Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 02:52

Nowe murale upamiętnią Krystynę Sienkiewicz i Korę. Wybrano autora projektu

Przy ul. Żeromskiego powstaną dwa nowe murale. Komisja konkursowa właśnie wyłoniła zwycięskie projekty.

Murali w Warszawie jest coraz więcej. Niektóre upiększają krajobraz, niektóre szpecą okolicę, ale w żadnym wypadku nie da się zarzucić ich twórcom braku idei. Przeważnie upamiętnia się w ten sposób wybitne postaci, wydarzenia, choć niektóre z murali mają charakter czysto dekoracyjny czy humorystyczny czy wręcz prześmiewczy.

Zobacz też: Alarm bombowy w przedszkolu na Żoliborzu

Street-art zdobywa coraz większą popularność, również na Bielanach, a co za tym idzie kolejne budynki są ozdabiane muralami. Tym razem padło na jeden z bloków przy ul. Żeromskiego. Na szczytowych ścianach domu o numerze 44/50 zostanie upamiętniona słynna Krystyna Sienkiewicz i powszechnie uwielbiana Kora.

Sąsiadki z Płatniczej

Choć dorobku artystycznego obu pań nie trzeba nikomu przedstawiać to warto nakreślić ich związek z dzielnicą, bo ten jest mniej oczywisty. Przynajmniej jeśli chodzi o Korę – wokalistka zespołu Maanam kojarzy się przede wszystkim ze stolicą Małopolski. To w Krakowie się urodziła i właśnie temu miastu poświęciła dużą część swojej twórczości. Przez niemal dwadzieścia lat mieszkała jednak na Bielanach przy ulicy Płatniczej. Tam też, na jedynym z domów, po śmierci Kory powstał neonowy cytat: „Miłość to wieczna tęsknota” będący formą upamiętnienia artystki. Krystyna Sienkiewicz była z kolei aktorką przez większość życia związaną z warszawskimi teatrami, w tym z żoliborskim teatrem „Komedia”. Współpracowała również z Kabaretem Olgi Lipińskiej. Podobnie jak Kora mieszkała przy ulicy Płatniczej.

Zobacz też: Ten remont od lat był wyczekiwany. Szkoła na Żoliborzu wreszcie będzie mogła udostępnić uczniom boiska

Znamy autora projektu

Sam pomysł budzi powszechne uznanie: – Trzymam kciuki. Super decyzja – pisze na Facebooku pani Agnieszka. – To słuszna koncepcja – wtóruje jej pan Paweł. Projekt murali wyłoniła we wtorek 20 kwietnia komisja konkursowa, w której skład weszli m.in.: Kuba Sienkiewicz - bratanek Krystyny Sienkiewicz i lider zespołu Elektryczne Gitary, Kamil Sipowicz  - mąż Kory, Grzegorz Pietruczuk - burmistrz dzielnicy Bielany, Katarzyna Potapowicz – wiceburmistrz dzielnicy Bielany, Agnieszka Wyrwał – radna Warszawy, Ewa Turek – radna dzielnicy Bielany, Joanna Radziejewska – radna dzielnicy Bielany, przedstawiciele wspólnoty mieszkaniowej Żeromskiego 44/50, Jarosław Bobin - dyrektor Bielański Ośrodek Kultury, Sylwia Brzezińska - zastępca Stołecznego Konserwatora Zabytków oraz Paweł Hołubiec – wydział Kultury i Promocji dla dzielnicy Bielany. Decyzją komisji konkursowej wyłoniono projekty autorstwa ilustratora i projektanta graficznego Tomasza Majewskiego.

Sukces ma wielu ojców

Inicjatywa budzi wśród mieszkańców zachwyt. – Czyj jest ten fantastyczny pomysł? Chciałabym podziękować tej osobie za pamięć o obu wspaniałych kobietach i za inicjatywę – na Facebooku pani Kasia. Wskazanie autora inicjatywy jest jednak problematyczne. Autorstwo przypisują sobie zarówno Zarząd Dzielnicy jak i grupa artystyczna Czary-Mury.

