Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 3 grudnia 2024 18:42
Reklama

Cytadela: Wierzba, do której można wejść i podziwiać kolory tańczące na pajęczynach!

Chciałem zrobić coś, co zwróciłoby uwagę na niezwykłość tego drzewa – mówi Jan Sajdak o starej wierzbie. Wcześniej drzewo miało zostać ścięte – teraz dzięki młodemu artyście stała się wierzbową świątynią.

Niezwykłość wierzby przez cały czas tliła się w głowie rzeźbiarza. Wiedział, że swój pomysł chce zrealizować w tym drzewie

- Kiedy ostatnio tu byłem słyszałem dzieciaki przechodzące obok i jeden drugiego zapytał czy widział wierzbową świątynię. Pomyślałem wtedy, że ze swoim projektem trafiłem jak trzeba – opowiada artysta Jan Sajdak i wyjaśnia: - Jeśli dzieciaki same sobie ją tak nazwały to znaczy, że udało się wzbudzić szacunek i uwydatnić niezwykłość tego drzewa. Pozornie martwy, pełny dziur i pusty w środku pień dzięki mieszkańcom został ocalony przed ścięciem. - Wydaje mi się, że dawanie takich sygnałów wzywających do większej wrażliwości na naturę jest potrzebne w świetle naszych mikro światów i tego, co się dzieje na całym świecie – zaznacza artysta. W korpusie wierzby na Cytadeli nadal płynie życie. Każdego roku wypuszcza nowe liście. - W Polsce wierzby dziuplaste są często wypalane. Mój przyjaciel z Gór Świętokrzyskich nie raz śpiewa o dzieciach, które lubią to robić. Mam nadzieję, że ta już będzie miała spokój, bo swoje już przeżyła – mówi Sajdak.

- Zawsze po lekcjach pół dnia biegaliśmy po parku. Wychowałem się na Żoliborzu. Mieliśmy tajne przejścia i właściwie wszystkie drzewa mam tu schodzone. Znam tą wierzbę od wielu lat i od zawsze była niezwykłym punktem. Często wchodziłem do niej i wyobrażałem sobie różne rzeczy – wspomina artysta. Wiedział, że swój pomysł chce zrealizować w tym drzewie tak by zwrócić uwagę na jego niezwykłość, a w dalszym planie na niezwykłość przyrody w ogóle. - Bardzo wielu rzeczom, które zasługiwałby na poświęcenie całego życia nawet nie poświęcamy sekundy myśli. Wydaje mi się, że tej wierzbie należy się takie uświetnienie – zaznacza Jan. Impulsem do wykonania instalacji był fakt, że zna to drzewo od dziecka, a jego niezwykłość cały czas tliła się w głowie młodego rzeźbiarza. Drzewo zyskało mnóstwo kolorów dzięki witrażom w pniu. Zainstalował je artysta Jan Sajdak.

Najbardziej ciągnie mnie do koron drzew, ale jak wieszam gniazda dla ludzi muszę pamiętać o bezpieczeństwie

Wcześniej przez krótki czas studiował etnografię, później oddał się sztuce. Zdobył dyplom na ASP z rzeźby. - Artysta to słowo na tyle pojemne, że dobrze się z nim czuję, bo robię sporo rzeczy z różnych dziedzin – mówi twórca. Jan w swojej działalności artystycznej wykorzystuje wiele materiałów. W wolnej chwili jeździł w Góry Świętokrzyskie, gdzie uczył się wyplatania z wikliny. Swoje umiejętności zdobywał pod okiem Krzysztofa Wrony znanego z działań artystycznych związanych z naturą i lasem.

- Na wiklinę trafiłem zupełnie przez przypadek. Przez dziesięć lat zdobywałem warsztat, żeby zrobić swój projekt – zdradza artysta. Chodzi o gniazda przeznaczone dla ludzi. Inspiracją dla rzeźbiarza są ptasie gniazda w koronach drzew. - Od dziecka wspinam się na drzewa – wspomina Jan i dodaje: - Najbardziej ciągnie mnie do koron drzew, ale jak wieszam gniazda dla ludzi muszę pamiętać o bezpieczeństwie, więc umieszczam je na niewielkiej wysokości – wyjaśnia Sajdak. Jego wymarzone gniazdo zawieszone jest w koronach drzew wysoko nad ziemią. Póki co jest to tylko koncepcja. Według projektu takie gniazdo jest zadaszone i można w nim siedzieć niezależnie od deszczu. - Właściwie całą cieplejszą porę roku można by w nich mieszkać – opowiada. Dzięki stypendium na wyjazd do Brazylii Jan będzie wyplatał gniazda w dżungli. - Marzyłem o tym od dawna. Nie ma tam zimy, więc można z nich korzystać cały rok – zaznacza podekscytowany i stwierdza: - Od dziecka bardzo jest dla mnie ważne, żeby przebywać blisko przyrody.

