Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 03:23

[Artykuł aktualizowany] Nowy sposób naliczania opłat za śmieci

Podczas czwartkowej sesji stołeczni radni będą głosować w sprawie projektu uchwały zmieniającej zasady naliczania opłat za śmieci od ilości zużytej wody. Obowiązującą od kwietnia taryfę ma zastąpić wysokość stawek uzależniona od metrażu mieszkania.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • o tym dlaczego miasto proponuje nowy sposób naliczania opłat za odbiór smieci?
  • jakie stawki zaproponowano w projekcie uchwały?
  • kiedy zaczną obowiązywać nowe stawki?
  • kto może poczuć się pokrzywdzony w związku z nowymi planami?

Mieszkańcy Warszawy obecnie rozliczają się za odbiór śmieci na podstawie średniego zużycia wodny z ostatniego półrocza. Sposób rozliczania jest jednakowy dla domów jednorodzinnych i budynków wielorodzinnych. Obowiązująca od kwietnia stawka to 12,73 zł za metr sześcienny wody.

Teraz władze Warszawy chcą wprowadzić kolejną, trzecią już za kadencji prezydenta Rafała Trzaskowskiego, zmianę w sposobie naliczania opłat za śmieci. Projektem uchwały zajmą się w czwartek, 18 listopada stołeczni radni. Ratusz proponuje, by przy naliczaniu opłat wyznacznikiem była wielkość i rodzaj nieruchomości, w której mieszka warszawiak.

Przeczytaj również: Żoliborzanie z osiedla sPlace od prawie dwóch lat boją się otworzyć okno. Wszystkiemu winne śmieci

Nowa sposób naliczania opłat ma uderzać w samotnych

W projekcie uchwały zapisano pięć stawek, które miałyby obowiązywać w budynkach mieszkalnych. W mieszkaniach o powierzchni do 30 metrów kwadratowych opłata ma wynieść 65 złotych, do 40 metrów już 76 złotych, do 60 metrów stawka wyniesie 86 złotych, do 80 metrów - 96 złotych, a w lokalu większym niż 80 metrów kwadratowych zapłacą 102 złote.

Mieszkańcy domów jednorodzinnych niezależnie od powierzchni budynków zapłacą 105 złotych miesięcznie, a w przypadku, jeśli posiadają własny kompostownik przydomowy cena za odbiór odpadów wyniesie 96 złotych.

Ostatecznie według uchwały, od 1 stycznia 2022 roku warszawiacy zapłacą za śmieci 52 zł od mieszkania o powierzchni do 30 m2, 77 zł za mieszkanie do 40 m2, 88 zł za mieszkanie do 60 m2, 94 złote za mieszkanie do 80 m2 i 99 złotych za mieszkania o większej powierzchni. Z kolei właściciele domów jednorodzinnych będą musieli liczyć się z comiesięczną opłatą za wywóz odpadów w wysokości 107 złotych. Ta stawka będzie mogła zostać zmniejszona do 98 złotych pod warunkiem samodzielnego kompostowania odpadków BIO.

Choć w Warszawie obowiązywały już opłaty według wielkości, to takiego sposobu naliczania opłat jeszcze nie było. Przed zmianą w 2020 roku warszawiacy płacili 65 złotych za odbiór odpadów z mieszkań i 94 zł z domów jednorodzinnych. Ten sposób był krytykowany przez osoby samotnie mieszkające. Następnie w Warszawie zaczęły obowiązywać opłaty uzależnione od zużycia wody. Te zostały oprotestowane przez warszawskie spółdzielnie i zakwestionowane przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie i były z kolei krytykowane przez wieloosobowe rodziny, które płaciły nawet 150 złotych za odbiór śmieci. Skargę do WSA na nową uchwałę śmieciową wniesiono w listopadzie ubiegłego roku, w lipcu z kolei sąd stwierdził nieważność przepisów. Wyrok nie jest prawomocny, ale w międzyczasie doszła kolejna nowelizacja przepisów, dlatego miasto rozpoczęło prace nad projektem nowej uchwały.

Przeczytaj również: Decyzja zapadła, dziś Rada Warszawy uchwali zmianę sposobu naliczania opłat za wywóz śmieci

„Metraż, nie liczba osób w nim mieszkających ani tym bardziej rzeczywista ilość generowanych odpadów. Ten rodzaj naliczania opłaty śmieciowej nie obowiązuje praktycznie w żadnym dużym mieście w Polsce.” – skomentowało proponowane zmiany Miasto Jest Nasze.

Proponowany obecnie nowy sposób naliczania opłat za śmieci budzi również kontrowersje wśród mieszkańców. „Nowe opłaty znów uderzą w samotne osoby. Mieszkam sama w 70-metrowym mieszkaniu, segreguję śmieci. Według planowanych nowych opłat płacę tyle samo co 4-osobowa rodzina, a nawet więcej, jeśli ta rodzina mieszka w mniejszym 60-metrowym mieszkaniu. Kto produkuje więcej śmieci?” – alarmuje w mailu do redakcji pani Marianna i zwraca uwagę, że najsprawiedliwsza byłaby opłata wyliczana w oparciu o liczbę osób w mieszkaniu.

Nowe stawki miałyby obowiązywać od nowego roku

Tyle tylko już wcześniej władze Warszawy podkreślały, że trudne jest do zweryfikowania, ile osób mieszka w danej nieruchomości, ponieważ nie wszyscy meldują się w miejscu, w którym akurat mieszkają.

Przypomnijmy, według ustawodawcy samorządy mogą naliczać opłaty za odbiór śmieci według czterech wariantów:

- od metody liczby mieszkańców nieruchomości
- od powierzchni lokali
- od ilości zużytej wody
- od gospodarstwa domowego

Ostateczną decyzja w sprawie nowego sposobu naliczania opłat z odbiór śmieci w Warszawie podejmą stołeczni radni w czwartek podczas sesji rady miasta, zaś w przypadku podjęcia projektu uchwały nowe stawki miałby obowiązywać już od stycznia 2022 roku.

Przeczytaj również: [Radio Żoliborz] M. Olszewski: „Konieczne jest m.in. wdrożenie odpowiedniej opłaty za wprowadzenie jednorazowych opakowań”


Nowy-system-oplat-za-smieci

Nowy-system-oplat-za-smieci


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 37 km/h