Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 11:10

Kino Tęcza miejscem kultury filmowej. W legendarnym miejscu wraca życie

O kinie Tęcza i roli Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy rozmawiam podczas sobotniego pikniku sąsiedzkiego w kinie Tęcza z Joanną Rożen-Wojciechowską, dyrektorką Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Jakub Krysiak: Podczas swojego przemówienia mówiła Pani o powstaniu platformy VOD Warszawa. Jaka jest dzisiaj rola CKF-u w dobie innych platform z cyfrowym dostępem do treści?

Joanna Rożen-Wojciechowska: Propagujemy kulturę cyfrową z całym jej dobrodziejstwem, ale i ostrzegamy przed zagrożeniami – przede wszystkim staramy się edukować, bo jej nadmiar może okazać się niebezpieczny. Internet jest pełen treści o różnej wartości.

Trzeba wskazać, gdzie są wartościowe treści…

To przede wszystkim e projektowane oraz realizowane przez instytucje i organizacje kulturalne za publiczne pieniądze. Te treści mają inny charakter niż popkulturowy, wymagają skupienia i innego aparatu odbiorczego. Dlatego trzeba budować publiczność, która będzie gotowa do trudnej i wartościowej, ale realnie oddziałowującej kultury.

Budowa portalu VOD Warszawa jest inwestycją stołecznego ratusza – ma umożliwić teatrom i instytucjom kultury funkcjonowanie online niezależnie od mediów społecznościowych i od mediów, które są regulowane zasadami rynkowymi. My – instytucje kultury i organizacje pozarządowe z kolei mamy treści, które nie podlegają tego typu konkurencyjności.

Chcemy zadbać o narzędzia, żeby publikować te treści profesjonalnie, zgodnie z poszanowaniem prawa autorskiego, z udogodnieniami dla osób niedowidzących czy niedosłyszących. Instytucje kultury zmuszone przez pandemię do działania online, przynajmniej na jej początku, radziły sobie, publikując swoje dzieła na Facebooku czy YouTube, co jest bardzo niekorzystne, bo te giganty pozyskują prawa majątkowe do treści, które tam się umieszcza, czego nie powinniśmy robić z kulturą publiczną. Ponadto nie ma możliwości monetyzowania tych treści poprzez ich biletowanie. Dlatego ratusz postanowił zbudować własną, niezależną platformę VOD.

Będą to również płatne treści?

Niektóre cyfrowe spektakle teatralne lub wydarzenia artystyczne będą biletowane, ale oczywiście nie wszystkie.

Jak jest rola Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy w tym projekcie?

Pierwotnie w statucie CKF zostało zapisane, że ma ono propagować ambitną kinematografię. Dziś kinematografia i cała branża sektorów kreatywnych łączy się z nowymi mediami i sztuką cyfrową. W zespole CKF pracują ekspertki i eksperci o odpowiednich kompetencjach w zakresie mediów i kultury cyfrowej. Wielu naszych pracowników pracowało wcześniej w mediach i w produkcji lub dystrybucji filmowej. Jesteśmy w stanie zaproponować dobre rozwiązania online, dlatego zaproponowaliśmy ratuszowi skorzystanie z naszych zasobów.

W kwietniu zeszłego roku utworzyliśmy grupę cyfrową złożoną z warszawskich instytucji kultury, która co tydzień spotykała się, aby zdiagnozować jakiego typu portal jest nam potrzebny. W toku takiej wspólnej pracy stworzyliśmy koncepcję portalu vod.warszawa.pl.

Kiedy można spodziewać się uruchomienia platformy?

Jej premierę zapowiedzieliśmy na wrzesień tego roku. Od przyszłego sezonu artystycznego warszawska kultura cyfrowa będzie umieszczona w jednym miejscu w Internecie, będzie do niej łatwiejszy dostęp.

Działania CKF skupiają się również poza światem cyfrowym, co widać choćby dziś, kiedy odbywa się piknik sąsiedzki w kinie Tęcza.

CKF będzie dbało o budynek kina Tęcza, który czeka generalny remont. Otrzymaliśmy dotację na rewitalizację tego budynku.

