Za 600 zł rocznie mieszkańcy Żoliborza będą mogli skorzystać z nowego rodzaju abonamentu parkingowego. Jak od 15 listopada będzie wyglądało parkowanie na Żoliborzu?
Strefa płatnego parkowania na Żoliborzu według zapowiedzi ma obowiązywać od 15 listopada. Pierwotnie mieszkancy za parkowanie mieli zacząć płacić od początku września. Tak się nie stało, bo pierwszą uchwałę uchylił wojewoda mazowiecki. Wobec drugiej Konstanty Radziwiłł nie miał żadnych obiekcji.
Obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje ok. 37,8 tys. miejsc postojowych. Po tegorocznym powiększeniu liczba miejsc parkingowych przekroczy 50 tys. Na Żoliborzu trwają prace nad oznakowaniem miejsc parkingowych. Wiąże się to z wymalowaniem znaków poziomych i postawieniem znaków pionowych wskazujących miejsca do parkowania i informujących o strefie na 121 ulicach Żoliborza.
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu. Ratusz nie odwoła się od decyzji wojewody
W trakcie prac nad wprowadzeniem płatnego parkowania na Żoliborzu w całej strefie zaszły ważne zmiany. Obecnie mieszkańcy dzielnic, w których obowiązuje SPPN mają do dyspozycji jeden abonament kosztujący 30 zł rocznie. Jego posiadacze mogą parkować w rejonie maksymalnie 8 parkometrów oddalonych nie dalej niż 150 metrów od miejsca zamieszkania. „W praktyce przekłada się to na kilkadziesiąt miejsc postojowych. Zdarza się, że żadne z nich nie jest wolne wtedy, kiedy mieszkaniec potrzebuje zaparkować” - zauważa Zarząd Dróg Miejskich.
Parkowanie na Żoliborzu z nowym abonamentem
Stołeczni radni zdecydowali o wprowadzeniu abonamentu obszarowego. To nowy rodzaj abonamentu uprawniający do postoju na znacznie większym obszarze. Może to być całe osiedle lub znaczna część dzielnicy.
„Podział na obszary został oparty o matematyczne wyliczenia, tak aby każdy obszar cechował się podobnym zapotrzebowaniem na miejsca dla mieszkańców. Ci, którzy mieszkają na granicy obszaru, będą mogli wybrać, który z przyległych obszarów będzie im przysługiwał” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.
Na potrzeby wprowadzenia nowego rodzaju abonamentu, Żoliborz podzielono na siedem obszarów. I tak np. żoliborzanin mieszkający przy ulicy Anny German po wykupieniu abonamentu obszarowego będzie mógł parkować właściwie na całym Żoliborzu Południowym i Artystycznym, czyli na obszarze wytyczonym pomiędzy południową granicą dzielnicy, gdzie przebiegają tory, a ulicą Krasińskiego, Powązkowską, Broniewskiego oraz aleją Jana Pawła II. Takie obszary obejmować będą nawet kilkadziesiąt ulic i od kilkuset do 1,5 tysiąca miejsc postojowych.
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu od listopada
Wprowadzenie nowego abonamentu miało zbiec się wraz z objęciem Żoliborza SPPN w ramach pierwszej uchwały, którą podważył wojewoda mazowiecki. Jednym z elementów zakwestionowanej uchwały, który nie spodobał się Konstantemu Radziwiłłowi był właśnie abonament obszarowy. Według wojewody zasięg abonamentu powinien wytyczać okręg 800 metrów od miejsca zameldowania jego posiadacza.
Urzędnicy zdecydowali się jednak na zmiany, ponieważ w niektórych rejonach Warszawy przybyło sporo pojazdów, co oznacza trudniejsze znalezienie miejsca parkingowego. W takich rejonach miasta, gdzie w stosunku do liczby miejsc parkingowych jest równie dużo samochodów obszary abonamentowe muszą być większe.
Opcja szczególnie przydatna na Żoliborzu
W kontekście Żoliborza, jak informują drogowcy abonament obszarowy jest „opcją szczególnie przydatną”, ponieważ „niektóre uliczki uda się dzięki temu ochronić przed napływem aut i w dużej mierze zarezerwować postój dla mieszkańców". Za sprawą nowego abonamentu będzie możliwe wygospodarowanie dodatkowych miejsc tam, gdzie wymiary jezdni i chodnika nie wystarczają do wyznaczenia pełnowymiarowych płatnych miejsc postojowych.
„Koszt nowego abonamentu obszarowego wyniesie 600 zł rocznie. Mieszkańcy będą mogli również pozostać przy abonamencie rejonowym, który będzie nadal wydawany na dotychczasowych zasadach. Każdy może zatem wybrać, która opcja jest dla niego korzystniejsza. Nowy rodzaj abonamentu to odpowiedź na liczne głosy mieszkańców, proponujących poszerzenie obszaru objętego abonamentem – by można było zostawić auto na nieco bardziej oddalonych, ale mniej obciążonych parkowaniem ulicach” – informuje ZDM.
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu. Dziś radni po raz kolejny zagłosują w tej sprawie
Napisz komentarz
Komentarze