Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 05:13

Osiedle za trasą

Żoliborskie osiedle Zatrasie, znajdujące się w kwartale ulic Przasnyskiej, Krasińskiego, Broniewskiego i Elbląskiej, jest modelowym przykładem powojennej architektury modernistycznej. Układ urbanistyczny osiedla jest unikatowy, podobnie zresztą jak układ otaczających Zatrasie osiedli Rudawka i Sady Żoliborskie. Wielka szkoda, że twórcy osiedla Żoliborz Południowy, które sąsiaduje z Zatrasiem od południa, nie skorzystali z tych znakomitych, powojennych wzorców planowania przestrzeni przyjaznej społeczeństwu. Osiedle Zatrasie zostało wybudowane w latach 1960 – 1968 według projektu zespołu architektów pod przewodnictwem Jacka Nowickiego. Osiedle było inwestycją Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i znajduje się w jej zasobach do dziś. Warte przypomnienia jest, że Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa jest jedną z najstarszych spółdzielni działających na terenie Warszawy – powstała ona tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w 1921 roku, a pierwsze mieszkania zostały oddane lokatorom pięć lat później. Po zakończeniu II wojny światowej Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa już w 1946 r. wmurowała kamień węgielny pod budowę pierwszego nowego budynku mieszkalnego w powojennej Warszawie. W 1960 r. 30% ogólnej liczby mieszkań budowanych w Warszawie było inwestycjami WSM. Obecnie WSM skupia się na zarządzaniu nieruchomościami, które pozostają w jej zasobach oraz nadal prowadzi działalność inwestycyjną. Ambicją projektanta osiedla Zatrasie było stworzenie eksperymentalnej „jednostki społecznej” – samowystarczalnego osiedla, w którego zasobach będą znajdowały się wszystkie niezbędne do rozwoju społecznego instytucje, takie jak przedszkole, szkoła, tereny sportowe, co dodatkowo sprzyjać miało powstawaniu między mieszkańcami więzi społecznych. Samowystarczalność osiedla oznaczała również umieszczenie w jego obrębie sklepów, lokali usługowych oraz domu kultury, który dla Jacka Nowickiego był nie mniej ważny niż garaże i miejsca postojowe. Niestety, domu kultury oraz kina nie udało się wybudować, jednakże ideę zaspokojenia wszystkich podstawowych potrzeb mieszkańców w ramach jednostki urbanistycznej udało się zrealizować znakomicie. Po dziś dzień nasze osiedle wyróżnia się na tle innych warszawskich blokowisk funkcjonalną, dość kameralną i tonącą w zieleni zabudową. Układ przestrzenny osiedla został zdeterminowany przez przylegającą do niego ulicę Broniewskiego, która pierwotnie miała stanowić część trasy N-S. Stąd zresztą wywodzi się nazwa osiedla – znajduje się ono za trasą N-S w stosunku do wybudowanego wcześniej osiedla Sady Żoliborskie. To właśnie przy ul. Broniewskiego, w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej, zlokalizowane zostały dwa „wejścia do osiedla”, przy których znajdują się pawilony usługowe, budynki administracji oraz zespoły garaży. W okolicach pawilonów usługowych znajdują się dwa 9-kondygnacyjne bloki „dla samotnych”, w których znajdują się najmniejsze mieszkania i które jako jedyne nie mają bezpośredniego powiązania z dziedzińcem przeznaczonym dla dzieci. Oprócz bloków „dla samotnych” zabudowę osiedla Zatrasie stanowią budynki 3-, 4- i 8-kondygnacyjne, w których zlokalizowano większe mieszkania. Samo rozmieszczenie budynków na terenie kolonii zostało przez Jacka Nowickiego zaplanowane w taki sposób, aby uniknąć monotonności przestrzeni. Dodatkowo wnętrza kolonii urozmaicone są elementami zabudowy o drobnej skali, takimi jak urządzenia terenowe i murki oporowe, a także dość dużą ilością zieleni. Natomiast pas zieleni położony w centrum osiedla został potraktowany bardziej jednorodnie – występujące tu budynki są większe i mniej zróżnicowane, a dopełnieniem przestrzeni są drzewa rozstawione równomiernie i niezbyt gęsto. Z wnętrza osiedla został usunięty ruch kołowy, a centralnie położone przedszkole oraz szkoła z terenem sportowym, połączone ciągiem pieszym, tworzą wraz z otaczającą je zielenią rodzaj „parku osiedlowego”. Wielka szkoda, że współczesne instytucje odpowiedzialne za wygląd naszego miasta nie biorą przykładów ze sprawdzonych urbanistycznie wzorców. Powinniśmy wspólnie dołożyć wszelkich starań, aby otaczająca nas przestrzeń była estetyczna oraz jak najbardziej przyjazna ludziom w niej przebywającym. Źródła: Nowicki Jacek, Mieszkaniowe osiedle Zatrasie, „Architektura” 1963, nr Nowicki Jacek, Urządzenia społeczne i usługowe w osiedlu Zatrasie, „Życie WSM”1964 http://wsm.pl/index.php/o-nas/historii Zdjęcie makiety: miesięcznik „Architektura” z 1963 r nr 3 http://cargocollective.com/powojennymodernizm/Zatrasie https://pl.wikipedia.org/wiki/Zatrasie

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

bezchmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h