O kinie Tęcza i roli Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy rozmawiam podczas sobotniego pikniku sąsiedzkiego w kinie Tęcza z Joanną Rożen-Wojciechowską, dyrektorką Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Jakub Krysiak: Podczas swojego przemówienia mówiła Pani o powstaniu platformy VOD Warszawa. Jaka jest dzisiaj rola CKF-u w dobie innych platform z cyfrowym dostępem do treści?
Joanna Rożen-Wojciechowska: Propagujemy kulturę cyfrową z całym jej dobrodziejstwem, ale i ostrzegamy przed zagrożeniami – przede wszystkim staramy się edukować, bo jej nadmiar może okazać się niebezpieczny. Internet jest pełen treści o różnej wartości.
Trzeba wskazać, gdzie są wartościowe treści…
To przede wszystkim e projektowane oraz realizowane przez instytucje i organizacje kulturalne za publiczne pieniądze. Te treści mają inny charakter niż popkulturowy, wymagają skupienia i innego aparatu odbiorczego. Dlatego trzeba budować publiczność, która będzie gotowa do trudnej i wartościowej, ale realnie oddziałowującej kultury.
Budowa portalu VOD Warszawa jest inwestycją stołecznego ratusza – ma umożliwić teatrom i instytucjom kultury funkcjonowanie online niezależnie od mediów społecznościowych i od mediów, które są regulowane zasadami rynkowymi. My – instytucje kultury i organizacje pozarządowe z kolei mamy treści, które nie podlegają tego typu konkurencyjności.
Chcemy zadbać o narzędzia, żeby publikować te treści profesjonalnie, zgodnie z poszanowaniem prawa autorskiego, z udogodnieniami dla osób niedowidzących czy niedosłyszących. Instytucje kultury zmuszone przez pandemię do działania online, przynajmniej na jej początku, radziły sobie, publikując swoje dzieła na Facebooku czy YouTube, co jest bardzo niekorzystne, bo te giganty pozyskują prawa majątkowe do treści, które tam się umieszcza, czego nie powinniśmy robić z kulturą publiczną. Ponadto nie ma możliwości monetyzowania tych treści poprzez ich biletowanie. Dlatego ratusz postanowił zbudować własną, niezależną platformę VOD.
Będą to również płatne treści?
Niektóre cyfrowe spektakle teatralne lub wydarzenia artystyczne będą biletowane, ale oczywiście nie wszystkie.
Jak jest rola Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w tym projekcie?
Pierwotnie w statucie CKF zostało zapisane, że ma ono propagować ambitną kinematografię. Dziś kinematografia i cała branża sektorów kreatywnych łączy się z nowymi mediami i sztuką cyfrową. W zespole CKF pracują ekspertki i eksperci o odpowiednich kompetencjach w zakresie mediów i kultury cyfrowej. Wielu naszych pracowników pracowało wcześniej w mediach i w produkcji lub dystrybucji filmowej. Jesteśmy w stanie zaproponować dobre rozwiązania online, dlatego zaproponowaliśmy ratuszowi skorzystanie z naszych zasobów.
W kwietniu zeszłego roku utworzyliśmy grupę cyfrową złożoną z warszawskich instytucji kultury, która co tydzień spotykała się, aby zdiagnozować jakiego typu portal jest nam potrzebny. W toku takiej wspólnej pracy stworzyliśmy koncepcję portalu vod.warszawa.pl.
Kiedy można spodziewać się uruchomienia platformy?
Jej premierę zapowiedzieliśmy na wrzesień tego roku. Od przyszłego sezonu artystycznego warszawska kultura cyfrowa będzie umieszczona w jednym miejscu w Internecie, będzie do niej łatwiejszy dostęp.
Działania CKF skupiają się również poza światem cyfrowym, co widać choćby dziś, kiedy odbywa się piknik sąsiedzki w kinie Tęcza.
CKF będzie dbało o budynek kina Tęcza, który czeka generalny remont. Otrzymaliśmy dotację na rewitalizację tego budynku.
