Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:44

Alina, bez niej nikt nie wyobraża sobie Żoliborza

Alinę zna każdy żoliborzanin. Rzeźba w parku Żeromskiego była świadkiem licznych wydarzeń historycznych. Nikt nie wyobraża sobie Żoliborza bez „dziewczyny z dzbanem”, a jednak był okres kiedy została ukradziona.

Żoliborz to dzielnica z mnóstwem symboli. Plac Wilsona, Szklany Dom i cała historyczna część dzielnicy to jedne z elementów tworzących tożsamość dzielnicy. Jednym z symboli Żoliborza jest rzeźba znajdująca się w parku Żeromskiego. Wykonana przez Henryka Kunę jest elementem zwieńczającym fontannę. Jej autorem jest jeden z najbardziej uznanych rzeźbiarzy XX wieku. W późniejszej twórczości artysta był znany ze spokojnych form. Bryła jego figur stała się bardziej zwarta, powierzchnia gładka, a całość harmonijnie ukształtowana. Taka też jest Alina, bo tak nazywają ją od niepamiętnych czasów żoliborzanie.

Najbardziej znaną pracą Henryka Kuny jest Rytm. To rzeźba, która powstała w trzech wersjach – hebanowej, marmurowej i brązowej. Marmurowa, zdobiła pawilon polski na Międzynarodowej Wystawie Sztuk Dekoracyjnych w Paryżu. Z kolei jeden z odlewów cieszy dziś oczy spacerujących po Parku Skaryszewskim.

Zobacz też: Park Żeromskiego objęty szczególną ochroną

Honorowa Obywatelka Żoliborza

Podczas jednej z uroczystości w Sali Wydziału Obsługi Mieszkańców, z udziałem prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz, Alina okrzyknięto przez aklamację Honorową Obywatelką Żoliborza. Dzięki temu regularnie zaczęła trafiać na pierwsze strony książek jako logo żoliborskiej biblioteki, na plakaty i ulotki jako Alina nieformalne logo dzielnicy. Tak jest od przeszło 20 lat. Również Stowarzyszenie Żoliborzan, będące kontynuacją aktywności przedwojennego stowarzyszenia ma w swoim znaku graficznym sylwetkę Aliny z parku Żeromskiego.

W ubiegłym roku, fontanna i dziewczyna z dzbanem przeszła modernizację. Rzeźbę dodatkowo podświetlono, aby mogła zachwycać przechodniów po zmierzchu. Zmienił się również kolor rzeźby. To efekt prac konserwacyjnych.

Zuchwała kradzież

 „Dziewczyna z dzbanem” towarzyszy żoliborzanom już od 85 lat. W parku Żeromskiego Alina stoi od 1936 roku. Była więc świadkiem historycznych wydarzeń takich jak walki Powstańców z okupantami, a po wojnie odbudowy parku i wreszcie manifestacji antykomunistycznych na placu Wilsona. W 1989 roku została wpisana do rejestru zabytków. Trudno więc wyobrazić sobie Żoliborz i park Żeromskiego bez Aliny.

A jednak, na początku lat 90-tych roku postać kobiety zniknęła. Jej poszukiwania trwały niemal rok czasu. Rozpoczęte śledztwo nie dało żadnych rezultatów tym bardziej że nie ustalono nawet dokładnej daty kradzieży.

Alinę przypadkiem odnalazł kolekcjoner starej broni. Po roku od incydentu eksplorował on z wykrywaczem metali tereny Olszynki Grochowskiej. Znalezisko, na które natrafił okazało się być Aliną z parku Żeromskiego. Rzeźba zagrzebana w ziemi była połamana na kilka części.

Zobacz też: Oczko wodne w Parku Kaskada

Jej powrót na tereny Żoliborza poprzedziły prace polegające na jej odrestaurowaniu. W czerwcu 1992 roku rzeźba wróciła na swoje miejsce i została przywitana przez mieszkańców na czele z Aliną Janowską pełniącą wówczas funkcję przewodniczącej rady dzielnicy. Tego dnia odczytano również fragment „Balladyny”, ponieważ pierwowzorem rzeźby była postać Aliny z dramatu Juliusza Słowackiego.

Alinę można podziwiać w żoliborskim urzędzie

Znajdująca się w parku Żeromskiego rzeźba ma swoją bliźniaczkę. Do złudzenia są podbne, lecz wykonano je z zupełnie innego materiału. Można ją podziwiać w sali Wydziału Obsługi Mieszkańca. Jak tam się znalazła? Za jej obecność w żoliborskim urzędzie odpowiada były rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Andrzej Kawka. Żoliborz przed nim nie miał żadnych tajemnic.

Pod koniec lat 90-tych Archiwum Warszawy zorganizowało wystawę „Żoliborz. Obrazy z dziejów”. W tym celu wykonano ze styropianu replikę rzeźby 1:1, która po zamknięciu wystawy trafiła na Żoliborz zdobiąc jedno z pomieszczeń w urzędzie.

Kolejną ciekawostką dla miłośników Żoliborza może być informacja o monetach z podobizną Aliny. Podczas obchodzonych po raz pierwszy Dni Żoliborza u stóp fontanny można było zdobyć pamiątkową monetę o nazwie Alina. Monety wybijane były ręczną prasą.

Zobacz też: Danuta Kuroń: “Twórcy Żoliborza budowali swą dzielnicę tak, jak chcieli budować Polskę, czyli jako rzecz wspólną dla wszystkich ludzi ją zamieszkujących”


IMG_5935_edited-1170x599_edited

IMG_5935_edited-1170x599_edited

henryk-kuna

henryk-kuna

alina-moneta

alina-moneta


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