Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:40

Wesprzyj rozwój swojego dziecka ze spektrum autyzmu. Materiał partnera

Autyzm jest zaburzeniem rozwoju układu nerwowego. Na ogół przejawia się w trzech sferach takich jak ograniczenie interakcji społecznych, trudnościach w komunikacji z innymi oraz zawężonych zainteresowań i powtarzalnych aktywności. O tym jak wspierać osoby z neuroróżnorodnością i czym ona jest, opowiada dr Anna Waligórska z Centrum Terapii Autyzmu SOTIS i Uniwersytetu SWPS.

Centrum Terapii Autyzmu SOTIS to przede wszystkim przedszkola terapeutyczne. Na Żoliborzu znajdują się dwie tego typu placówki przy ulicy Gdańskiej, a także Centrum Terapii Zespołu Aspergera przy ulicy Czarnieckiego 27b, gdzie specjaliści pracują z osobami w wieku szkolnym, ale też młodszymi i starszymi dorosłymi.

Punkt diagnostyki dziecięcej znajduje się z kolei przy ulicy Gdańskiej 2, gdzie działają przedszkola terapeutyczne. W obliczu inwazji Rosji na Ukrainę SOTIS utworzyło w jednym z przedszkoli oddział integracyjny dla dzieci z Ukrainy.

19 lat doświadczenia i innowacyjne metody

To jedyne tego typu miejsce w Polsce korzystające z amerykańskiego modelu NPDC. – To model, który integruje wszystkie techniki terapii autyzmu oparte na dowodach. Na bieżąco aktualizuje się wraz z napływającą wiedzą i uwzględnia wszystkie interwencje o efektywności potwierdzonej w przeglądach badań. To jest unikatowa wartość, ponieważ dotychczas skupiano się na poszczególnych podejściach, które miały grono swoich zwolenników. Tymczasem okazało się, że bardzo wiele działań i metod ma potwierdzenie badawcze i jak najbardziej można z nich skorzystać i je łączyć. Rodzic nie jest ograniczony do jednego podejścia w terapii – wyjaśnia dr Anna Waligórska z Centrum Terapii Autyzmu SOTIS i Uniwersytetu SWPS i dodaje: - Wdrażając ten model w ramach programu pilotażowego współpracowaliśmy z jego twórcami z USA. Okazało się, że ta metoda dobrze sprawdziła się w warunkach polskich. Nasze wyniki są analogiczne do rezultatów wdrożenia modelu w Szwecji. Satysfakcja z modelu NPDC widoczna w pomiarach jakości oddziaływań, wynikach dzieci i ocenie rodziców.

SOTIS jako centrum terapii autyzmu działa 19 lat. Obecna kadra składa się z wysoko wykwalifikowanych psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów i psychiatrów. Różnorodność specjalistów współpracujących z SOTIS zapewnia holistyczną opiekę nad swoimi podopiecznymi z neuroróżnorodnością.

Unikalność w sposobie myślenia i odbiorze rzeczywistości

Neuroróżnorodność to szersze określenie cech lub pełnej postaci zaburzeń neurorozwojowych takich jak m.in. spektrum autyzmu, ADHD, trudności w uczeniu się jak dysleksja czy dysgrafia. Określa przede wszystkim cechy powodujące pewną unikalność w sposobie myślenia i odbiorze rzeczywistości, które bez odpowiedniej terapii mogą być utrudnieniem w normalnym funkcjonowaniu.

Dzięki odpowiedniemu wsparciu neuroróżnorodność może stać się atutem, a nie utrapieniem. Niezbędna określona intensywność zajęć powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb dziecka i prowadzona przez skoordynowany zespół specjalistów.

Jak wygląda wspieranie osób z neuroróżnorodnością w Sotis?

Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii terapia powinna trwać nie mniej niż 25 godzin tygodniowo. Należy zapewnić dziecku odpowiednie zajęcia z pomocami wizualnymi i jasnymi punktami odniesienia dotyczącymi tego m.in. jak bawić się z rówieśnikami i jak z powodzeniem uczestniczyć w aktywnościach grupowych – wyjaśnia dr Waligórska. W czasie jej trwania kluczowe jest, aby cel zajęć był dla dziecka zrozumiały, a relacja z terapeutą wzmacniająca i oparta na zaufaniu. W ten sposób terapia aktywuje u dziecka struktury mózgu społecznego, które są połączone z tzw. układem nagrody. Ta część mózgu społecznego sprawia, że dla dziecka atrakcyjna staje się aktywność społeczna. Takie podejście ma pomóc w rozwijaniu obszarów mózgu odpowiedzialnych za komunikację i relacje.

Im częściej “mózg społeczny” jest aktywowany w pozytywnym kontekście, tym ważniejsze dla dziecka stają się relacje z innymi. Wówczas osoba ze spektrum autyzmu może nauczyć się współdziałania z innymi oraz ze swoim unikalnym sposobem myślenia ma szansę zostać zauważona przez świat. – Bardzo wiele osób, które miało potencjał by być zauważonym i docenionym w społeczeństwie, przez izolację związaną ze spektrum żyło w samotności i tylko najbliżsi wiedzieli o nadzwyczajnych umiejętnościach danej osoby. Doskonałym przykładem nierozpoznanej wyjątkowości jest amerykańska fotografka Vivian Maier – dodaje dr Anna Waligórska. Dzieła Maier świat poznał dopiero po jej śmierci uznając ją za jednego z najwybitniejszych fotografów XX wieku. – Z kontekstu historycznego, który znamy, Maier wygląda na osobę ze spektrum autyzmu, dla której formą komunikacji z innymi była fotografia. Jednak była to komunikacja jednostronna, ponieważ nie miała mocno zaznaczonej roli komunikacji społecznej. To zapewne by się zmieniło, gdyby miała możliwość skorzystania z terapii. Nie straciłaby swojej wyjątkowości, ale mogłaby zyskać odbiorców – wyjaśnia dr Waligórska.

