Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:24

Sady Żoliborskie potrzebują wsparcia. Trwa zbiórka na sąsiedzka inicjatywę

Rosną tu wyjątkowe odmiany grusz i jabłoni. To wyjątkowe miejsce w skali Europy, którym opiekują się sami mieszkańcy. W ramach sąsiedzkiej inicjatywy podejmują różnego rodzaju działania chroniące wyjątkowy charakter parku. Jak się okazuje chętnych do działania jest więcej niż niezbędnego sprzętu.

Sąsiedzka Inicjatywa Owocowe Sady Żoliborskie ogłosiła zrzutkę na sprzęt do sąsiedzkich owocobrań i pielęgnacji starych drzew owocowych.

Owocobranie na Sadach Żoliborskich przed rokiem ściągnęła rzesze miłośników wyjątkowego parku. Mieszkańcy w ramach oddolnej inicjatywy zbierali spadające z drzew owoce, a następnie przekazywane były do ZOO, gdzie stanowiły pożywienie m.in. dla słoni i żyraf. Ponadto każdy kto chciał mógł wykorzystać zebrane owoce na przetwory lub upiec placki czy ciasta, które niejednokrotnie można było spróbować podczas kolejnych owocobrań.

Przeczytaj również: [Felieton] Sady Żoliborskie to park, który stanowi o wyjątkowości Żoliborza

By tego typu inicjatywy mogły odbywać się z powodzeniem, niezbędny jest dodatkowy sprzęt, ponieważ do tej pory inicjatorzy akcji korzystali z własnych zasobów. Chętnych jednak przybyło i z czasem okazało się, że rąk do prac jest więcej niż potrzebnych narzędzi.

Dlatego zebrane pieniądze zostaną przeznaczone m.in. trzonki teleskopowe, podbieraki do owoców, drabiny teleskopowe, sekatory i maść ogrodnicza.

Link do zbiórki: https://zrzutka.pl/xcckwe?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=sharing_button&fbclid=IwAR2bwpmX-tjiTok6xpZVPuxA199QruH7IYERCH82zjI7eVvNzEDJEATlWGs

Więcej pracy, bo Sady potrzebują pielęgnacji

Nie tylko pojawiło się więcej chętnych do dbania o Sady, ale też więcej pracy. Stare drzewa owocowe potrzebują zabiegów pielęgnacyjnych, które by je odmłodziły. Przez lata zaniedbane, teraz te wyjątkowe okazy wymagają pomocy. To akurat miała zagwarantować realizacja zwycięskiego projektu z poprzedniej edycji budżetu obywatelskiego. Projekt przewiduje m.in. ciecia odmładzające starych drzew owocowych.

Pierwszy przetarg na wyłonienie wykonawcy zakończył się fiaskiem, ponieważ nie zgłosił się żaden chętny. Drugi przetarg ogłoszono pod koniec maja. Zgłosiło się dwóch chętnych do wykonania prac na Sadach. Firma Remondis zdobyła mniej punktów o 0.03 niż AG-Comlex, które zebrało komplet punktów.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie: Życie na jednym z najpiękniejszych osiedli Żoliborza

Przetarg pod koniec maja a cięcia dodające witalności można wykonać jedynie wiosną

Autorzy projektu mają jednak wątpliwości co do odpowiedniego wykonania projektu. Przede wszystkim dlatego, że cięcia odmładzające dodające witalności starym drzewom owocowym powinny być wykonywane tylko w sezonie wiosennym, tak by nie obciążać zbytnio drzew jednorazową ingerencją. Tak twierdzi Ryszard Rawski opiekun kolekcji starych odmian drzew owocowych w Ogrodzie Botaniczny PAN w Powsinie.

Ponadto, zdaniem pomysłodawców projektu, dzielnica powinna ogłosić dwa przetargi: jeden dotyczący samego projektu, drugi zaś jego wykonania. Według przedstawicieli Sąsiedzkiej Inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie celem takiego działania miało być uniknięcie konfliktu interesów przy powierzeniu zlecenia jednej firmie. W odpowiedzi na postulat pomysłodawców projektu, Urząd stwierdził, że podział na dwa przetargi jest możliwy, ale nie jest konieczny. Dodatkowo według urzędników w ten sposób zagrożona byłaby realizacja samego projektu powołując się na przepis mówiący o tym, że projekty z budżetu obywatelskiego muszą być wykonane w ciągu jednego roku budżetowego.

Budżet obywatelski nieskuteczny w zachowaniu unikalnego charakteru Sadów

Jak potwierdził podczas przeprowadzonych konsultacji społecznych dotyczących przyszłości Sadów Żoliborskich Ryszard Rawski stare drzewa owocowe potrzebują corocznych zabiegów odmładzających.

W tym celu w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego złożono projekt zapewniający m.in. kontynuację pielęgnacji starych drzew. Projekt negatywnie ocenił Urząd Dzielnicy, a następnie Centrum Komunikacji Społecznej. Jak podkreśliła w rozmowie z Gazetą Żoliborza Maria Janiak, autorka projektu, na 5-cio stronicowe odwołanie, w którym zawarta jest m.in. opinia eksperta, otrzymała właściwie jednozdaniową odpowiedź. W ocenie negatywnej powołano się na ustawę o ochronie przyrody, wedle której, uwzględniając zaplanowane prace w ramach projektu z zeszłego roku, zakres pielęgnacji drzew zostanie wyczerpany.

„To patologiczne narzędzie” – mówi o budżecie obywatelskim Maria Janiak, wskazując, że niektóre projekty są znacząco przeszacowane, a te które dotyczą unikalnych miejsc tworzących tożsamość Żoliborza nie są skutecznie finansowane.

Przeczytaj również: Protest w sprawie Parku Sady Żoliborskie. „Nie chcemy być stawiani przed faktem dokonanym”

 


sady-zoliborskie-1

sady-zoliborskie-1

sady-zoliborskie-4

sady-zoliborskie-4

sady-zoliborskie-5

sady-zoliborskie-5

sady-zoliborskie-2

sady-zoliborskie-2

sady-zoliborskie-3

sady-zoliborskie-3


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.