Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:08

Czy Żoliborz sprzyja lokalności?

Dlaczego lokalność jest ważna? Na to pytanie postanowili odpowiedzieć stołeczni urbaniści i architekci w ramach kolejnego spotkania przedstawiającego raport z planowania Warszawy.

Odpowiednio ukształtowane środowisko życia codziennego wpływa na poziom komfortu w załatwianiu codziennych spraw. Dlatego jak podkreślają miejscy urbaniści i architekci najlepszą metodą zapewnienia komfortu w życia w mieście i zaspokajania codziennych potrzeb jest dążenie do tego by miasto miało charakter policentryczny.

Miasto o takiej charakterystyce składa się z wielu centrów lokalnych, w których każdy z mieszkańców może zaspokajać swoje potrzeby blisko domu. Zalet takiego rozwiązania jest bardzo wiele. To m.in. zaoszczędzenie czasu dzięki braku konieczności przemieszczania się w odległe rejony miasta, a także zachęcenie do komunikacji pieszo-rowerowej. Kreowanie centrów lokalnych czy osiedlowych jak zauważają miejscy architekci wpływa również na mniejsze zużycie energii i zanieczyszczenie środowiska, a to wszystko za sprawą mniejszej liczby podróży.

Żoliborz sprzyja lokalności

Koncentracja sklepów oraz terenów zieleni i rekreacji ułatwia nawiązanie relacji sąsiedzkich przy okazji zaspokajania codziennych potrzeb. Dzięki temu czujemy się zżyci z miejscem naszego zamieszkania. Dobre relacje sąsiedzkie poprawiają bezpieczeństwo w okolicy i ułatwiają codzienne życie.

Zobacz też: Żoliborz w czołówce najlepszych dzielnic do życia

Specjalnie na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego wskaźnik wygodnej lokalności, będącym częścią szerokiej analizy, która określa poziomy dostępu do infrastruktury społecznej, zieleni czy centrów lokalnych. Wskaźnik ten określa m.in. poziom przyjazności przestrzeni dla pieszych, gęstość zaludnienia czy właśnie dostępność usług w niewielkiej odległości od miejsc zamieszkania. Jak się okazuje znaczna część dzielnic obrzeżnych Warszawy nie sprzyja lokalności. Inaczej jest w dzielnicach zlokalizowanych w centrum. W przypadku Żoliborza, niemal cały obszar dzielnicy sprzyja lokalności. Wyjątkiem są niewielkie obszary po zachodnie i wschodniej stronie dzielnicy.

Jakie miejsca nadają się na przekształcenie w centrum lokalne?

Miejscy urbaniści przeanalizowali również możliwość wyznaczenia potencjalnych obszarów centrotwórczych. Takim miejscem może być skwer, hala targowa, zespół pawilonów, targowicko czy plac. Na potrzeby wyznaczenia potencjalnych centrów lokalnych wyodrębniono 800 obszarów w całym mieście a na Żoliborzu około 30. Następnie poddano je ocenie uwzględniając dostępność do zróżnicowanych usług, terenów zielonych, a także predyspozycje zastanego układu do stworzenia miejsc o charakterze centrum lokalnego. Te czynniki na Żoliborzu spełniło 11 punktów w stopniu wysokim, zaś 13 w niskim.

Zobacz też: Czy Żoliborz rzeczywiście jest zielony?

„Spośród wytypowanych miejsc, na podstawie ocen i wizji lokalnych, wskazaliśmy te obszary, które mają szansę najlepiej funkcjonować w roli centrów lokalnych lub dzielnicowych. Wiele z nich dziś nie ma dobrej jakości, ale potencjał, by dobrze działać w przyszłości. Aby obszary te mogły spełnić swoją rolę, należy uwzględnić konieczność ich włączenia w docelową sieć przestrzeni publicznych. Pełniłyby w nich rolę ważnych i łączących sąsiednie przestrzenie punktów węzłowych” – podkreślają miejscy architekci.

Jak chodzi się po Warszawie?

Dodatkowo kluczowym czynnikiem w tworzeniu lokalności, a przy tym zachęcania do korzystania z komunikacji pieszo-rowerowej jest sieć ciągów pieszych i rowerowych. Na potrzeby zaplanowania tworzenia centrów osiedlowych sprawdzono jak mieszkańcom stolicy chodzi się po Warszawie.

Mieszkańcy są umiarkowanie zadowoleni. Zdecydowanie pozytywnie wypowiedziało się 15 % ankietowanych. Raczej pozytywnie 48%. Mieszkańcy dostrzegli nierównomierny rozwój wygodnej sieci pieszej. Najgorzej ocenili obszary w rejonach obrzeżnych, w których trwa dynamiczna i często chaotyczna zabudowa nowych terenów, zwłaszcza porolnych.

Zobacz też: Jakie elementy krajobrazu budują tożsamość Żoliborza?

Z kolei mieszkańcy Żoliborza są zadowoleni z tego jak chodzi się po dzielnicy. Najbardziej chwalą sobie wygodę mieszkańcy Marymontu. Nieco więcej barier przestrzennych utrudniających ruch pieszych dostrzegają mieszkańcy Starego Żoliborza i obszaru nazywanego według Miejskiego Systemu Informacji Sadów Żoliborskich.

Jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową, tu mieszkańcy różnych części Żoliborza są jednogłośni. Pozytywnie sieć ścieżek oceniło około 75 proc. mieszkańców.

Jak się okazuje Żoliborz ma też wysoki wskaźnik zrównoważonej mobilności. Kompleksowa analiza dotyczyła sposobu przemieszczania się mieszkańców i jego wpływu na środowisko, przyjazności dla rowerzystów i dostępności transportu zbiorowego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