Wojna, pandemia i trudna sytuacja na świecie

Pomocą w kłopotach komunikacyjnych osób z autyzmem jest Internet a także różnego rodzaju komunikatory, które odegrały kluczową rolę w dobie pandemii i izolacji społecznej. – Dla osób ze spektrum autyzmu kontakt online często jest znacznie łatwiejszy, co dla niektórych dzieci stanowiło pozytywny element czasu izolacji. Niestety silnym zagrożeniem pogarszającym funkcjonowanie jest stres wywołany pandemią, a teraz wojną. U wielu dzieci z pogranicza spektrum autyzmu i typowego rozwoju można zaobserwować znaczące się pogorszenie kondycji psychicznej. Pojawiają się stany lękowe, a nawet depresja, bo osoby z neuroróżnorodnością są bardziej wrażliwe na stres. Wówczas warto zastanowić się nad diagnozą niektórych dzieci – podkreśla specjalista ds. badań i rozwoju Centrum Terapii Autyzmu SOTIS.

Najważniejsze, żeby rodzice mogli dowiedzieć się jak najwcześniej o problemach swoich dzieci. Trafna diagnoza jest szczególnie ważna już w pierwszych latach życia, nawet u dwulatków, które urodziły się w cieniu pandemii.

Wejdź na www.sotis.pl i poznaj szczegóły

Pierwsza wizyta w Sotis – jak wygląda?

Autyzmu nie da się wyleczyć podając leki. Dlatego ważna jest odpowiednia terapia. Jeżeli dziecko ma już diagnozę, na początku rodzic oraz dziecko otrzymują od specjalistów z SOTIS rekomendacje. – To bezpłatny proces, w trakcie którego obserwujemy, jak dziecko radzi sobie w grupie, obserwujemy jakie ma umiejętności i jakie kwestie pozostają do wypracowania. Wówczas na podstawie obserwacji decydujemy, która prowadzona przez nas grupa będzie odpowiednia dla dziecka. To jest ważny element, ponieważ cała grupa musi być dopasowana do siebie rozwojowo. Tylko jeżeli ten warunek jest spełniony, a między dzieckiem a grupą nie powstaje luka rozwojowa, ono rozumie, co dzieje dookoła się i w pełni korzysta z terapii – opisuje dr Waligórska.

Dlatego specjaliści pracujący w przedszkolach terapeutycznych SOTIS dbają szczególnie o to, by dzieci były dokładnie i rzetelnie ocenione pod względem rozwoju. Wówczas dzieci będące w grupie na jednym poziomie będą korzystać z modelowania rówieśniczego, czyli czerpać z rosnącego poziomu aktywności grupy oraz postępów innych dzieci.

– Jeżeli proces rekomendacji zostanie zakończony następuje adaptacja dziecka w grupie. Polega to na wypracowaniu zaufania w ramach terapii indywidualnej, która również jest prowadzona w przedszkolu. Gdy relacja z terapeutą jest na satysfakcjonującym poziomie, dziecko w jego towarzystwie stopniowo jest wprowadzane do grupy. Chodzi o to, by cały proces był oparty na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa. W ten sposób kontakt z innymi ma szansę od początku być dla dziecka pozytywnym doświadczeniem – dodaje psycholog z SOTIS.

Dodatkowo w SOTIS mieszkańcy Żoliborza mogą liczyć na bezpłatne rekomendacje w zakresie terapii spektrum autyzmu. Istnieje również drugi typ rekomendacji skierowany do rodziców, którzy podejrzewają u swoich dzieci spektrum autyzmu. To program online oparty o amerykańskie narzędzie OOPS. Inną opcją są obserwacje prowadzone stacjonarnie. – Celem takiej rekomendacji jest określenie czy wskazane są działania terapeutyczno-wspierające, czy jednak potrzebna jest diagnoza – wyjaśnia dr Anna Waligórska.

Sotis to miejsce dla bardzo różnych osób ze spektrum autyzmu. – Przede wszystkim prowadzimy przedszkola terapeutyczne. W Warszawie dwa na Żoliborzu i po jednym na Natolinie oraz na Pradze. W związku z atakiem Rosji na Ukrainę oraz napływem uchodźców włączamy się w pomoc. W naszym przedszkolu utworzyliśmy integracyjny oddział dla dzieci z Ukrainy. W tej grupie mamy dzieci zarówno ze spektrum autyzmu jak i bez oraz ukraińską kadrę – mówi dr Anna Waligórska z Centrum Terapii Autyzmu SOTIS i Uniwersytetu SWPS. - Mamy nadzieję, że pobyt w przedszkolu będzie dla dzieci czasem stabilności i dobrych kontaktów z innymi, co pozwoli im powrócić na możliwie najlepszą ścieżkę rozwoju.


FB_IMG_1648809529392 - chusta_edited

FB_IMG_1648809529392 - chusta_edited

FB_IMG_1648808649913-banki

FB_IMG_1648808649913-banki

FB_IMG_1648809529392-chusta_edited-1

FB_IMG_1648809529392-chusta_edited-1

IMG_20220401_124140-SI

IMG_20220401_124140-SI

IMG_20220401_124215-malowanie

IMG_20220401_124215-malowanie

logo-01-1

logo-01-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.