Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:40

Szkoła z Żoliborza w czołówce rankingu placówek przyjaznych uczniom LGBTQ+

Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+.

W tegorocznej edycji Rankingu Szkół LGBTQ+ ponad 22 tys. osób oceniło swoje szkoły pod kątem otwartości i bezpieczeństwa uczniów i uczennic LGBTQ+. W krajowej klasyfikacji pierwsze miejsce zajął Zespół Szkół Plastycznych w Dąbrowie Górniczej, drugie – I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Olsztynie, a trzecie – 1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące „Bednarska” im. Jam Saheba Digvijay Sinhji.

Wyniki zostały zaprezentowane w formie interaktywnej Mapy Równości, a 10 najlepszych szkół otrzyma Dyplomy Równości. Kryteria Rankingu Kryteriami Rankingu były otwartość szkoły i bezpieczeństwo dla uczniów i uczennic LGBTQ+. Uczniowie i uczennice odpowiadali na 17 pytań, które dotyczyły obecności osób nieheteronormatywnych, postaw nauczycieli i nauczycielek oraz ewentualnej dyskryminacji na terenie placówki.

W tym roku szczególną wagę miały pytania dotyczące systemowego podejścia szkoły – organizacji Tęczowego Piątku, warsztatów antydyskryminacyjnych czy zwracania się do osób transpłciowych imieniem preferowanym. Zwycięskie szkoły nie są więc tylko przyjazne osobom LGBTQ+, ale także zaangażowane na rzecz ochrony praw człowieka. Łącznie na pytania odpowiedziało ponad 22000 osób z całego kraju. Badanie, dzięki zaangażowaniu 14 koordynatorów i koordynatorek regionalnych dotarło do 2500 placówek w Polsce.

Zobacz też: Flagi Dzikości Serca na Żoliborzu po raz kolejny zostały zniszczone – wandalizm z nienawiści?

"System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc"

- Z samego badania wiemy, że przynajmniej 90 proc. młodzieży zna osobę LGBTQ+, która uczęszcza do tej samej szkoły. Z kolei 76 proc. respondentów widzi w szkole symbole związane ze społecznością LGBTQ+.  55 proc. uczniów jest zdania, że szkoła pozwoliłaby pójść na studniówkę z osobą tej samej płci. System nie jest w stanie sprostać wyzwaniu i niestety w przypadku, gdy pojawiają się sytuacje dyskryminacyjne, to jedynie 26 proc. uczniów jest zdania, że otrzymałoby pomoc – mówił podczas konferencji prasowej Dominik Kuc koordynator rankingu.

Ranking po raz pierwszy dotyczy szkół w całej Polsce. W pierwszej 10 szkół znalazły się cztery placówki z Warszawy w tym jedna z Żoliborza ( przyp. red. LXIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Ignacego Witkiewicza "Witkacego" w Warszawie). Każda z 10 placówek otrzyma Dyplom Równości.

Zobacz też: Ranking liceów 2021. Jak wypadły szkoły na Żoliborzu i Bielanach?

Polityka antydyskryminacyjna w stołecznych szkołach

Wyniki skomentowała także Dorota Łoboda, szefowa Komisji Edukacji w Radzie Warszawy wyrażając radość, że w pierwszej dziesiątce znalazły się cztery Warszawskie szkoły. - Warszawa jest miejscem, które powinno być bezpieczne i w którym każdy powinien być akceptowany. Chciałabym, żeby tymi miejscami były stołeczne szkoły – mówiła stołeczna radna i dodała:  - Na dzień dzisiejszy nie jest pewne, że każda uczennica i uczeń w warszawskiej szkole mogą być w 100 proc. bezpieczny i akceptowany. Dopóki chociaż jedna osoba LGBTQ+ doświadczy dyskryminacji nie spoczniemy na laurach.

Ponadto stołeczna radna w swoim przemówieniu pod siedzibą Ministerstwa Edukacji podkreśliła istotną rolę samorządu w działaniu antydyskryminacyjnym w szkołach a zarazem bierność w tej sprawie ministerstwa i jego szefa, który ja podkreśliła słynie z homofobicznych wypowiedzi. - Od kilku lat prowadzimy edukację antydyskryminacyjną pod hasłem szkoła przyjazna prawo człowieka. To program skierowany do wszystkich pracowników szkół, tak żeby każda osoba pracująca z młodymi ludźmi i dziećmi była przeszkolona i wiedziała jak tworzyć bezpieczną i przyjazną przestrzeń w placówkach oświatowych – podkreślała Dorota Łoboda.

Zobacz też: Dorota Łoboda: “Czas seksistowskich żartów i niewybrednych komentarzy dawno minął”

Ranking powinien być drogowskazem dla nauczycieli i dyrektorów

- Nie jestem zwolenniczką rankingów szkół, chyba, że chodzi o ranking szkół LGBTQ+ w Polsce. Żyjemy w rzeczywistości, która dla polskich nastolatków jest szczególnie trudna. Cieszy mnie każda inicjatywa, szczególnie młodych ludzi, która ma siłę przeciwstawiać się złu, które ma miejsce i jest legitymizowane przez władzę, ministerstwo a niekiedy przez starsze pokolenie – stwierdziła podczas konferencji Justyna Darth nauczycielka z Warszawy. Według niej opracowany ranking powinien posłużyć nauczycielom oraz dyrektorom jako drogowskaz do ukształtowania swojej placówki jako bezpieczne miejsce pełne szacunku i akceptacji. - Szczególnie kieruje swoje słowa do nauczycieli szkół, które nie znalazły się w tym rankingu albo znalazły się w nim gdzieś na końcu gdyż, życzliwy sygnał od dorosłej osoby w tej gęstej atmosferze dla młodego człowieka znaczy bardzo wiele – powiedziała stołeczna nauczycielka.


160bdea610962b

160bdea610962b


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