Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 19:12

Mistrzowie na Sadach. Poruszające oraz wyjątkowe historie olimpijczyków i utytułowanych sportowców z Żoliborza

We wtorek w Pawilonie Kulturalnym na Sadach Żoliborskich odbyło się spotkanie ze sportowcami, którzy zapisali się nie tylko w historii światowego sportu, ale i samego Żoliborza. Tego dnia mieszkańcy Żoliborza mogli usłyszeć wyjątkowe i poruszające historie związane z Żoliborzem i dyscyplinami, które uprawiali.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • kto z zawodników Marymontu pobił 9 razy rekord świata?
  • gdzie trenowali szermierze?
  • jakie warunki do trenowania mieli sportowcy na Marymoncie?
  • dla kogo specjalnie przygotowano lodowisko na Marymoncie?

„MISTRZOWIE na Sadach - spotkanie z wybitnymi sportowcami Żoliborza” to wydarzenie, które odbyło się we wtorkowy wieczór w Pawilonie Kulturalnym. To część całego cyklu warsztatów edukacyjnych w Sadach, finansowanych ze środków Biura Edukacji m.st. w ramach konkursu “Działania edukacyjno – wychowawcze na rzecz mieszkańców Warszawy w roku 2021”.

Projekt całego cyklu napisała Maria Janiak, która aktywnie działa na rzecz zachowania owocowego charakteru Sadów za pośrednictwem sąsiedzkiej inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie oraz jako wiceprezeska Stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości. To właśnie dzięki staraniom stowarzyszenia na realizację projektu pozyskano 10 tys. złotych.

Dzięki grantowi odbyło się już sadzenie krokusów, spotkanie z ekspertem i wspomniane spotkanie ze sportowcami.

Przeczytaj również: Nowe hotele w żoliborskich parkach. Zamieszkają w nich owady

Mistrzowska skromność

Obecni we wtorkowy wieczór mieszkańcy mieli okazję posłuchać historii utytułowanych sportowców mieszkających na Żoliborzu i trenujących na terenie dzielnicy. Ta niezwykła lekcja historii była poruszająca zwłaszcza w chwili, gdy na wydarzeniu pojawiła się 89 letnia Maria Mączyńska, wielokrotna mistrzyni świata i Europy w łucznictwie, olimpijka z Monachium i zawodniczka klubu Marymont Warszawa. Zapytana o 9-cio krotne pobicie rekordu świata z ujmującą skromnością odpowiedziała, że już tego nie pamięta. Już po czterech miesiącach trenowania łucznictwa została Mistrzynią Polski, co skwitowała stwierdzeniem, że w tamtym czasie sama była zaskoczona swoim sukcesem.

Pani Marii tego wieczoru towarzyszył związany od 50 lat z łucznictwem na Marymoncie Adam Pazdyka, trener łucznictwa ze Stowarzyszenia „Łuczniczy Marymont”, które wywodzi się z sekcji łuczniczej RKS Marymont Warszawa oraz Maja Stryjecka-Rejmer, prezes Stowarzyszenia „Łuczniczy Marymont”. Jak wspominał pan Adam, gdy miał 13 lat, pani Maria była inspiracją do trenowania łucznictwa, ponieważ świetnie strzelała technicznie. Z kolei pani Maja Stryjecka-Rejmer podkreślała to jak wówczas wyróżniała się pani Maria na tle innych zawodników. – Sposób w jaki strzelała był na tamte czasy nowoczesny – mówiła.

Poza przeszłością poruszona została również kwestia przyszłości łucznictwa na Marymoncie. Głos w tej sprawie zabrała prezes „Łuczniczego Marymontu” stwierdzając, że sytuacja finansowa całego warszawskiego sportu jest trudna. Mimo to zawodnicy „Łuczniczego Marymontu” stanowią dziś czołówkę polskiego łucznictwa.

