Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:54

Kasztanowce na Żoliborzu Południowym są zagrożone? Mieszkańcy organizują zrzutkę na pomoc drzewom

Kasztanowce przy ul. Przasnyskiej zaatakował groźny szkodnik. Jak jest najlepsza metoda na ich ratunek?

Organizatorom zrzutki udało się już zebrać niemal połowę potrzebnej kwoty. Nadal potrzebują jednak prawie 2 tysięcy złotych. Zbiórkę można wesprzeć klikając w ten link.

To że zieleń jest ważna jest już powszechną wiedzą, warto jednak o nią zadbać, a z tym już trudniej. Mieszkańcy alarmują, że kasztanowce wzdłuż ulicy Przasnyskiej zostały zaatakowane przez szkodnika.

Zobacz też: Prace na stadionie Hutnika z opóźnieniem, ale dobiegają końca

Chodzi o owada o groźnie brzmiącej nazwie gatunkowej szrotówek kasztanowcowiaczek. Stawonóg ten po raz pierwszy został zaobserwowany w okolicach Jeziora Ochrydzkiego w Macedonii, skąd przywędrował m.in. do Polski. Atakuje przede wszystkim kasztanowce białe, żółte i czerwone, ale może rozwijać się również na liściach jaworu i klonu pospolitego.

Lep na szrotówki

Szrotówka można zwalczać na różne sposoby. Aby nie dopuścić do zaatakowania drzewa przez owada należy systematycznie i dokładnie grabić opadłe liście, w których rozwijają się jego poczwarki. Gdy zawiedzie profilaktyka, można również stosować opryski pestycydami lub specjalne, wielkopowierzchniowe pułapki lepowe. Tę ostatnią opcję postulują inicjatorzy zrzutki: – aby ochronić kasztany przed szrotówkiem trzeba obkleić je specjalną folią. Kasztany zaraz będą kwitnąć, na skuteczne zabezpieczenie mamy więc bardzo mało czasu – czytamy w opisie zbiórki.

Zobacz też: Otwarcie Muzeum Wojska Polskiego na Cytadeli w tym roku zagrożone?

– Jako mieszkańcy Żoliborza i miłośnicy alei kasztanowej prosimy Was o wspólną szansę dla kasztanowców na Przasnyskiej – mówią inicjatorzy zbiórki i zachęcają: – Razem możemy to zrobić, aby widok kwitnących kasztanów i możliwość robienia kasztanowych ludków na jesieni nie był niedługo odległym wspomnieniem.

Gdzie urząd nie może tam się mieszkańcy zorganizują

Opieka nad kasztanowcami przy ul. Przasnyskiej leży w gestii żoliborskiego Urzędu Dzielnicy. Mieszkańcy udali się tam z prośbą o ochronę tych drzew przed szkodnikami, jednak bez skutku. – Kontaktowaliśmy się z Urzędem i niestety na dzień dzisiejszy nie mają nadwyżek, dlatego zorganizowaliśmy zrzutkę – wyjaśniają pomysłodawcy. O tym, dlaczego Urząd Dzielnicy nie zaangażował się w walkę ze szkodnikiem wyjaśnia Donata Wancel, rzecznik prasowy urzędu: – Pierwszy sygnał o żerowaniu szkodnika na kasztanowcach przy ul. Przasnyskiej, otrzymaliśmy w tym tygodniu od radnej Izabeli Rychter. Zwróciła się ona do nas z prośbą o rekomendację najlepszych rozwiązań do walki ze szrotówkiem kasztanowcowiaczkiem i poinformowała o prowadzonej zbiórce publicznej, z której zgromadzone środki mają posłużyć na zakup i montaż na drzewach pułapek feromonowych na owady-szkodniki. Zapytała również o możliwość wsparcia finansowego akcji ze środków Wydziału Ochrony Środowiska, jednakże, jak wspomnieliśmy, w budżecie na rok 2021 nie zostały zarezerwowane środki na zwalczanie szkodnika kasztanowców.

Zobacz też: Dzielnica dosadza drzewa na ulicy Rydygiera i zapowiada zabezpieczenie zieleni

Jak rozpoznać ofiarę szrotówka?

Zasiedlone przez szrotówka drzewa można łatwo rozpoznać po plamach na liściach. Sprawiają one wrażenie fragmentarycznie uschniętych, ale w rzeczywistości są to miejsca, w których zagnieździły się szkodniki. Larwy szrotówków wykluwają się z jaj złożonych na liściach i wgryzają się w nie. W takim miejscu tworzy się tzw. mina, czyli wspomniana już, sucha plama na liściu.

Czy lepy to dobry pomysł?

O opinię w kwestii przeciwdziałania inwazji szrotówków spytaliśmy Tomasza Niewczasa, który prowadzi facebookowy profil ZielonyŻoliborz i specjalistę w zakresie pielęgnacji zieleni. Kasztanowce można chronić na wiele sposób, ale najskuteczniejsza jest profilaktyka, czyli zagrabienie liści, w których larwy szrotówka zimują i stworzenie dobrych warunków bytowych ptakom, które się tymi owadami żywią. Według autora bloga ZielonyŻoliborz, folia może nie być najlepszym rozwiązaniem, bo nie zapewnia selektywności i stanowi zagrożenie również dla innych, pożytecznych bądź neutralnych owadów. Lepszym pomysłem byłyby na przykład pułapki feromonowe, które - przeciwieństwie do folii - spełniają kryterium selektywności.

Podobną opinię przedstawia jeden z pracowników Wydziału Ochrony Środowiska UD Żoliborz, który w odpowiedzi na pytania mieszkanki ul. Przasnyskiej stwierdza: ­– Folia powoduje eliminację także owadów pożytecznych niestanowiących zagrożenia dla drzew. Dlatego odradzamy stosowanie opaski lepowej, która może przynieść więcej szkód niż pożytku, tj. istnieją przypadki, że do takich opasek oprócz pożytecznych owadów, przyklejały się również różne gatunki ptaków, a ponadto na pniu pod opaską może dochodzić do rozwoju grzybów.

Mieszkańcy chcą zdrowych drzew

Wagę sprawy obrazuje stopień zaangażowania mieszkańców. Katarzyna Nowak ze stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości postuluje wprost, żeby przeprowadzić kompleksowe badania drzew przy ulicy Przasnyskiej: - Zwracam się z uprzejmą prośbą o zabezpieczenie środków finansowych na profesjonalną diagnostykę ich stanu (wykonaną przez zawodowego dendrologa) i ewentualnie - ich konieczną ochronę (leczenie) w 2022 roku pisze Katarzyna Nowak i dodaje: - Ulica Przasnyska dzięki kasztanowcom jest jedną z piękniejszych ulic Żoliborza. Przy okazji chciałabym też przypomnieć, że jedno z tych drzew - kasztanowiec biały rosnący przy Przasnyskiej 14 - został niedawno objęty ochroną jako pomnik przyrody. Fakt ten dodatkowo podkreśla znaczenie i wartość tych drzew. 


larwa-szrotowka-w-lisciu

larwa-szrotowka-w-lisciu

szrotowek-jaja-na-lisciu

szrotowek-jaja-na-lisciu

szrotowek-na-lisciu

szrotowek-na-lisciu

IMG_20210427_110730

IMG_20210427_110730

IMG_20210427_110814

IMG_20210427_110814

IMG_20210427_110841

IMG_20210427_110841

IMG_20210427_110841-1

IMG_20210427_110841-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.