Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:52

Osiedle Ruda: czeka nas zmiana granicy bielańsko-żoliborskiej?

- Chcemy referendum – mówi prezes spółdzielni mieszkaniowej osiedla Ruda. – Poczuliśmy się trochę tak, jakby ktoś chciał nas sprzedać – odpowiadają mieszkańcy. Osiedle na skraju - Na Rudę wprowadziłam się około osiemnastu lat temu. Miejsce faktycznie nie wyglądało przyjaźnie. Było wyraźnie czuć ducha PRL-u, ale teraz wszystko jest wyremontowane. Mamy szkołę i świeżo odnowioną przychodnię. Dodatkowo są sklepy, świeży chleb z piekarni – zachwala Agnieszka, matka dwójki dzieci. – Brakuje jedynie Domu Kultury, ale z tego, co wiem, sam Żoliborz też ma ten problem, więc nie jestem pewna, czy jeżeli faktycznie dojdzie do zmiany granic to problem u nas zostanie rozwiązany. Najwyższe budynki mieszkalne z czasów PRL-u, zbudowane z wielkopłytowych bloków, mają już ponad 40 lat. Niektóre z nich zostały wykończone w latach 90. Ich lokatorem był sam Antoni Macierewicz. Część budynków liczy po 20 pięter. Z mieszkań na szczycie bloków maluje się widok na panoramę centrum. Kilkanaście rozrzuconych między ulicami Klaudyny i Gwiaździstą wieżowców, każdy z setkami mieszkań. Niektóre z nich są dwupiętrowe, co w PRL-u było rarytasem. Jeśli ktoś chce zwiedzić w Warszawie miejsce naprawdę brzydkie, to polecam (...) osiedle Ruda na Bielanach. Osiedle koszmar – pisze autor smutnych, czarno-białych zdjęć, które zamieszczono 10 lat temu na fotoblogu „Warszawa i wszystko jasne”. Bloki przytłaczają swoim ogromem, a pomiędzy nimi hula wiatr. Totalna załamka – podsumowuje autor wpisu.
W tej części miasta żyło się trochę jak na wsi. Na trawie pasły się kozy, a nieopodal przepływała Rudawka.
Dopiero w 1994 roku wprowadzono nowy podział administracyjny, w wyniku którego nasze osiedle znalazło się na skraju dzielnicy Bielany – zaznaczono w piśmie skierowanym do Przewodniczącego Rady Dzielnicy Żoliborz. „Kiedyś wszystko tu było Żoliborzem” - Na osiedlu mieszkam od 30 lat. Jest tu dużo zieleni i przestrzeni, co uważam za atut. Niedaleko jest też Las Bielański – mówi Ewa. Wcześniej mieszkała w powojennym domu w okolicy. Warszawianka od pokoleń. Rodzice opowiadali jej, że w tej części miasta żyło się trochę jak na wsi. Na trawie pasły się kozy, a nieopodal przepływała Rudawka. Osiedle zawdzięcza swoją nazwę strumykowi. - Wtedy wszystko tutaj było po prostu Żoliborzem – podkreśla Ewa. Kręte i ciasne uliczki, tajemnicze przejścia między krzakami i chaotycznie zaparkowane samochody nie ułatwiają poruszania się po osiedlu. – Ja znam je jak własną kieszeń, choć faktycznie można się tu łatwo zgubić. Zwłaszcza osobom z zewnątrz nie jest łatwo, a przypadkowo zaparkowane samochody są utrudnieniem dla pieszych – mówi mieszkanka osiedla i dodaje: - Można się przyzwyczaić, a co ważne, lubię to miejsce, bo szybko mogę dostać się do metra na placu Wilsona czy przy Hali Marymonckiej.
O tym, czy Ruda powróci do Żoliborza, zdecydują mieszkańcy w referendum. Szacuje się, że Ruda generowałaby ponad 2 mln zł z samej opłaty za użytkowanie wieczyste.
