Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:23

Powstanie Warszawskie na Żoliborzu

Żoliborz w trakcie Powstania ucierpiał znacznie mniej niż inne dzielnice Warszawy, mimo, że Powstanie tu się rozpoczęło, trwało praktycznie do samego końca (czyli poddania Śródmieścia)  i tu odbyła się najkrwawsza jego bitwa. W związku z nadchodzącą 72. rocznicą przyjrzyjmy się najważniejszym wydarzeniom i miejscom z nim związanym. W przededniu wybuchu polskie siły konspiracyjne na Żoliborzu były zorganizowane w II Obwód AK „Żywiciel”, dowodzony przez ppłk Mariana Niedzielskiego, „Żywiciela”. Obwód składał się z kilku zgrupowań, których nazwy zaczynały się na Ż (Żaglowiec, Żniwiarz, Żubr, Żmija, Żaba, Żyrafa)  - to ostatnie działało na terenie dzisiejszego Żoliborza Południowego i Powązek, ale trzeba pamiętać, że w trakcie walk ich struktura i nazwy zmieniały się kilkakrotnie. Łącznie było to niespełna 3500 osób. Cele postawione przez Obwodem obejmowały zdobycie licznych niemieckich obiektów na terenie dzielnicy, z których najważniejsze to Cytadela, Dworzec Gdański, Instytut Chemiczny (dziś IChP), Centralny Instytut Wychowania Fizycznego (dziś AWF), czy bateria przeciwlotnicza na Burakowie (dziś Sady Żoliborskie). Pierwsze strzały Do pierwszej potyczki w Powstaniu doszło o godzinie 13:50, czyli ponad 3 godziny przed godziną W, na ulicy Krasińskiego. Grupa żołnierzy Kompanii Dywersji Bojowej Żniwiarz transportowała broń ze skrytki na Żoliborzu Urzędniczym do punktu zbornego na ulicy Suzina. Gdy przechodzili przez Krasińskiego, napatoczyli się na patrol niemiecki samochodzie, któremu wydały się podejrzane nietypowo ubrane osoby niosące duże pakunki. Wywiązała się strzelanina, w efekcie której Niemcy zamknęli całą dzielnicę (wówczas peryferyjną i oddzieloną od Warszawy torami i oceanem ruin Muranowa) i przystąpili do przeszukiwania. Podczas przeszukań dostrzeżono grupę mężczyzn w budynku kotłowni (później kino Tęcza), gdzie wywiązała się kolejna strzelanina. Tam zginął plut. pchor. Leon Krzysztoń „Bogdan” - pierwsza z ponad 200 000 ofiar powstania. Brak zaskoczenia i trudności logistyczne wywołane przez ten incydent były jedną z przyczyn, dla których 1 sierpnia nie osiągnięto żadnego z wyznaczonych celów. Droga do Śródmieścia W zaistniałej sytuacji kluczowym zadaniem stało się połączenie Starego Miasta z Żoliborzem i zapewnienie powstańcom dostaw z Puszczy Kampinoskiej. Było to zadanie trudne, bowiem dworzec Gdański znajdował się w rękach niemieckich, zaś Niemcy zdawali sobie sprawę z zagrożenia i teren ufortyfikowali.  Wkrótce po wybuchu spalili osiedle dla bezrobotnych i bezdomnych, znajdujące się przy dworcu, między dzisiejszą stacją metra, a sklepem Biedronka, by oczyścić przedpole. Setki bezdomnych zamieszkały w parku Żeromskiego, co było w późniejszym czasie źródłem wielu problemów. Ataki powstańcze na Dworzec Gdański nastąpiły w noce 20/21 i 21/22 sierpnia. Oba zakończyły się niepowodzeniem. Słaba koordynacja z siłami Starówki, nieprzygotowanie części żołnierzy do walki miejskiej, dobra niemiecka obrona, m.in. za pomocą pociągu pancernego, spowodowały porażkę – w okolicy wiaduktu na Andersa zginęło ponad 500 osób. Był to jeden z najkrwawszych epizodów i punkt zwrotny w Powstaniu, który zbiegł się z ostatnim dużym sukcesem, czyli zdobyciem PAST-y na Zielnej. Od tego dnia niemieckie siły zaczęły przeważać. Republika Żoliborska Plan generałów von dem Bach-Zelewskiego i  Reinefartha, odpowiedzialnych za pacyfikację Warszawy, jako najważniejsze priorytety uznał utrzymanie łączności między Rzeszą a frontem wschodnim (przebiegającym ulicami Wolską, Chłodną, Elektoralną, Senatorską do Mostu Kierbedzia) oraz minimalizację ryzyka ataku Armii Czerownej (jak się okazało to drugie zupełnie niepotrzebnie). Wojskom niemieckim postawione zostały zadania w tamtych częściach Warszawy, co spowodowało swoisty oddech na Żoliborzu. Mimo trwających w Warszawie rzezi, na Żoliborzu organizowały się władze samorządowe, sprawnie działała samopomoc sąsiedzka, a nawet  wychodziła prasa (także dziecięca!). Ten okres przeszedł do historii jako „Republika Żoliborska”. Wyjście z kanałów W obliczu zbliżającego się upadku Starówki, jej obrońcy z końcem sierpnia i początkiem września  ratowali życie, uciekając kanałami. Ponad 800 osób uciekło z placu Krasińskich do skrzyżowania ulic Popiełuszki i Krasińskiego. Kilkukilometrowa droga zajmowała wiele godzin w bardzo trudnych warunkach. W okolicy włazu, z którego wychodzili, znajduje się do dziś tablica pamiątkowa. Rzeź Marymontu W obliczu zbliżającej się do Wisły Armii Czerwonej Niemcy 13 września wysadzili w Warszawie wszystkie mosty, w tym oba przy Cytadeli. Wkrótce potem doszło do kolejnego krwawego incydentu – Rzezi Marymontu. Szturmujące oddziały niemieckie dokonały rabunków i zastrzeliły około 500 mieszkańców na Marymoncie. Pomnik upamiętniający to zdarzenie znajduje się w Parku Kaskada. Warte odnotowania jest to, że tych zbrodni dopuścili się żołnierze Wehrmachtu, a nie, jak w przypadku większości innych – SS. Upadek 30 września, po dwóch dniach zmasowanych ataków jednej z najlepszych niemieckich pancernych dywizji 19 PZD Niedersachcesn i krwawych walkach na terenie klasztory Zmartwychstanek na rogu Krasińskiego i Popiełuszki, Żoliborz, jako przedostatnia dzielnica Warszawy, skapitulował. *** 1 sierpnia z reguły nasz urząd organizuje wycieczkę śladami Powstania Warszawskiego na Żoliborzu. Prowadzi ją przewodnik warszawski rodem z Żoliborza. Mamy nadzieję, że w tym roku też się odbędzie – jeśli tak, to polecamy. Na Cmentarzu Wojskowym znajduje się kwatera poległych żołnierzy  Żywiciela. Leży tam również zmarły w latach 80-tych ppłk Niedzielski „Żywiciel”. Urząd przygotował rok temu darmową aplikację „Śladami Powstańczego Żoliborza” – można ja pobrać z Appstore i Google Play.  

14

14

16

16

16a

16a


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h