Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 17:02

To tylko niewinny klaps? Wyjaśniamy, jak bicie dzieci wpływa na ich psychikę

- Brawo Jasiu, wspaniałe opowiadanie – nauczycielka podała Jasiowi zeszyt i wyciągnęła rękę, by pogłaskać go po głowie. Chłopiec skulił się, w jego oczach pojawił się ogromny strach. - Jasiu, co się stało? - Nic, proszę pani - wyszeptał chłopiec. Wpatrzony w ławkę, skubał brzeg zeszytu. - Proszę pani, proszę pani - Natalka aż skacze w ławce. - Natalko, poczekaj, teraz rozmawiam z Jasiem. - Proszę pani, ale ja wiem, a Jasiek nie powie. - Jasiu, czy to jest tajemnica? Czy Natalka może powiedzieć przy klasie? A może porozmawiamy we trójkę na przerwie? - Na przerwie – ledwie słyszalnym szeptem, Jaś zgodził się na wyjawienie swojej tajemnicy. Po klasie przeszła fala szeptów. - Cisza, wracamy do lekcji. Dajcie Jasiowi spokój. Po lekcji Jaś próbuje wymknąć się niezauważony, ale Natalka czujnie pilnuje. Nie ma rady, musi zostać. Ma pewność, że rozmowa nie będzie miła. - Jasiu, opowiesz, co się dzieje? Pani usiadła w ławce obok Jasia, Natalka przyciągnęła sobie krzesło i usiadła z drugiej strony. Chłopiec spuścił wzrok, skubie skórki przy paznokciach. - Jasiu, opowiesz sam, czy Natalka ma zacząć? - Natalka – odpowiada chłopiec ledwie słyszalnym szeptem. - A bo proszę pani Jaś jest w domu bity i wyzywany. - Natalko, to poważne oskarżenie, jesteś tego pewna? – pani próbuje zachować spokój, by nie spłoszyć Jasia. - Tak, ja mieszkam pod nim i często słyszę. Wczoraj dostał jedynkę z przyrody i mama wyzwała go od debili i chyba mu przylała, bo coś pacnęło, a później Jaś zaczął płakać i się tłumaczył – przejęta Natalka mówi coraz prędzej. – Mama często traci cierpliwość i podnosi na niego rękę. Dlatego Jaś się boi, gdy ktoś przy nim podnosi rękę. - Po co tyle gadasz, zasłużyłem, to oberwałem, tak musi być, zdenerwowałem mamę, więc zasłużyłem na karę – Jaś patrzy na Natalkę z wyrzutem. - Dziękuję Natalko, że powiedziałaś. Tak trzeba, Jasiu. Nie można przejść obojętnie wobec przemocy. Zła ocena, czy zdenerwowanie kogoś, nie może być karane biciem i wyzywaniem. Pamiętacie lekcję o Prawach Dziecka? Mówiliśmy też o prawnym zakazie bicia. - Bicie to nie tylko duże lanie, ale nawet słabe klapsy – Natalka po swojemu przypomina założenia. - Brawo, Natalko, dobrze zapamiętałaś. - Rozmawialiśmy też o tym w domu i rodzice jeszcze raz ze mną wszystko omówili. A jak dałam przykład Jasia, to mama się zainteresowała. Powiedziała, że to trzeba zgłosić. Wczoraj rozmawialiśmy. Mama miała przyjść do pani i porozmawiać. I z panią psycholog też. Mama wcześniej nie słyszała, bo mama Jasia wychodzi często do pracy na drugą zmianę. - Dziękuję, Natalko, za twoją odwagę. Jasiu, do tematu jeszcze wrócimy i postaram się, żebyś dostał wsparcie i rozwiązanie tej sytuacji. W opisanej szkole Jaś otrzymał wsparcie. Ale czy jest to normą we wszystkich szkołach? Czy wielu jest takich nauczycieli? Czy kadra szkoły zwraca uwagę na niepokojące odruchy lub zachowania? Czy dziecko otrzymuje wsparcie? Czy rozmawia się z rodzicami? Czy takie przypadki są zgłaszane do odpowiednich służb? Według badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji „Dajemy dzieciom siłę” w sierpniu 2017 r., blisko połowa Polaków (48%) uważa, że można uderzyć dziecko za karę, a 26% przyznaje, że stosuje kary fizyczne (głównie klapsy, uderzenia ręką). Jako powody podają: utratę panowania nad sobą, zmęczenie, poczucie bezradności, brak wsparcia, brak znajomości innych metod wychowawczych. Nadal zbyt często dzieci stają się ofiarami przemocy fizycznej i emocjonalnej, zaniedbań i wykorzystywania seksualnego. Te dane są zatrważające. Wielu rodziców mówi: „dostawałem lanie i wyszło mi to na dobre”. Czy na pewno? Skoro biją swoje dzieci, to najwyraźniej nie znają innego sposobu radzenia sobie z problemami czy trudnymi sytuacjami. Podniesienie ręki na dziecko jest objawem bezradności. Przejawia się tak nieumiejętność panowania nad własnymi emocjami, braki w zdolnościach wychowawczych. „Nie ma dzieci, są ludzie” – mówił Janusz Korczak. Czy uderzylibyśmy szefa, gdyby nas zdenerwował? Myślę, że wszyscy odpowiedzą: „nie”. Czyli zasada bicia z powodu zdenerwowania dotyczy tylko układu rodzic-dziecko? A