Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:36

Wycinki drzew w Warszawie. NIK sprawdza, jak miasta zarządzają zielenią

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak miasta radzą sobie z zarządzaniem zielenią i podaje szczegółowe dane na temat wycinek, kwoty przeznaczonej na zieleń, a także podaje przykłady zabudowy terenów o funkcjach przyrodniczych.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o raporcie NIK,
- o nieprawidłowościach jakie wskazują kontrolerzy NIK,
- o wycinkach w mieście.

Przedstawiony w środę, 20 kwietnia raport Najwyższej Izby Kontroli skupia się na tym jak miasta radzą sobie z zarządzaniem terenami zielonymi. Kontrola obejmuje okres od 2015 do 2020 roku. Wśród kontrolowanych miast znalazła się Warszawa zestawiona razem z sześcioma miastami wojewódzkimi takimi jak: Katowice, Łódź, Kraków, Lublin, Rzeszów i Gdańsk.

W raporcie NIK o zieleni czytamy w kontekście planów miejscowych, które utrwalają przeznaczenie terenów zgodnie z polityką przestrzenną miasta. Według NIK nie są one skuteczne w ochronie przed zabudową terenów, którym przypisuje się funkcje przyrodnicze. Głównym zarzutem kontrolerów jest długi czas wszystkich procedur. W raporcie NIK powołuje się na dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2020 roku. Odsetek planów miejscowych, których opracowanie trwa dłużej niż trzy lata wynosił w miastach wojewódzkich od 7,5 proc. w Gdańsku do 86 proc. w Warszawie. Na koniec 2020 roku planami miejscowymi objęte było niecałe 40 proc. miasta.

Ciągnące się latami procedowanie planu miejscowego prowadzi do wydawania warunków zabudowy na terenach, na których nie obowiązuje plan miejscowy. To z kolei prowadzi do zabudowy terenów zielonych.

Przeczytaj również: Ponad 180 drzew do wycinki pod nowe przedszkole i żłobek na Ficowskiego

Jak ocalić tereny cenne przyrodnicze przed zabudową? NIK wskazuje na zmiany w ustawie

Stołeczny ratusz poinformował NIK o wydaniu 52 decyzji WZ i 16 pozwoleniach na budowę przedsięwzięć na terenach wyłączonych w studium z zabudowy ze względu na funkcje przyrodnicze, jednak dane te były niekompletne i pochodziły tylko z połowy dzielnic. „Pozostałe poinformowały, iż nie wydawały takich decyzji, nie posiadały terenów wyłączonych z zabudowy bądź nie prowadziły rejestrów pozwalających na ustalenie skali wydawania takich decyzji” – czytamy w raporcie.

Jeden z przykładów opisanych przez NIK dotyczy wydania WZ dotyczącej budowy 38 budynków mieszkalnych jednorodzinnych w zabudowie bliźniaczej oraz 76 szczelnych szamb na terenie, który spełniał istotną rolę retencji i odprowadzania wód.

W raporcie czytamy również o obowiązku zachowania powierzchni biologicznie czynnej na terenie danej inwestycji. NIK wytyka brak jasnych regulacji i definicji tego terminu co skutkuje tym, że inwestorzy obszar powierzchni biologicznie czynnej staje się nieutwardzonym miejscem do parkowania.

W kontekście ochrony terenów zielonych NIK wydał rekomendacje skierowane przede wszystkim do rządu, by ten w ramach ustawy o planowaniu przestrzennym zakazać samorządom wydawania WZ umożliwiających realizację inwestycji na terenach cennych przyrodniczo do czasu uchwalenia planu miejscowego.

Przeczytaj również: Zatrasie: Mieszkańcy oczekują przejrzystości, ale administracja nie ma sobie nic do zarzucenia

Warszawa doceniona m.in. za mapę koron drzew

NIK wskazuje, że żaden z Urzędów objętych kontrolą nie dysponuje kompleksową inwentaryzacją zieleni i drzewostanu, która ułatwiałaby zarządzanie jej zasobami, w tym planowanie rozwoju, jak również kontrolę jej stanu zdrowotnego. „Brak przeprowadzenia kompleksowej inwentaryzacji zieleni prezydenci i burmistrzowie tłumaczyli z reguły dużymi kosztami, dotyczącymi także jej późniejszej aktualizacji” – wyjaśniają kontrolerzy. NIK jednak docenił Warszawę za wdrożenie ogólnomiejskiej bazy danych o terenach zieleni i opracowanie mapy koron drzew.

W ciągu 5 lat Warszawa straciła 130 tys. drzew

Warszawa w latach 2015-2020 uzyskała ponad 8,2 tys. pozwoleń na usunięcie łącznie prawie 32 tys. drzew i niemal 14 tys. metrów kwadratowych krzewów. Jednak z terenów nieruchomości gminnych usunięto prawie 37 tys. drzew i niemal 16 tys. metrów kwadratowych krzewów. W okresie objętym kontrolą w stolicy na nieruchomościach gminnych zasadzono łącznie prawie 47 tys. drzew i ponad 328 metrów kwadratowych krzewów. Warszawa jest jednym z 9 miast wśród 19 kontrolowanych, gdzie liczba nowych nasadzeń jest większa od liczby wycinek.

Jeśli jednak uwzględnić dane na temat wycinek na terenach nienależących do miasta okazuje się, że na mocy 22 tys. pozwoleń wydanych w latach 2015 – 2020 usunięto aż 90 tys. drzew. To oznacza, że łącznie w ciągu pięciu lat w stolicy wycięto prawie 130 tys. drzew.

Jak czytamy w raporcie NIK kontrolowane urzędy miast nie dysponowały jednak danymi o liczbie usuniętych i nasadzonych drzew oraz krzewów na terenach innych niż gminne.

„Prezydenci/burmistrzowie kontrolowanych miast tłumaczyli to m.in. tym, że terminy na usunięcie oraz dokonanie nasadzeń zastępczych drzew i krzewów wskazane w udzielonych zezwoleniach w większości przypadków były bardzo odległe i obejmowały okresy na przełomie rożnych lat. Nie prowadzono również kontroli realizacji zezwoleń w zakresie usuwania drzew i krzewów z wyjątkiem postępowań związanych z naliczaniem opłat z tytułu usuwania drzew i krzewów, a wykonanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew i krzewów, jak tłumaczyli ma charakter dobrowolny. Ponadto, jak wskazywali, brakuje podstaw prawnych do kontroli wykonania decyzji oraz ustawowego obowiązku dla adresata decyzji do powiadomienia organu o wykonaniu postanowień wydanego zezwolenia” – czytamy w raporcie NIK.

Przeczytaj również: Zieleń na Żoliborzu. Ile drzew zasadzono, a ile wycięto w 2021 roku?


LICZBA-WYDANYCH-ZEZWOLEN

LICZBA-WYDANYCH-ZEZWOLEN

ile-drzew-faktycznuie-usunieto

ile-drzew-faktycznuie-usunieto

wydatki-miasta-na-powierzchnie-biol-czynna

wydatki-miasta-na-powierzchnie-biol-czynna

odsetek-planow

odsetek-planow


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.