia udowodnienia poniesionych nakładów była pewnym problemem, bo po prostu nie sposób mieć faktury z lat 80. czy 90., bo jeszcze wtedy ich nie było – podkreślał Piotr Wertenstein-Żuławski.

Sprawa Prochowni wcale nie musiała się tak skończyć

Do sprawy dla Gazety Żoliborza odniosła się również Marianna Zjawińska, która dzierżawiła Prochownię od Zarządu Zieleni Warszawskiej. - Bardzo się cieszę, że władze Warszawy znalazły rozwiązanie, które pozwoli uratować bar Kępa Potocka i wesprzeć dotychczasowego dzierżawcę poprzez przedłużenie z nim umowy - komentuje i dodaje: - Jenocześnie niezrozumiałe jest, że w przypadku Prochowni Żoliborz rada Warszawy nie skorzystała ze tej możliwości, co pozwoliłoby zachować równie ważne dla lokalnej społeczności miejsce, jakim przez blisko 10 lat była Prochownia Żoliborz. Byłoby to świadectwem równego traktowania przedsiębiorców, którzy od lat współtworzą tożsamość miasta i budują miejsca doceniane przez mieszkańców.

Jednocześnie Marianna Zjawińska przypomina, że w obronę Prochowni zaangażowani byli artyści i kilka tysięcy mieszkańców, czego dowodem była petycja, liczne protesty, a także wysyłane do ratusza maile w sprawie konkursu. - Prochownia Żoliborz w postaci, którą uwielbiali warszawiacy i warszawianki przestała istnieć. Nie musiałoby się to tak skończyć, gdyby poszukano rozwiązań, które jak widać na przykładzie baru Kępa Potocka, najwyraźniej udało się znaleźć.

Wiceprezydent przyznaje: „mamy różnie interpretowane standardy” i miasto chce je teraz ujednolicić

- Tryb procedowania tej uchwały rzeczywiście jest ekstraordynaryjny – stwierdził Tomasz Bratek wiceprezydent Warszawy. Wyjaśniał, że postanowił przedstawić projekt radzie Warszawy po tym, jak poparła go cała rada dzielnicy. Teraz, jak się okazało są możliwości przedłużenia dzierżawy, bez przeprowadzenia przetargu, na podstawie uchwały w sprawie zasad zbywania oraz wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata. – Ta uchwała zawiera szczegółowe warunki, kiedy możemy wydzierżawić nieruchomość na okres dłuższy niż trzy lata i mówi o tym, że rada Warszawy może zdecydować o odstąpieniu od obowiązku przetargowego – wyjaśniał.

Jednocześnie wiceprezydent Bratek zapowiedział ujednolicenie zasad przedłużenia dzierżaw i zadeklarował, że w ciągu miesiąca wróci z tematem by rada Warszawy zaakceptowała proponowane zmiany. – Na kanwie kilku opisywanych sytuacji narodziło się poczucie, że mamy różnie interpretowane standardy. Chcemy po pierwsze je ujednolicić, tak aby były przyjazne dla przedsiębiorców – mówił wiceprezydent Tomasz Bratek.

Ostatecznie uchwałę poparło 48 radnych, 9 wstrzymało się w tej sprawie od głosu, zaś radny Jarosław Szostakowski (KO) i radna Ewa Mailinowska-Grupińska (KO) zagłosowali przeciw.

Przeczytaj również: Wywiad w sprawie Prochowni: Zgadzam się, że jedna z referencji firmy Dapius była próbą oszustwa – mówi Magdalena Młochowska


glosowanie-arab

glosowanie-arab


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.