W ostatnim czasie Spółdzielnia Budowlano – Mieszkaniowa „Ruda”, która zarządza osiedlem, zasugerowała przesunięcie granicy bielańsko – żoliborskiej. Planowane jest w tej sprawie przeprowadzenie referendum wśród mieszkańców. - To, czy będę mieszkała na Żoliborzu, czy Bielanach, nie zmieni mojego świata, nadal będę mieszkała na osiedlu Ruda w swoim mieszkaniu – komentuje mieszkanka. Osiedle Ruda Prestiż i niższe opłaty za użytkowanie wieczyste Od 1916 roku osiedle Ruda, jako część Marymontu, było nieodłączną częścią dzielnicy Żoliborz – czytamy w piśmie prezesa Dariusza Śmierzyńskiego. – Granica dzielnicy wcale nie przebiega wzdłuż trasy Armii Krajowej, np. pomnik Harcerskiej Poczty Polowej czy parking przed kościołem stanowią część Żoliborza. Spółdzielnia kusi swoich mieszkańców wzrostem wartości mieszkań, a także zmniejszeniem stawki za użytkowanie wieczyste. Na Żoliborzu waha się ona od 0,55 gr/m2 (WSM Żoliborz, ul. Broniewskiego 24) do 1,14 zł/m2 (SM Potok Górny). Natomiast na osiedlu Ruda wynosi 1,55 za m2 i to po wygranym procesie sądowym, jaki Zarząd Spółdzielni przeprowadził z Zarządem Dzielnicy Bielany z powodu drakońskiej podwyżki tej stawki w roku 2010 – zaznaczono. Wśród argumentów spółdzielni przemawiających za powrotem Rudy do Żoliborza jest prestiż i bardziej zadbana infrastruktura: Dowodem na to jest stan techniczny dróg i chodników, stan zieleni i parków, stan placów zabaw i podwórek, np. wygląd i stan zieleni na obszarze Łachy Potockiej po stronie żoliborskiej i po stronie bielańskiej – dodają przedstawiciele spółdzielni. Konflikt personalno-polityczny? Sesja przebiegała burzliwie, gdyż pojawili się na niej również niezaproszeni goście w osobach, między innymi, Zastępcy Burmistrza Dzielnicy Bielany, Pana Grzegorza Pietruczuka oraz dwóch kandydatek na radne Bielan – czytamy w oświadczeniu spółdzielni. Pod koniec września swoje stanowisko miała wyrazić Rada Dzielnicy Żoliborz, jednak do głosowania nie doszło ze względu na konflikt wśród obecnych gości. Sprawę skierowano do zaopiniowania przez Komisję Rady Dzielnicy Żoliborz, która prawdopodobnie zajmie się nią po wyborach.  
To, czy będę mieszkała na Żoliborzu, czy Bielanach, nie zmieni mojego świata, nadal będę mieszkała na osiedlu Ruda w swoim mieszkaniu
Wewnętrzne granice Warszawy zmieniły się po raz ostatni w 2002 roku. Wtedy właśnie Centrum podzielono na siedem dzielnic. Wcześniej jednak rada miasta wytyczyła nowe granice, przyłączając oddzieloną skarpą i lasem od Bielan Rudę. Nikt z mieszkańców nie sprzeciwił się pomysłowi przyłączenia osiedla do Bielan. Dyskusja ożyła dopiero po 23 latach. O tym, czy Ruda powróci do Żoliborza, zdecydują mieszkańcy w referendum. Szacuje się, że Ruda generowałaby ponad 2 mln zł z samej opłaty za użytkowanie wieczyste. Osiedle, ze względu na swoją wielkość, może być więc źródłem dużych przychodów, ale czy utrzymanie terenu i infrastruktury nie będzie zbyt wielkim obciążeniem dla dzielnicy? Na portalach społecznościowych przeważają głosy krytyki. Pomysł określany jest jako „absurdalny” i „bezcelowy”. Dyskusja na temat ewentualnej zmiany granic wywołała sporo emocji, które podsycane są zbliżającymi się wyborami samorządowymi. Autor: Jakub Krysiak

Osiedle Ruda

Osiedle Ruda


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.