Tymczasem nasza działalność przeniesie się do świata cyfrowego, aby tam zaprosić naszych odbiorców na filmy do KINO TĘCZA ONLINE. Tym razem korzystamy z Internetu nie przez pandemię, a właśnie – remont. Kultura powoli się otwiera, wracamy do bycia razem, uczestnictwa poza Internetem, jednak to, czego nauczyliśmy się przez ostatnie kilkanaście miesięcy, do czego się przyzwyczailiśmy, pozostanie z nami. Tę wiedzę, narzędzia i możliwości będziemy teraz wykorzystywać kreatywnie i według potrzeb.

Czyli Internet zastąpi CKF tymczasowo siedzibę…

… po to, aby budować naszą społeczność. Widzowie, którzy przyjdą do wyremontowanego kina Tęcza, będą już częścią pewnej społeczności, która będzie funkcjonowała dzięki rozwiązaniom cyfrowym. To widzowie będą tworzyć charakter kina Tęcza. Sam repertuar będzie wynikał z zapotrzebowania odbiorców, warszawianek i warszawiaków, żoliborzanek i żoliborzan.

To będzie jedyny element wyróżniający kino Tęcza?

Wyróżnikiem będzie arthouse’owy repertuar z dużą liczbą filmów polskich, które są bardzo dobre, wartościowe, ciekawe, coraz częściej dostrzegane przez międzynarodową publiczność czy nagradzane na międzynarodowych festiwalach i kinematografia naszego patrona Andrzeja Wajdy. O wyjątkowości kina Tęcza będą stanowiły również dyskusyjne kluby filmowe prowadzone po seansie. Naszym celem jest też angażowanie społeczności w dyskusje o filmach i edukacja.  Z dojrzałymi widzami przyjdą bowiem również dzieci, które będą mogły zapisać się na zajęcia Trampoliny do kina – programu, w którego ramach uczymy odbioru wartościowej kultury filmowej poprzez samodzielne filmowanie.

A to jest bardzo potrzebne. Zwłaszcza rozmowa po filmie, który rzeczywiście porusza i w nas pozostaje.

Po prostu chciałoby się porozmawiać. Do tego potrzebna jest przestrzeń, która będzie w kinie Tęcza w postaci ogrodu i foyer. Chodzi o to, żeby po napisach końcowych nie ruszać od razu do domu, tylko zostać z nami, w klubie filmowym. Można wtedy przeanalizować to, co się zobaczyło, podyskutować, poznać filmowców, twórców, dziennikarzy i kinomanów.

Oczywiście rozmowa jest najprzyjemniejsza, ale w kontekście krytyki filmowej istnieje również pisanie o filmach, recenzowanie ich, reportaże historyczne, powstające na podstawie rozmów z ludźmi, którzy tworzyli kulturę filmową. To też jest nasza codzienna działalność.

Piknik sąsiedzki otwiera nowy etap życia kina Tęcza.

Całe wydarzenie i dzień, w którym ono się odbyło, jest kluczowym zwrotem w historii tego miejsca. Dziś ten budynek nabrał życia. CKF rozpoczyna w nim swoją działalność z szacunkiem do historii tego miejsca i Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej.

Ile czasu musi minąć, by żoliborzanie ponownie będą mogli brać udział w seansach filmowych w zmodernizowanym kinie Tęcza?

W czerwcu ogłoszony zostanie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej modernizacji i prac budowlanych kina. Przewidywany czas na opracowanie takiej dokumentacji projektowej, z uwagi na charakter obiektu to wiosna 2022. Równolegle w roku 2021 przewiduje się opracowanie dokumentacji projektowo-przetargowej (projekt budowlany). Realizację pozostałej części dokumentacji projektowej przewiduje się na rok 2022 (projekty wykonawcze, STWiORB, projekty wyposażenia kinotechniczne i aranżacji wnętrz). Kolejno planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Latem 2022 r. planuje się rozpoczęcie i realizację części robót budowlanych. Mamy nadzieję, że w 2023 roku pierwsi widzowie ponownie wejdą do kina Tęcza. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że daty poszczególnych etapów remontu jak i oddania kina do użytku widzów mogą ulec zmianie.


DSC06718_edited

DSC06718_edited

tecza-kino

tecza-kino

tęcza

tęcza

foyer-kino-tecza

foyer-kino-tecza

DSC06705

DSC06705

DSC06727

DSC06727

DSC06737

DSC06737

DSC06742

DSC06742


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