Tymczasem nasza działalność przeniesie się do świata cyfrowego, aby tam zaprosić naszych odbiorców na filmy do KINO TĘCZA ONLINE. Tym razem korzystamy z Internetu nie przez pandemię, a właśnie – remont. Kultura powoli się otwiera, wracamy do bycia razem, uczestnictwa poza Internetem, jednak to, czego nauczyliśmy się przez ostatnie kilkanaście miesięcy, do czego się przyzwyczailiśmy, pozostanie z nami. Tę wiedzę, narzędzia i możliwości będziemy teraz wykorzystywać kreatywnie i według potrzeb.
Czyli Internet zastąpi CKF tymczasowo siedzibę…
… po to, aby budować naszą społeczność. Widzowie, którzy przyjdą do wyremontowanego kina Tęcza, będą już częścią pewnej społeczności, która będzie funkcjonowała dzięki rozwiązaniom cyfrowym. To widzowie będą tworzyć charakter kina Tęcza. Sam repertuar będzie wynikał z zapotrzebowania odbiorców, warszawianek i warszawiaków, żoliborzanek i żoliborzan.
To będzie jedyny element wyróżniający kino Tęcza?
Wyróżnikiem będzie arthouse’owy repertuar z dużą liczbą filmów polskich, które są bardzo dobre, wartościowe, ciekawe, coraz częściej dostrzegane przez międzynarodową publiczność czy nagradzane na międzynarodowych festiwalach i kinematografia naszego patrona Andrzeja Wajdy. O wyjątkowości kina Tęcza będą stanowiły również dyskusyjne kluby filmowe prowadzone po seansie. Naszym celem jest też angażowanie społeczności w dyskusje o filmach i edukacja. Z dojrzałymi widzami przyjdą bowiem również dzieci, które będą mogły zapisać się na zajęcia Trampoliny do kina – programu, w którego ramach uczymy odbioru wartościowej kultury filmowej poprzez samodzielne filmowanie.
A to jest bardzo potrzebne. Zwłaszcza rozmowa po filmie, który rzeczywiście porusza i w nas pozostaje.
Po prostu chciałoby się porozmawiać. Do tego potrzebna jest przestrzeń, która będzie w kinie Tęcza w postaci ogrodu i foyer. Chodzi o to, żeby po napisach końcowych nie ruszać od razu do domu, tylko zostać z nami, w klubie filmowym. Można wtedy przeanalizować to, co się zobaczyło, podyskutować, poznać filmowców, twórców, dziennikarzy i kinomanów.
Oczywiście rozmowa jest najprzyjemniejsza, ale w kontekście krytyki filmowej istnieje również pisanie o filmach, recenzowanie ich, reportaże historyczne, powstające na podstawie rozmów z ludźmi, którzy tworzyli kulturę filmową. To też jest nasza codzienna działalność.
Piknik sąsiedzki otwiera nowy etap życia kina Tęcza.
Całe wydarzenie i dzień, w którym ono się odbyło, jest kluczowym zwrotem w historii tego miejsca. Dziś ten budynek nabrał życia. CKF rozpoczyna w nim swoją działalność z szacunkiem do historii tego miejsca i Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.
Ile czasu musi minąć, by żoliborzanie ponownie będą mogli brać udział w seansach filmowych w zmodernizowanym kinie Tęcza?
W czerwcu ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej modernizacji i prac budowlanych kina. Przewidywany czas na opracowanie takiej dokumentacji projektowej, z uwagi na charakter obiektu to wiosna 2022. Równolegle w roku 2021 przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowo-przetargowej (projekt budowlany). Realizację pozostałej części dokumentacji projektowej przewiduje się na rok 2022 (projekty wykonawcze, STWiORB, projekty wyposażenia kinotechniczne i aranżacji wnętrz). Kolejno planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Latem 2022 r. planuje się rozpoczęcie i realizację części robót budowlanych. Mamy nadzieję, że w 2023 roku pierwsi widzowie ponownie wejdą do kina Tęcza. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że daty poszczególnych etapów remontu jak i oddania kina do użytku widzów mogą ulec zmianie.
Napisz komentarz
Komentarze