Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:56

Bielany likwidują szklane pułapki. Dzięki temu ptaki unikną niebezpiecznej kolizji

Na całym świecie z powodu kolizji z przezroczystymi powierzchniami giną miliardy ptaków. Szklane elewacje budynków, okna a nawet wiaty przystankowe są dla nich dużym zagrożeniem. Dlatego w bielańskim Centrum Rekreacyjno-Sportowym zdecydowano się okleić okna naklejkami, które pozwolą ptakom uniknąć kolizji ze szklaną elewacją.

W odpowiedzi na zgłoszenia mieszkańców w sprawie kolizji ptaków z szybami okien pływalni Centrum Rekreacyjno-Sportowym na Bielanach, dyrekcja placówki postanowiła oznakować szklane powierzchnie specjalnymi naklejkami w postaci kropek. W akcję zaangażowano pracowników CRS oraz lokalnych aktywistów i aktywistki, którym los ptaków nie jest obojętny.

„Jeszcze kilka lat temu nikt nie zajmował się tematem martwych ptaków leżących pod szklanymi wiatami przystanków, ekranami dźwiękochłonnymi oraz innymi przezroczystymi przeszkodami. Do czasu aż ornitolodzy i aktywiści dostrzegli, że nie są to odosobnione przypadki, a sytuacje powtarzające się każdego dnia” – informuje dzielnica.

Przeczytaj również: Nowa wiata przystankowa z zielonym dachem i przyjazna dla ptaków

Dlaczego ptaki wlatują w szyby i powierzchnie lustrzane?

Ptaki wśród kręgowców mają jeden z najlepszych wzroków. Mimo to zdarza im się wlecieć w okno, przystanek czy szklany wieżowiec. „W rzeczywistości człowiek także nie widzi szyby, która jest czysta i bezbarwna. Nasz mózg jednak – dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz opierając się na pewnych wskazówkach, takich jak ramy szyb, klamki, cienie, refleksy świetlne, a nawet brud – informuje nas o obecności szyby. Ptaki takiej analizy prawdopodobnie nie przeprowadzają, a dodatkowo postrzegają świat inaczej niż ludzie” – wyjaśnia Ewa Zyśk-Gorczyńska w publikacji „Kolizje ptaków z transparentnymi powierzchniami”.

Szklane powierzchnie ze względu na swoją przeźroczystość pokazują to, co kryje się za nimi. Takim sposobem wiata przystankowa, za którą widoczna jest zieleń, będąca atrakcyjnym miejscem żerowiska lub odpoczynku dla ptaków, staje się śmiercionośną pułapką.

Problemem są również powierzchnie, które odbijają obrazy znajdujące się naprzeciwko szklanej elewacji. Wówczas ptak może próbować dolecieć do drzew, które odbijają się w szybie w efekcie wlatując prosto na nią.

W zderzeniu z szklanymi powierzchniami giną niemal wszystkie gatunki ptaków: wróble, jaskółki, sikorki, wilgi a nawet łabędzie. Według przytoczonego przez Ewę Zyśk-Gorczyńską Ogólnopolskiego Rejestru Kolizji Ptaków ze Szklanymi Elementami Infrastruktury do 30 czerwca 2020 roku odnotowano 555 kolizji ptaków z budynkami o różnej funkcji i kubaturze.  

Przeczytaj również: Jak mądrze dokarmiać ptaki zimą? Eksperci radzą: chleb i resztki ze stołu im nie służą!

Co zrobić, gdy znaleźliśmy rannego w wyniku kolizji ptaka?

W celu odłowienia ptaka, należy zastosować tzw. chwyt ornitologiczny, czyli złapać zwierzę w taki sposób by nie ściskać jego tułowia, ponieważ każdy mocniejszy uścisk może spowodować pogłębienie urazu lub po prostu śmierć ptaka. By mieć pewność, że nie wyrządzimy krzywdy zwierzęciu jego głowę należy mieć pomiędzy palcem wskazującym a środkowym. Pozostałą częścią dłoni delikatnie obejmujemy ptaka.

Jeśli ptak, jest po prostu oszołomiony i nie ma siły odlecieć, wtedy należy przygotować mu schronienie. Najlepiej zrobić je z pudełka, a na jego dnie rozłożyć ręcznik lub ściereczkę. W ten sposób zapewniamy rannemu ptactwu ciche, ciemne i ciepłe miejsce. Po jakimś czasie, najlepiej godzinie bądź dwóch warto sprawdzić, czy ptak nabrał siły i otworzyć pudełko w otwartej przestrzeni, tak by mógł swobodnie odlecieć.

Jeżeli ptak nie będzie w stanie odlecieć o własnych siłach, należy udać się ze zwierzęciem do najbliższego ośrodka rehabilitacji lub weterynarza, który jest w stanie udzielić pomocy dzikim zwierzętom. Wykaz tego typu placówek jest dostępny na stronie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Przeczytaj również: [Felieton] Park Fosa, czyli zielony i dziki zakątek Żoliborza z miejscem na sztukę


crs-naklejki-chroniace-ptaki

crs-naklejki-chroniace-ptaki

crs-naklejki-przeciwdzialajace-kolizji-ptakow

crs-naklejki-przeciwdzialajace-kolizji-ptakow

crs-naklej-chroniace-praki-1

crs-naklej-chroniace-praki-1

bielany-naklejki-chroniace-ptaki

bielany-naklejki-chroniace-ptaki


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.