Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 03:03

Artystyczne oblicze Żoliborza na muralach

Ogromne, kolorowe obrazy przywracają stare ściany do życia. Powstają też na nowych budynkach po to by podkreślać tożsamość dzielnicy. Murale upiększają okolicę i zachwycają. Nic dziwnego, że wiele z nich już na dobre wpisało się w krajobraz miasta. 

„Lekarstwo na miłość” to jeden z popularniejszych murali znajdujących się na Żoliborzu. Wykonany na jednej ze ścian garaży zlokalizowanych na tyłach „Deski” przedstawia kadr z polskiego filmu z 1966 roku „Lekarstwo na miłość”, w którym główne role odegrali widoczni na muralu Kalina Jędrusik oraz Andrzej Łapicki.

Autorką wykonanego w 2012 roku muralu jest Olga Wolniak. Praca powstała w ramach artystycznej akcji „ŻoliGaraż – Miasto Krzepi”. Akcja miała na celu wzbudzenie zainteresowania mieszkańców przestrzenią publiczną i polegała na malowaniu murali na żoliborskich garażach przez znanych artystów. Murale wykonane w ramach akcji znajdują się również na garażach na Sadach Żoliborskich oraz przy skrzyżowaniu ulic Boguckiego i Rydygiera.

Zobacz też: [Wideo]Debata Samorządowa: Nie wszystkie dzieci z Żoliborza Południowego pomieszczą się w szkole przy ul. Anny German

Żoliborz Artystyczny

Miejscem, gdzie jest gęsto od murali jest tzw. Żoliborz Artystyczny, gdzie koloniom bloków patronują osobistości związane z kulturą. Zazwyczaj upamiętnieni są również muralami. Jedną z takich postaci jest Hilary Krzysztofiak, polski malarz, grafik i scenograf teatralny, który na Żoliborzu miał swoje atelier. Po wyjeździe na emigrację w 1968 roku pracownia została zaplombowana przez funkcjonariuszy SB, przez co jego prace zostały zniszczone. Jego portret jako monochromatyczny mural w brązowym kolorze również zaprojektowała Olga Wolniak. Mural z portretem Krzysztofiaka znajduje się w kolonii im. Hilarego Krzysztofiaka, przy wyjściu z pasażu Janusza Morgensterna na ścianie budynku „K”.

Na Żoliborzu Artystycznym muralem upamiętniono również Zygmunta Hübnera, wybitnego polskiego twórcę teatralnego i filmowego, a także dawnego mieszkańca Żoliborza. Dzieło powstało na elewacji budynku przy powstającej ulicy Zygmunta Hübnera. Podobnie jak w przypadku muralu przedstawiającego portret Krzysztofiaka, mural z wizerunkiem Zygmunta Hübnera jest minimalistyczny. Dzieło charakteryzuje lekka nowoczesna forma. Jego autorką jest  Olga Wolniak.

Na Żoliborzu Artystycznym znajdziemy m.in. intensywnie kolorowy jakby akwarelowy mural Jerzego Kawalerowicza, który był mieszkańcem Żoliborza, Jerzego Ficowskiego czy Witolda Lutosławskiego, wybitnego polskiego kompozytora i dyrygenta.

Mural "Twożywa"

Mural "Twożywa" to jedna z najstarszych prac nieistniejącej już, powstałej w 1995 roku, grupy artystycznej, która jako jedna z pierwszych zaczęła tworzyć wielkoformatowe prace na warszawskich murach. Prace grupy cechuje duża doza zaangażowania w społeczne problemy. "Twożywo" inspirowało się konstruktywizmem, pop artem, futuryzmem, reklamą, poezją konkretną. Swoje prace z zasady prezentowali w przestrzeni publicznej, by z przekazem móc dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców.