Zobacz też: Michał Krasucki. Stołeczny konserwator zabytków: “Na tle innych dzielnic Żoliborz jest dość dobrze chroniony”

Radna Joanna Radziejewska, wraz z artystami z grupy Czary-Mury, proponowała w ramach budżetu obywatelskiego stworzenie na Bielanach muralu upamiętniającego Krystynę Sienkiewicz. Projekt został jednak zaopiniowany negatywnie. Główną przeszkodą był fakt, że, zgodnie z regulaminem BO, koncepcje nie mogą zakładać realizacji na terenie nienależącym do m. st. Warszawy.

Na zarzuty blokowania projektu przez Urząd Dzielnicy odpowiedział burmistrz Grzegorz Pietruczuk: – Regulamin BO wyklucza realizowanie projektów na terenach, w tym budynkach nienależących do Miasta Stołecznego Warszawy. Tak więc nikt nie blokował wniosku złożonego przez radną. Wykluczył go regulamin BO.

Spór o murale był również przedmiotem wielu interpelacji ze strony radnych. Pod koniec marca 2021 roku radne Joanna Radziejewska, Sylwia Lacek, Ilona Popławska, Natalia Krupa, Alicja Chęcińska i Agnieszka Wyrwał interpelowały w sprawie: „Zabezpieczenia środków finansowych na wykonanie trzech murali na terenie Bielan, przedstawiających wizerunki kobiet – ważnych postaci świata kultury związanych nierozłącznie z Bielanami: Anny Jantar, Krystyny Sienkiewicz, Kory Jackowskiej – rzeczowej odpowiedzi na interpelację radne na razie nie uzyskały. Termin jej udzielenia został przesunięty na 27 kwietnia ze względu na „prowadzone od ubiegłego roku uzgodnienia, związane z wykonaniem murali”.

Kolejną kwestią podnoszoną przez radną Radziejewską jest sposób wyłonienia wykonawców projektu murali. Stała się ona przedmiotem kolejnej interpelacji. Radna pyta w niej: – Dlaczego konkurs na ten projekt został przeprowadzony w trybie „zamkniętym”? – i dodaje: – jestem oburzona, że na tak ważną inwestycję, mającą służyć mieszkańcom przez długie lata, nie został ogłoszony konkurs otwarty, który umożliwiłby wielu artystom wzięcia w nim udziału.

Przypadek czy świadoma inspiracja?

Burmistrz twierdzi, że nie wiedział o pomyśle radnych i grupy Czary-Mury: – O tym, że macie pomysł (nie projekt), aby na Bielanach powstał mural upamiętniający Krystynę Sienkiewicz, dowiedziałem się dopiero wczoraj późnym wieczorem z Waszych komentarzy na moim profilu – stwierdza Grzegorz Pietruczuk. Członkowie grupy Czary-Mury szybko odpowiadają: – Zaskakujące jest to, że Pan się dowiedział wczoraj, skoro pod odrzuceniem wniosku BO widnieje Pański podpis.

Zarówno inicjatywa artystów, jak i ta Zarządu Dzielnicy, miałaby znajdować się na szczytowych ścianach budynku przy ul. Żeromskiego 44/50 i upamiętniać Krystynę Sienkiewicz. Jednak ta proponowana przez Zarząd Dzielnicy zakłada również powstanie muralu nawiązującego do postaci Kory. W projekcie złożonym do Budżetu Obywatelskiego przez Joannę Radziejewską planowano upamiętnienie jedynie Krystyny Sienkiewicz.

Ostatecznie radna Joanna Radziejewska została zaproszona do grona komisji konkursowej, która wybrała projekt murali i wykonawcę.

Fotografia tytułowa pochodzi z profilu facebookowego burmistrza Grzegorza Pietruczuka


mural-4-1

mural-4-1

mural-3-1

mural-3-1

mural-2

mural-2

mural-1

mural-1

mural-5

mural-5


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