Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 11:32

Brutalny atak na cisy na Żoliborzu. Ktoś wywiercił w nich dziury i wlał tam toksyczny roztwór

Mieszkańcy są oburzeni faktem, że ktoś umyślnie doprowadził do zamierania dwóch cisów rosnących na ulicy Rydygiera. Dzielnica złożyła zawiadomienie na policję, tylko czy uda się znaleźć sprawcę?

Cisy rosnące przy ulicy Rydygiera przetrwały budowę bloków i niedawno zakończony remont ulicy i chodników. Ich dalszemu życiu nie przeszkodziły wręcz ekstremalne warunki jakie towarzyszą przedsięwzięciom budowlanym. Są świadkami historii tej części dzielnicy od czasów, kiedy przy Rydygiera działały zakłady przemysłowe.

Smutna historia cisów poruszyła wszystkich. Okazało się, że dwa z nich zamierają. Powód? - We wtorek, 25 maja zostaliśmy poinformowani o umyślnym niszczeniu dwóch cisów rosnących przy nieruchomości położonej przy ul. Rydygiera 12. Jeszcze tego samego dnia odbyła się wizja lokalna drzew przeprowadzona przez pracowników Wydziału Ochrony Środowiska. Stwierdziliśmy, że w drzewach wywiercone zostały otwory, do których prawdopodobnie wlano roztwór toksyczny dla roślinności, na co wskazuje obecny stan zdrowotny drzew – poinformowała Donata Wancel z żoliborskiego urzędu. Wywiercone otwory mają głębokość około 7 cm i średnicę około 2 cm.

Zobacz też: Wysokie platany oraz inne nowe nasadzenia przy ul. Rydygiera

Wcześniej, w dobie prac budowlanych i remontu ulicy o kondycję cisów dbali mieszkańcy zastępując gruz i odpady budowlane ziemią.

Dzielnica składa zawiadomienie na policję

Rosnące cisy tworzą dziś szpaler rozciągający się równolegle do witryn lokali usługowych równocześnie zasłaniając je od strony ulicy. Cień podejrzenia padł więc na przedsiębiorców, którzy nie przyznają się do incydentu. O sprawie wiedzą za sprawą oskarżeń kierowanych w ich kierunku.

 – Cisy w niczym nam nie przeszkadzają. Tu jest tyle miejsca, że widać nas i to nie jest tak, że jeden cis zasłania cały lokal. Jak dowiedzieliśmy się o tym incydencie, liczyliśmy się z tym, że pierwsze skargi i uwagi będą adresowane pod naszym kierunkiem. W chwili, gdy tu trafiliśmy, to nawet nie było z nikim rozmowy na temat tych krzewów i tego żeby je wycinać – mówi Jamila właścicielka Baku Market, który znajduje się naprzeciwko jednego z okaleczonych cisów. Z kolei pracownik innego sklepu w pobliżu uszkodzonych drzew podkreśla, że szpaler krzewów tworzy klimatyczny tunel i dzięki cieniowi jaki dają mają chłodno, a produkty postawione w witrynach nie zepsują się. Dodatkowo, na co dzień sam docenia naturę i jej walory, więc nie wyobraża sobie by mógł coś takiego zrobić. Ponadto, w rozmowie z nami pan Tomasz, właściciel drugiego lokalu Deli Food & Wine, dodaje, że jako pierwsi podpisali umowę na wynajem lokalu i mieli do wyboru wszystkie lokalizacje, ale ze względu na sąsiadujące rośliny wybrali ten, który znajduje się w zaciszu cisów. Jak podkreśla, sam jest za zielonym obliczem ulicy Rydygiera i każdą inicjatywę, dzięki której może być więcej roślin, zdecydowanie wspiera.

Zobacz też: Zieleń na ulicy Rydygiera rozjeżdżona. Dzielnica wreszcie reaguje

Kto więc jest odpowiedzialny za zniszczenie roślin? - W środę, 26 maja złożyliśmy na Policję zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w sprawie umyślnego niszczenia mienia m.st. Warszawy. Jeśli dojdzie do obumarcia cisów, a Policja wykryje sprawcę zniszczenia, Urząd Dzielnicy Żoliborz m.st. Warszawy będzie miał podstawy prawne do wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za zniszczenie krzewów, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o ochronie przyrody – dodaje rzeczniczka prasowa żoliborskiego Urzędu Dzielnicy.

Czy cisy przeżyją?

To nie jedyny przypadek na Żoliborzu, w którym ktoś celowo zniszczył rośliny. Na ulicy Opalińskiego, ktoś podsypywał solą rosnącą tam topolę. Również wtedy zawiadomiono policję, jednak ,jak przyznał podczas wczorajszej Komisji Ochrony Środowiska, naczelnik wydziału Ochrony Środowiska, sprawcę będzie łatwiej namierzyć niż w przypadku cisów z ulicy Rydygiera, w którym nie ma świadków, a monitoring jest tylko w sklepach. Z jednego z lokali kamera obejmuje tylko połowę jednego z cisów, ale zapis obrazu jest z tygodniowego okresu. W drugim z lokali w ogóle nie ma monitoringu. Na wycięcie cisów nie były również składane wnioski w urzędzie.

Do ustalenia sprawcy pomocny być może okazałby się czas, w którym dokonano wandalizmu. W tej sprawie skontaktowaliśmy się z Jaremą Andrzejem Rabińskim z Federacji Arborystów Polskich. Zapytany o to czy jest w stanie umiejscowić w czasie zniszczenie cisów, odpowiada, że nie jest w stanie tego określić na podstawie zdjęć, które widział. Dodał także, że cis, wbrew temu co jest zapisane w literaturze, to krzew lub forma krzewiasta, która potrafi dość dużo znieść, natomiast trudno dziś wybiegać w przyszłość i oceniać czy cisy przetrwają.

Zapytany o ewentualne nowe nasadzenia cisów na wczorajszej Komisji Ochrony Środowiska Paweł Tęcza, naczelnik wydziału Ochrony Środowiska, stwierdził, że „to nie czas i miejsce by o tym mówić”, bo teraz trzeba czekać na ustalenia policji. Ponadto dzielnica szykuje się do kolejnych nasadzeń drzew i krzewów na ulicy Rydygiera, na odcinku, za przebudowę którego odpowiadał deweloper.

Zobacz też: Dzielnica dosadza drzewa na ulicy Rydygiera i zapowiada zabezpieczenie zieleni


IMG_1660-2

IMG_1660-2

IMG_1658-2

IMG_1658-2

IMG_1659-2

IMG_1659-2

IMG_1656-2

IMG_1656-2


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