- Zacząłem jeździć po wysypiskach i punktach recyklingu, żeby znaleźć jakiś materiał, który się nada się do wykonania witrażu – wspomina. Jan finalnie wykorzystał ścinki pleksiglasu i pomalował je farbkami do witraży. - Okazał się stosunkowo uniwersalnym materiałem, a do tego łatwym w obróbce. Mogę się bawić kolorem tak jak bym chciał – dodaje artysta. Na początku miał jedynie wizję, która uwypukliłaby aurę wierzby z wykorzystaniem materiałów recyklingowych. Dostał Stypendium Artystyczne m.st. Warszawy i zaczął realizować swoją koncepcję. - Na początku moja wizja była niejasna, dlatego decyzja o przyznaniu stypendium pozytywnie mnie zaskoczyła. Nie wiedziałem, czy ktoś da mi wsparcie na taki abstrakcyjny pomysł. Kiedy okazało się, że mogę już to robić musiałem skonkretyzować swoją wizję – wyjaśnia twórca. Szkło nie było brane pod uwagę ze względu na bezpieczeństwo, bo wierzba jest miejscem spotkań wielu dzieci. Jan nigdy wcześniej nie robił witraży, więc wybór tworzywa, z którego zostały ostatecznie wykonane nie był taki oczywisty. Potrzebny był czas na poszukiwania i eksperymenty. - Zacząłem jeździć po wysypiskach i punktach recyklingu, żeby znaleźć jakiś materiał, który się nada – opowiada twórca. W międzyczasie Jan pracował nad samą obróbką materiału. - Musiałem dojść do tego, czym kleić  plastik, jak go ciąć, czy go barwić i ostatecznie jak zamontować całość – mówi.

Land art, czyli sztuka wykraczająca po za próg galerii

- W Polsce sztuka ziemi jest nurtem niszowym, choć zdobywającym coraz większą popularność. Świadczy o tym odbywający się w Lublinie od kilku lat Landart Festiwal. Jest to niesamowita impreza kręcąca się wokół tego nurtu, która z roku na rok jest coraz głośniejsza – stwierdza Jan.

- Myślę, że połączenie sztuki z naturą jest całkowicie pierwotne i towarzyszy w mniej lub bardziej widoczny sposób naszej cywilizacji od początku – wyjaśnia Jan, który swoje działania twórcze ściśle wiąże z naturą. Jego instalacje zaliczane są do nurtu, który został zapoczątkowany w latach ’70 w Ameryce. - Land art albo po prostu sztuka ziemi to nurt, który można tłumaczyć na kilka sposobów – wyjaśnia Sajdak – Porusza on tematy związane z przyrodą, jej ochroną i mistyką z wykorzystaniem naturalnych materiałów. Kontekstem w jakim umieszcza się dane dzieło jest krajobraz, równina, zbocze czy góra. Najważniejszym czynnikiem według mnie jest eksponowanie i funkcjonowanie sztuki w krajobrazie naturalnym. W ten sposób krajobraz czy góra, w którym jest umieszczona staje się jej niezbywalnym elementem.

Katastrofa! To koniec naszych eksperymentów!

Witraże, które zdobią wierzbę są wypukłe i dopasowane do pnia. Żeby je zrobić, Jan musiał wykonać rusztowanie z listewek i odlew z pianki poliuretanowej wykorzystywanej w budownictwie. - Wyglądało to ohydnie, jak totalny wandalizm – przyznaje Sajdak - Ludzie podchodzili i z podejrzliwością pytali, co ja robię i czy mam pozwolenie. Na początku strasznie mnie to irytowało, ale później pomyślałem, że jest to jedno z cenniejszych doświadczeń przy tym projekcie. Zobaczyłem, że dla wielu ludzi to drzewo i okoliczna przyroda nie jest obojętna. Widząc coś, co na pierwszy rzut oka wyglądało jak wandalizm reagowali. Etap zdejmowania negatywów był dla Jana jednym z najbardziej wymagających zadań. Pianka, którą wykorzystał łatwo przywiera do powierzchni, więc musiał zabezpieczyć drzewo przed uszkodzeniem. Dodatkowo pojawiły się wątpliwości czy zamykać wejście do wierzby.

- Kiedy wysprejowałem pianką wejście podbiegło dwóch chłopców. Usłyszałem wtedy jak jeden z nich krzyczy: „O nie! Katastrofa, zamykane jest wejście do naszej tajnej bazy. To koniec naszych eksperymentów”. Ja tylko przysłuchiwałem się i na odchodne dodali: ”Spokojnie. Nie martw się. Ten pan pójdzie to rozwalimy to, co robi i wejdziemy do środka” – opowiada artysta. - Wiedziałem, że nie mogę zamknąć tego wejścia, bo to nie jest moja własność. To jest drzewo, którego używają i wchodzą do środka pokolenia dzieci. Oglądają wypalone ściany, pająki i jak bym je zamknął, byłoby to niesłuszne - mówi mi twórca.

Tworzenie w myśl sztuki ziemi nie jest gotowym dziełem, które można postawić gdziekolwiek

Wierzba na żoliborskiej Cytadeli jest jednym z dzieł zaliczanym do Land artu. Na czym polega jej niezwykłość? Zainstalowane witraże rozświetlają na różne kolory jej wnętrze, a całość nierozerwalnie współgra z zastanym krajobrazem. - Ściana, na której wisi obraz nie gra roli. Można go powiesić w każdej galerii na świecie – wyjaśnia artysta. – Tworzenie w myśl sztuki ziemi nie jest gotowym dziełem, które można postawić gdziekolwiek. Na początku natura sama w sobie była sakralna. Były święte gaje, posągi na wzgórzach czy wielkie stare drzewo, które było obiektem kultu. Uczynienie z nich sakralnej sztuki czy świętego miejsca było faktem duchowym i estetycznym. To, co dla mnie jest istotą Land artu jest dużo starsze niż samo ukonstytuowanie go i jego nazwa.


Wierzbowa_DSC00863

Wierzbowa_DSC00863

wierzba cytadela

wierzba cytadela

Wierzbowa_DSC00868 (4)

Wierzbowa_DSC00868 (4)

Wierzbowa_DSC00868 (6)

Wierzbowa_DSC00868 (6)

Wierzbowa_DSC00868 (7)

Wierzbowa_DSC00868 (7)

Wierzbowa_DSC00868 (12)

Wierzbowa_DSC00868 (12)


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