Uczniowie kończą jutro rok szkolny i oficjalnie rozpoczynają wakacje. Tymczasem powstał ranking inny niż wszystkie, bo nie uwzględnia wyników w nauce, a aktywność społeczną, przedsiębiorczość i innowacyjność uczniów. W czołówce znalazło się bielańskie liceum.
Zamiast wyników z matur najnowszy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii premiuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest na podstawie wyników uczniów w olimpiadzie projektów społecznych Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce zrealizował własne przedsięwzięcie zmieniające jego otoczenie na lepsze.
Przeczytaj również: Ranking liceów 2021. Jak wypadły szkoły na Żoliborzu i Bielanach?
Zaangażowanie społeczne ma pozytywny wpływ
Kończący się jutro rok szkolny był wyjątkowo trudny dla uczniów ze względu na trwającą pandemię. - Nauczyciele nie mogli tak jak zawsze wspierać bezpośrednio młodzieży w nauce i działalności społecznej, lecz robili to zza ekranów komputerów. Dlatego należą im się szczególne gratulacje za to, że pomimo trudnego okresu wprowadzali innowacje do programów nauczania, trwali i działali z myślą o tym, że nauka to nie tylko zakuwanie do matury, ale też okazja do poznania siebie i innych, rozwiązywania problemów otoczenia, które obserwujemy - mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.
Warunki pandemiczne działały na niekorzyść stanu psychicznego wielu uczniów pozostających w zamknięciu i bez kontaktu z rówieśnikami jaki zapewnia szkoła. W czasie trwania pandemii powstał również raport Fundacji Zwolnieni z Teorii pn. "Odporni na lockdown. Raport o tym, co chroniło dobrostan młodzieży w trakcie pandemii", wedle którego uczniowie biorący udział w tworzeniu własnego projektu społecznego mają wyższy ogólny poziom dobrostanu psychologicznego, niż rówieśnicy wykazujący się brakiem zaangażowania społecznego. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 621 uczniów. Z badania wynika, że nastolatkowie, którzy działali społecznie w czasie lockdownu, lepiej widzą swój życiowy cel (o 12 proc.) oraz pewniej kreślą rozwój osobisty (o 12 proc.) od tych, którzy nie angażowali się społecznie.
Bielańskie liceum ponownie w czołówce
- Tegoroczna edycja Olimpiady „Zwolnieni z Teorii" różniła się od poprzednich, ponieważ większość działań została przeniesiona do wirtualnej rzeczywistości, ale młodzież szybko się w niej odnalazła. Moja przygoda z Olimpiadą trwa już cztery lata. My - nauczyciele „Zwolnieni z Teorii” zyskujemy bardzo wiele - wzmacniamy istniejące już relacje z uczniami i nawiązujemy nowe. Rozwijamy również własne kompetencje. A Uczniowie - oni są bardzo kreatywni i zaangażowani w realizację swojego projektu. Zyskują wiedzę i doświadczenie, którego nikt im nie odbierze - komentuje wyniki rankingu Anna Frołów, nauczycielka z CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki w Warszawie.
Przeczytaj również: Szkoła z Żoliborza w czołówce rankingu placówek przyjaznych uczniom LGBTQ+
W ubiegłorocznym rankingu to właśnie bielańskie liceum znalazło się na pierwszym miejscu. Uczniowie tamtejszego liceum zaprojektowali m.in. prototyp protezy ręki, który w zamyśle ma być łatwo dostępny.
Kampania promująca równość i tolerancję, przypominająca o tym jak ważne jest zdrowe odżywianie i sprzeciw wobec konsumpcjonizmu – to projekty uczniów i uczennic bielańskiego liceum
W tym roku wśród warszawskich a zarazem mazowieckich liceów najwyżej w rankingu również znalazło się CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki. W ogólnopolskim zestawieniu szkoła znalazła się z kolei na trzecim miejscu. Swoje projekty w bielańskiej placówce łącznie zrealizowało 70 uczniów, którzy pracowali przy 21 projektach.
Wśród zrealizowanych pomysłów jest „Kampania na rzecz nietolerancji społecznej” promująca równość i tolerancję, „Zabiegane Zdrowe Odżywianie”, czyli projekt uświadamiający jak ważne jest zbilansowane i zdrowe odżywianie, czy „aWEARness” realizowany przez grupę uczennic zafascynowanych światem slow fashion promujących przemyślane zakupy i zachęcających do tworzenia własnych ubrań.
Łącznie w rankingu znalazło się niemal 300 szkół średnich w tym prawie 20 placówek z Warszawy. Ich uczniowie, tworząc swoje projekty szlifowali zaangażowanie społeczne i rozwijali swoje kompetencje w różnych dziedzinach życia.
Przeczytaj również: Licealiści budują protezy bioniczne. Mają być tańsze i dostępne dla każdego
Napisz komentarz
Komentarze