Pierwsze nowego typu rozkłady jazdy pojawiły się na kilku przystankach w całej Warszawie. Przypominają tradycyjne rozkłady jazdy, ale wyświetlane są w wersji elektronicznej i posiadają jedno ważne udogodnienie.
W tym artykule przeczytasz m.in. o:
- czym są e-papierowe rozkłady jazdy?
- jakie mają zalety?
- jakich udogodnień mogą spodziewać się pasażerowie?
- na jakich przystankach są nowe urządzenia?
Na Żoliborzu pierwsze e-papierowe rozkłady jazdy Warszawskiego Transportu Publicznego działają na przystanku przy stacji Metro Marymont, kolejny tuż obok granicy naszej dzielnicy bo przy Dworcu Gdańskim. Poza Żoliborzem nowe urządzenia wyświetlające rozkłady zamontowano jeszcze w czterech lokalizacjach: na przystankach przy Muzeum Powstania Warszawskiego, przy placu Zawiszy, przy alei Niepodległości i ulicy Nowowiejskiej.
„Każdy składa się z dwóch części – na pierwszej jest rozkład jazdy linii tramwajowych z godzina i minutą odjazdu kolejnego pojazdu. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund” – informuje Zarząd Transportu Miejskiego.
Ponadto urządzenia są podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj.
Przeczytaj również: Redukują zapylenie powietrza i są pożyteczne dla owadów. Zielone przystanki na Żoliborzu
Są bardziej czytelne i pokazują, z ile minut odjedzie dany tramwaj
Co ważne, nośniki, na których wyświetlane są rozkłady jazdy podłączone są do sieci. Dzięki temu rozkłady jazdy wykorzystujące e-papier mogą być zmieniane z jednego miejsca niemal od ręki. Oznacza to, że nie trzeba drukować papierowych rozkładów jazdy i poświęcać czasu, aby rozwiesić je na każdym z przystanków.
Urządzenie wyświetlające rozkład jazdy dodatkowo informuje pasażerów o kolejnych odjazdach tramwajów w czasie rzeczywistym. Jest to możliwe dzięki danym z GPS. „Tramwaje Warszawskie mają system, który wykorzystuje informacje z satelitarnych nadajników umieszczonych w tramwajach. System przetwarza dane i dlatego można przewidzieć, za ile minut na przystanek podjedzie tramwaj. System informuje o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwaju a dane można odczytać także w smartfonie” – wyjaśniają Tramwaje Warszawskie.
Przeczytaj również: Nowinka, która ma ułatwić sprawdzanie rozkładu jazdy
Nowe urządzenia są przede wszystkim energooszczędne. Wyposażone są w baterie umożliwiające pracę bez zasilania nawet przez siedem dni.
Rozkład jazdy jest dużo czytelniejszy nawet po zmroku. Dzięki technologii znanej z czytników e-booków ekrany, na których wyświetlany jest rozkład jazdy nie męczy wzroku. W nowych rozkładach nie ma też żadnych reklam, gwałtownie zmieniających się obrazów, są one czystą informacją. I jest to kolejna zaleta, gdy jesteśmy bezustannie zalewani niepotrzebnymi treściami.
E-papierowe rozkłady jazdy będą testowane przez kilka miesięcy
Zainstalowane w sześciu lokalizacjach w Warszawie nowe urządzenia będą testowane przez kilka miesięcy. Tramwajarze sprawdzą, jak działają wyświetlacze i system aktualizacji rozkładów. Zarząd Transportu Miejskiego sprawdzi natomiast jak rezygnacja z tradycyjnych rozkładów jazdy wpływa na finanse i organizację pracy służb zajmujących się infrastrukturą przystankową.
„E-papierowe rozkłady jazdy to kolejny sposób na wykorzystanie danych, które przetwarza i zbiera dział IT w Tramwajach Warszawskich. Innym sposobem jest przyśpieszanie przejazdów tramwajów przez miasto z pomocą tramwajowej zielonej fali” – podkreślają Tramwaje Warszawskie.
Przeczytaj również: Rowerem przez Bielany. Nowy szlak wzdłuż Marymonckiej
Napisz komentarz
Komentarze