Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:24

Żegnaj Labo

Kończą się skwarne wakacje, zaczyna nowy rok szkolny. Jak zwykle, ożywają wśród rodziców i uczniów różne odczucia. W ostatnich latach kolejne reformy szkolnictwa jeszcze bardziej podsycają emocje i niepewność.   Rodzice przedszkolaków, szczególnie tych, które rozpoczynają karierę przedszkolną, opowiadają im o zabawkach, zabawach i nowych kolegach. Dzieci słuchają zaciekawione, tworzą sobie pewien obraz. Niektórym dzieciom może być jednak trudno odnaleźć się w nowym środowisku, w dużej grupie i wśród nowych zasad. Opowiadajmy więc szczerze o tym, co zastaną w przedszkolu. Przyzwyczajajmy do rytmu dnia. A jeśli jest taka możliwość, to zabierzmy je na dzień otwarty lub dni adaptacyjne. Pierwszaki i ich rodzice są podekscytowani kolejnym etapem rozwoju. Dzieci – czekającym, nieznanym nowym. Są dzieci, które pewnym krokiem wejdą do szkoły, będą się rozglądać, zagadywać, zaglądać w każdy kąt. Ale będą i takie, które wtulą się w rodziców, będą bały się puścić ich dłoń. Jak będą wyglądały pierwsze dni w szkole? Dużo zależy od rodziców, od przekazanych przez nich informacji. Opowiedzmy dzieciom nasze szkolne przygody, pokażmy nasze zeszyty. Powiedzmy o naszych osiagnięciach, ale i o lękach. Dajmy dziecku prawo do przeżywania i uświadomienia sobie swoich lęków. Mówienie „nie ma sie czego bać” może okazać się kłamstwem, gdy dziecko przerazi się szkolnego zgiełku, ostrego brzmienia dzwonka, gdy będzie się bało wymagającego nauczyciela albo upadnie, popchnięte przez starszych kolegów. Ważna jest rola wychowawcy – jaką wprowadzi atmosferę, czy będzie w stanie dotrzeć do każdego dziecka. Czy szybko zorientuje się w problemach, z którymi zmagają się dzieci. Liczy się nie tylko jego staż pracy i odbyte szkolenia, ale także indywidualne wyczucie i intuicja. Starsze dzieci czasami wręcz z niechęcią rozpoczynają kolejny rok nauki. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że wiedzą co je czeka. Są wtłoczone w liczne klasy. Przeładowany program, uczenie się często mało przydatnych „pamięciówek” i brak czasu na swobodną zabawę też robią swoje. Wiele sprawdzianów i natłok prac domowych – często skomasowanych, bo nieskoordynowanych między nauczycielami – zabierają czas, który młodzież chciałaby inaczej spędzać. W wielu szkołach panuje istny wyścig szczurów, podsycany przez ambicje rodziców. Dochodzą jeszcze dodatkowe zajęcia – rozwijanie pasji i zdolności, korepetycje. A to wszystko pod szyldem „dobra dziecka”. Przygniata tornister, przygniata przeładowany program, przygniatają różne wymagania nauczycieli i rodziców. Zostawiając sprawę programów, proponuję skupić się na tym, na co my, jako rodzice konkretnego dziecka, mamy wpływ. Czyli – jak ogarnąć naukę w domu. Co zaliczamy do nauki w domu? Są to, między innymi: -  odrabianie zadanych w szkole ćwiczeń, zadań, wypracowań; -  powtarzanie omawianych na lekcjach tematów; -  czytanie lektur; -  przygotowania do sprawdzianów – powtarzanie dużych partii materiału; -  nauka pamięciowa (wiersze, tabliczka mnożenia...); -  wykonywanie prac graficznych (rysunki, mapki, gazetki...); -  rozpakowywanie i pakowanie tornistra. Do powyższej listy dodajmy „domową szkołę życia”, w której uczymy dzieci: -  samoobsługi – w myciu, jedzeniu, ubieraniu, sprzątaniu); -  kultury osobistej – właściwe zwracanie się do różnych osób, używanie zwrotów grzecznościowych; właściwy stosunek do słabszych, innych oraz zwierząt, poprawne zachowanie; -  wykonywania czynności dla dobra rodziny – sprzątanie, gotowanie, opieka nad pupilem; -  wykonywania czynności dla dobra ogólnego – dbanie o środowisko, wolontariat. Całkiem sporo, prawda? Jak to wszystko ogarnąć i jeszcze znaleźć czas dla siebie i dla kolegów? Pomóżmy dzieciom uporać się z tym natłokiem. Ale jak? Czy nasze wspomnienia z dzieciństwa dały nam właściwe rozwiązania? Przyjrzyjmy się ważnym elementom organizacyjnym. Odpowiednie miejsce. Trudno powiedzieć, które miejsce w domu będzie najwłaściwsze dla naszego dziecka. Ale warto wyznaczyć stałe miejsce do nauki. Może to być pokój dziecka, z osobistym biurkiem. Niektóre dzieci wolą jednak, by ktoś przy nich był, a wtedy można zdecydować się na dodatkowy stolik w kuchni, gdzie rodzic będzie przygotowywać posiłek, a dziecko – odrabiać lekcje. Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady. Zdecydowawszy się na oddzielny pokój, trzeba tak go przygotować, by móc rozróżnić strefę nauki, strefę snu i strefę zabawy. Strefa nauki powinna być ascetyczna: puste biurko, ewentualnie z rzeczami niezbędnymi do nauki. Przed oczami jednolita ściana w jasnym, ale stonowanym kolorze. Podręczniki i książki też muszą mieć swoje miejsce, by bez trudu można było je znaleźć. Światło – naturalne i sztuczne z odpowiedniej strony, nie oślepiające, najlepiej o ciepłej barwie. Na czas nauki warto zabrać wszelkie źródła muzyki (chociaż są dzieci, które lepiej uczą się przy muzyce, więc można im zaproponować np. słuchawki). Odpowiedni czas. Kiedy jest najlepszy czas na odrabianie lekcji? Tu również nie ma jednej złotej reguły. System zmianowy w szkołach także wymusza dostosowania. Generalnie – dziecko powinno mieć po szkole pewien czas wolny, by wyciszyć się po gwarze i odreagować wielogodzinne siedzenie w ławce. Jeśli dziecko chodzi na pierwszą zmianę, to ustalić taki czas jest stosunkowo łatwo. O wiele trudniej, gdy dziecko kończy lekcje i zajęcia dodatkowe około 18:00. Rozważmy zatem, czy faktycznie wszystkie zajęcia dodatkowe są niezbędne, czy dziecka system nerwowy wytrzyma wielogodzinne napięcie i mobilizację. Znajdźmy czas, by sprawdziać, czy lekcje zostały odrobione, by dziecko miało możliwość uzupełnić „zapomniane” zadania. Najzdrowiej dla dziecka by było, gdyby zakończyło odrabianie lekcji najpóźniej na około godzinę przed pójściem spać. Odpowiedni plan. Pozytywne skutki przyniesie przyzwyczajanie dziecka do samodzielnego odrabiania zadań. Wypracujmy wspólnie z dzieckiem pewien schemat działania. Dobrze sprawdza się przeplatanie trudniejszych przedmiotów tymi łatwiejszymi (np. matematyka, przyroda, język polski, muzyka). Po wypakowaniu tornistra dziecko sprawdza, z których przedmiotów są zadane prace pisemne, a z których ustne. Początkowo pomóżmy dziecku poukładać tę przeplatankę. Prace, które wymagają więcej czasu (np. wypracowania, makiety, itp.) i na które nauczyciel wyznaczył dłuższy termin oddania, odłóżmy na weekend lub wolniejszy dzień. Ustalmy, że na czas odrabiania lekcji zapominamy o telefonie, telewizorze, grach i zabawach. Kolejna rzecz – dziecko ma prawo robić sobie krótkie przerwy, np. po skończeniu przedmiotu. To nie czas na zabawę, ale na napicie się czegoś czy wyjście do toalety. Można też przeplatać zadania pisemne z ustnymi. Odrabianie lekcji kończy się spakowaniem tornistra oraz odłożeniem podręczników i zeszytów na miejsce. Odpowiednie nastawienie. To jeden z trudniejszych elementów. Są dzieci, które uwielbiają się uczyć i czerpią z tego radość. Najczęściej jednak uczenie się w domu i odrabianie lekcji spotyka się z niechęcią. Oczywiście tłumaczymy im jak ważna jest nauka, dobre oceny, opowiadamy o użyteczności danego materiału w późniejszym życiu... ale czy to przekonuje? Czasami słabo. Spróbujmy podziałać z żetonowym systemem motywacji. Aby dziecko, poza zdobytą wiedzą i ocenami, miało jeszcze przyjemność dla siebie. Nie przekupujmy pieniędzmi. Nagrody motywacyjne powinny być jak najmniej materialne (np. sobota z kolegami, rodzinne jeżdżenie na rowerze, wyjście na lody czy do kina, ostatecznie dodatkowy czas na komptuer). Wspierajmy, ale nie róbmy zadań za dziecko, bo robimy mu krzywdę i uczymy kłamstwa. A najważniejsze – nie żądajmy od dziecka doskonałości za wszelką cenę. Cieszmy się z jego osobistych sukcesów, nawet tych drobnych. Chwalmy za postępy. Nie porównujmy z innymi. I na zakończenie jeszcze jedno pod rozwagę: szkoła to nie tylko wiedza teoretyczna. To także nabywanie bardzo ważnych umiejętności społecznych, które będą potrzebne dziecku w dalszym życiu.   POWODZENIA :)

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.