Przeczytaj również: Wywiad. Sławomir Napłoszek, zawodnik Stowarzyszenia Łuczniczy Marymont po 29 latach wraca na Igrzyska Olimpijskie

Sekcja, której dziś próżno szukać na Marymoncie

Sam Marymont ma także zasłużonych w innych dyscyplinach jak szermierka. Tę dyscyplinę podczas wtorkowego wydarzenia reprezentował złoty medalista olimpijski we florecie Lech Koziejowski. Pan Leszek jest zdobywcą również brązowego medalu olimpijskiego. Oba trofea każdy z mieszkańców mógł zobaczyć na żywo, a nawet trzymając je w ręku obejrzeć z bliska. – Żoliborz poznałem bardzo dokładnie chodząc z alei Wojska Polskiego do podziemi Teatru Komedia, gdzie trenowaliśmy. Kilka lat później wylądowaliśmy na Marymoncie, gdzie staliśmy się sąsiadami Łuczników. Byliśmy ze sobą zżyci, lubiliśmy się i razem odnosiliśmy sukcesy – wspominał dwukrotny medalista Igrzysk i dodał: - Mimo nędznych warunków jakie były na Marymoncie mieliśmy wielu utytułowanych sportowców.

Drugim szermierzem, który tego dnia był obecny i opowiedział swoją historię sportową związaną z Żoliborzem był Krzysztof Malmurowicz. – Mieszkałem na rogu Mścisławskiej i Mickiewicza więc nic dziwnego, że wylądowałem w Marymoncie – mówił pan Krzystof: - Warunki były tragiczne, ale widzieliśmy doskonałe wzorce w utytułowanych sportowcach, którzy tam trenowali.

Jak wspominał szermierz pomieszczenie, w którym trenowali na Marymoncie było tak niskie, że trudno było podczas treningów nie zbić jakiejś żarówki. Sytuacja się zmieniła, gdy zawodnicy wyjechali w wakacje na obóz. W czasie ich nieobecności wykopano dół obniżając dolny poziom pomieszczenia, w którym trenowali. – Narzekanie dziś przez sportowców, że mają za mało masażystów czy nie dojechał psycholog w tamtych czasach nie było śmieszne, bo my marzyliśmy o tym, by nasz palacz się nie upił, żebyśmy mogli się po treningu wykąpać w ciepłej wodzie, a różnie z tym bywało – wspominał.

Międzynarodowy mecz na „prywatnym” lodowisku

O tym jak trenowało się na Marymoncie wspominała również Wanda Gąsiewska, rekordzistka i mistrzyni Polski w łyżwiarstwie szybkim. Pani Wanda, mimo że była zawodniczką AZS-AWF Warszawa, to w przerwie między zawodami i zgrupowaniami trenowała na Marymoncie, gdzie specjalnie dla niej robiono lodowisko. Było to miejsce międzynarodowego pojedynku między reprezentacją Polski, a Rumunii.

Po zakończeniu kariery sportowej pani Wanda pracowała w Wydziale Kultury Fizycznej Urzędu Dzielnicowego Warszawa-Żoliborz, gdzie - jak wspomniała - bardzo dbała o sportowy charakter Marymontu i wspierała AZS. Ponadto jako swój sukces w roli urzędniczki wymienia rewitalizację Kępy Potockiej. To właśnie za jej sprawą powstała tam przystań kajakowa.

- Proszę spojrzeć na Panią Maria, prawie 90 lat, mi do setki brakuje 25 lat i wciąż jesteśmy na chodzie. Sport jest bardzo potrzebny, a jest zaniedbany w dzielnicy – mówiła pani Wanda.

Przeczytaj również: 10 tysięcy złotych dla Sadów Żoliborskich. Miasto przyznało grant inicjatywie sąsiedzkiej


mistrzowie-na-sadach-3

mistrzowie-na-sadach-3

mistrzowie-na-sadach-4

mistrzowie-na-sadach-4

mistrzowie-na-sadach-5

mistrzowie-na-sadach-5

mistrzowie-na-sadach

mistrzowie-na-sadach

mistrzowie-na-sadach-2

mistrzowie-na-sadach-2

mistrzowie-na-sadach-6

mistrzowie-na-sadach-6


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.