co z zasadą „nie bić słabszego”? Rodzic jest większy, silniejszy. Jeśli bije swoje dziecko, to jak owo dziecko ma się nauczyć innego rozwiązywania sporów? Będzie próbować swoich sił w agresywnych rozwiązaniach. Będzie poniżać słabszych fizycznie i psychicznie. „To tylko niewinny klaps”. Nie, nie ma czegoś takiego jak „niewinny klaps”. Dziecko bierze z nas przykład – nie z naszych słów, tylko z naszych czynów. Nie dziwmy się zatem, gdy przedszkole zaalarmuje nas, gdy nasza pociecha „klepie inne dzieci po pupie” albo wręcz je bije. Ono się nauczyło takiego zachowania od nas. Myśli, że jest dobre, bo przecież rodzice tak robią. I co to znaczy „niewinny klaps”? Jak rozróżnić go od bicia? Często nie zdajemy sobie sprawy ze swojej siły i to, co dla nas jest delikatnym klapsem, dla dziecka jest czymś, co powoduje ból, wstyd, szok, poniżenie. Zdarza się, że dorosły bijący miewa poczucie winy, gdy widzi łzy dziecka, jego siniaki. Jak odpowiedzieć zapłakanemu dziecku, gdy pyta „dlaczego mnie bijesz?”. Budzi się wstyd, żal, strach. „Przecież kocham swoje dziecko, jest dla mnie najważniejsze, jak mogłam/mogłem podnieść na nie rękę, co będzie, gdy ktoś się dowie?” – no właśnie, jak, dlaczego, czy faktycznie nie ma innego rozwiązania? Zdarza się, że rodzic zrzuca na dziecko odpowiedzialność za bicie i poniżanie: „to przez ciebie, bo mnie zdenerwowałeś…”, „zasłużyłaś sobie, sprowokowałaś to...”. Czy od takiego stwierdzenia poczujemy się lepiej? A co po takich słowach będzie czuło nasze dziecko? „Jak dostanie, to się nauczy”. A czego się nauczy? • Nauczy się, że problemy można rozwiązywać siłowo. Czy tego chcemy? • Nauczy się, że silniejszy może bić słabszego. Czy tego chcemy? • Nauczy się, że lepiej skłamać, niż przyznać się do winy, bo można w ten sposób uniknąć kary. Czy tego chcemy? • Nauczy się uciekać przed karą. Także uciekając z domu. Czy tego chcemy? • Nauczy się agresywnego rozładowywania swoich emocji, frustracji. Czy tego chcemy? Jak widać, bicie uczy złych, nieakceptowalnych zachowań. Czy naprawdę tego chcemy dla swojego dziecka? Tego chcemy je nauczyć? Dając klapsa, nie sprawisz, że dziecko nauczy się właściwego zachowania, nigdy nie powtórzy błędu. Zwiększy się za to u niego prawdopodobieństwo wystąpienia w przyszłości nieakceptowalnych, agresywnych zachowań, a także ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych. Dziecko stara się być dobre, zdobyć uwagę rodziców i otoczenia. Nie zawsze mu się to udaje, nie zawsze robi to właściwie. Ono poznaje świat, uczy się wszystkiego. Naszą rolą jest przekazać mu czynem i słowem (właśnie w tej kolejności) jak powinno się zachowywać, by zjednać sobie ludzi, by nie przekraczać norm społecznych. Zobaczmy, co dzieje się dzieckiem, które karami cielesnymi przywoływane jest do porządku. Przywoływanie do porządku poprzez bicie, szarpanie, popychanie, prowadzi do: • zaburzenia poczucia bezpieczeństwa, • obniżenia samooceny, • trudności w odróżnianiu dobra i zła, • podważenia autorytetu osoby bijącej, • rozwijaniu się u dziecka agresji, • spowolnienie procesu poznawczego, • problemów z wyrażaniem i odczuwaniem miłości, • wyrobienia złych nawyków przemocowego rozwiązywania trudnych sytuacji społecznych, • może też prowadzić do uszkodzeń fizycznych (zwichnięć, złamań, krwiaków). W przypadku niemowląt i małych dzieci może dojść do zespołu dziecka potrząsanego (SBS), czyli pewnego rodzaju uszkodzenia mózgu i kręgosłupa, które powstaje w wyniku gwałtownego potrząsania i uderzania niemowlęcia lub małego dziecka w głowę. Fundacja „Dajemy dzieciom siłę” prowadzi kampanię „Potrafię się zatrzymać”, w której uczy rodziców i profesjonalistów radzenia sobie z emocjami, podpowiada co „zamiast klapsów”, a także jakie są czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka. Warto wejść na stronę https://fdds.pl/ i zobaczyć krótką animację z poruszającą historią mamy, której zdarzyło się dać klapsa i ma z tego powodu wyrzuty sumienia. Można też przeczytać poradnik dla rodziców „Potrafię się zatrzymać… ale jak to zrobić?!”. Nie daję dziecku klapsa. Potrafię się zatrzymać. Wychowuję bez klapsów. Nie podnoszę ręki do bicia. fot.: foter.com

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1001 hPa
Wiatr: 32 km/h