Mural ich autorstwa na Żoliborzu można zobaczyć na ścianie budynku przy ulicy Lutosławskiego 8. Patrząc w górę przeczytamy – "Kogo Czego Słuchasz". Powyżej napisu zobaczymy pięciolinię, a poniżej – duży znak zapytania i nutkę. Muzyczny mural powstał na ulicy Witolda Lutosławskiego (polskiego kompozytora i dyrygenta) i jest częścią muzycznego cyklu powstałego w ramach projektu "Historie ucha".

Zobacz też: W trakcie pierwszego kwartału tego roku z ulicy Rydygiera na lawecie odjechało prawie tyle aut co w całym 2020

Mural Davida Bowiego

Mural z wizerunkiem legendarnego artysty został odsłonięty w 2016 roku. Pomysłodawcą malowidła jest Stowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów.

Mural ma upamiętniać wizytę Bowiego na Żoliborzu, a konkretnie w jednej z księgarni na placu Wilsona, gdzie muzyk podczas krótkiej wizyty kupił płytę Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. Krótka wizyta  artysty w Warszawie okazała się bardzo inspirująca, o czym możemy się przekonać słuchając dziś utworu „Warsaw” z płyty „Low”.

Projekt muralu wybrano w konkursie, w ramach którego nadesłano 20 prac. Po internetowym głosowaniu wybrano zwycięzcę, okazał się nim Dawid Celek i to jego praca znalazła się na bloku przy ul. Marii Kazimiery 1.

Tonący bohater

Nad wejściem do kina Tęcza uwagę przykuwają oczy mężczyzny zanurzonego w wodzie do wysokości oczu. To mural Piotra Janowczyka utrzymany w czarno-białej stylistyce. Wzrok, który góruje nad ulicą Suzina wyraża przerażenie, które ma nawiązywać do kondycji budynku. Dziś ten rodzaj spojrzenia jest bezzasadny, bo kino Tęcza ponownie odzyska blask. W budynku przy ulicy Suzina zadomowi się Centrum Filmowe im. Andrzeja Wajdy.

Kino Tęcza powstało w latach 30. W przeszłości odbywały się tu przeglądy filmowe, spektakle teatrów alternatywnych, a także koncerty. Mural ma nawiązywać również do legendarnego kina jako miejsca pełnego wzruszeń i emocji.

Klimat Dawnego Żoliborza

To pozostałość po kampanii reklamowej grupy piwowarskiej. Mural jednak na stałe wpisał się w krajobraz ulicy Słowackiego. Realistyczny, utrzymany w stylu retro mural przedstawia ulicę Słowackiego sprzed dekad. Wykonany jest z niezwykłą precyzją, a całość zachwyca detalami. Mural znajdziecie za „Merkurym”.

Skrzydła na Słowackiego

Tuż obok znajdują się słynne skrzydła. Nadal robią wrażenie swoją intensywnością kolorów, a także pomysłowo przemyconymi w całym założeniu symbolami Żoliborza. Choć czasy świetności mają już za sobą, to nadal stanowią ważne miejsce w street artowej przestrzeni Żoliborza.

Inspiracją były skrzydła anioła w Tel-Awiwie, na tle których zdjęcia robią sobie ludzie z całego świata. Autorką projektu jest artystka Lidia "Caryca" Sapińska. To idealny spot do zrobienia zdjęcia. Zamieszczając je w internecie można oznaczyć je hashtagiem fruwampozoliborzu.

Zobacz też: Kolonia Oficerska na Żoliborzu


IMG_0417

IMG_0417

IMG_0403

IMG_0403

IMG_0404

IMG_0404

IMG_0405

IMG_0405

IMG_0406

IMG_0406

IMG_0424

IMG_0424

IMG_0426

IMG_0426

IMG_0427

IMG_0427

IMG_0430

IMG_0430

IMG_0432

IMG_0432

IMG_0422

IMG_0422

IMG_0420

IMG_0420

IMG_0408

IMG_0408

IMG_0411

IMG_0411

IMG_0409

IMG_0409

mural sm

mural sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