Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 18:12

Skarby. Felieton Natalii Niemen

Mam je do tej pory. Rozmaite, drobne przedmioty pochodzące z dziecięcych wykopalisk z naszego żoliborskiego ogrodu. Skarby. Tak je wtedy nazywałyśmy. W zasadzie, po dziś dzień tak na owe swoiste precjoza patrzę. Nasz ogród był inny, aniżeli ogródki znajdujące się po sąsiedzku.

Charakteryzował się dużą połacią. A to ze względu na obecność aż sześciu garaży! Tak! Nie wiem dokładnie, w których latach, ale na terenie należącym do naszego przyszłego domu wybudowano garaże. Parkowali tam swoje samochody kierowcy z bliższej i dalszej okolicy. Nawet każdemu z nich nadawaliśmy przydomki (śmiech). Był np. „Tyrolczyk”, facet najczęściej widziany w tyrolskim kapeluszu. Albo „Garret”. To był sąsiad, który aparycją przypominał jakiegoś Garreta z jednego z amerykańskich seriali (już nie pamiętam, co to była za postać oraz jaki tytuł nosił ten serial). Ale dlaczego ja pisze o tych garażach? Bo dzięki temu, że tam się znajdowały, znaczna część gruntu prezentowała się jak typowe, pomiędzy - blokowiskowe, że tak powiem, rodem z lat 70 - tych i 80 - tych, klepisko. Czytelnicy z mojego pokolenia wiedzą, o co chodzi, nieprawdaż? Ubity taki piacho - ziem, zaszczątkowany różnorakiej grubości gruzem. Kawałki cegieł rudych, kawałki cegieł białych. Kamyki. Okruchy betonu. Gdzieniegdzie, maleńkie oazy roślinności, czyli babka zwyczajna i trawska, których oblicza pamiętam, ale nazewnictwa już nie.

Och! Jakież to było wszystko piękne! Jak bardzo pachnące beztroską, nieświadomością ciężkości życia, jak bardzo zbliżało do jakiegoś sacrum poprzez styk z niewiadomym. Czasami, zaledwie kilka pchnięć łopatką, czy głębszych „zadrapań” suchej, ubitej powierzchni, a naszym dziecięcym oczom ukazywały się istne cudeńka. Najczęściej znajdywałyśmy więc przedwojenne monety i odłamki pocisków. Były też porządnie zardzewiałe kluczyki, albo fragmenty metalowych ornamentów niewiadomego zastosowania. Absolutnym rarytasem był dziurawy, bardzo już rdzą przeżarty hełm.   Prawdopodobnie służył jako garnek. Zrobiono w nim dwie dziurki, przez które przewleczono drut. Po wielu latach znalazł należne mu miejsce spoczynku - wraz z moimi nastoletnimi synami przekazaliśmy go Muzeum Powstania Warszawskiego.

W moich skromnych zbiorach skarbów z żoliborskich wykopków mam też kawałek przedmiotu z masy perłowej. Nie mam za to kompletnie pomysłu, czego tak naprawdę fragmentem jest. To taki ułomek ni to naczynia, ni to abażuru, ni to podstawki….doprawdy nie wiem. Stanowi główny atut pudełeczka skarbów z lat dziecięcych. Wiecie, co jeszcze znajdywałyśmy w ogródku? Dziesiątki małych niebieskich, turkusowych, błękitnych kwadracików ceramicznych. To były takie mozaikowe kafeleczki. Na mój chłopski rozum, sądzę, iż pochodziły z przedwojennej łazienki tego domu. Nie wiem. Nie znam się. Może ktoś mi podpowie? Wśród czytelników na pewno znajdą się fachowcy i znawcy tematów związanych z historią naszej boskiej dzielnicy.

Tak więc: skarby. Co jest naszym skarbem? Dla jednych będą to drogocenne przedmioty (inną kwestią jest to, co rozumiemy przez drogą cenę, nieprawdaż?), dla innych obecność drugiej osoby. Rodzina. Możliwość realizowania pasji. Wolność wypowiedzi. Wolność bycia sobą. Dodaj brakujące. Z lekka rzewnie i melancholijnie chciałabym teraz posnuć zdań ileś na temat tego, co najbardziej wartościowe, za czym tęsknimy, czego poszukujemy. Będę pisać za siebie, a może ten, czy ów zidentyfikuje się.

Jest we mnie olbrzymia tęsknota. Tęsknota za czymś, czego pragnę wewnętrznym sercem dziecięcym, a co nie jest mi do końca znane. Tęsknota taka bardzo u podstaw. Od bebechów, z trzewi. I szaleńczo pragnąca do korzeni onych tęsknot dotrzeć. Nie nazwana, do końca niezidentyfikowana. Gdzieś pod powierzchnią teraźniejszości, codzienności, pod warstwami tego, co znamy, kryją się skarby. Może nie są zbyt urodziwe. Nadgryzła je i rdza i robak. Połamały grudy i kamienie nieubłaganie szybko i bezwzględnie pędzącego czasu. Straszą brzydotą, brudem, kalectwem. Ale dotarcie do nich tak wiele może powiedzieć o „ziemi”, na której mieszkamy. Skarby poprzednich pokoleń. Trudno jest być wdzięcznym za ukryte, bolesne prawdy rodzinne.

Ciężkim jest przyjęcie z czułością niewygodnych faktów, na których stoją i kształtują się następne pokolenia. Jednakże, osobiście uważam, że dogrzebanie się do nich, wyzbieranie co do joty i napełnienie nimi pudełeczek naszej bieżącej, że tak powiem, pamięci jest kluczowe. Po to, byśmy  mogli zacząć żyć bardziej jakościowo. Potem teren zagrabić, luki wypełnić, wysprzątać. „Poleciałam” nutą psychologiczną (śmiech). „Archeologia” rodzinna, pokoleniowa niezmiernie mnie interesuje i wciskam te tematy, gdziekolwiek tylko mogę. Zbyt wielu z nas nabiera wody w usta, broni się machając rękami i nogami przed uzdrowieniem. Nigdy ono wszak nie nastąpi, jeżeli nie zadamy sobie trudu odkopania ukrytego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

słabe opady deszczu

Temperatura: 3°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 16 km/h