Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:40

Kolonia Oficerska na Żoliborzu

W listopadzie 1918 r. tereny wokół Cytadeli, na których dziś znajduje się Żoliborz, były całkowicie puste. Nie posiadały uzbrojenia technicznego, w postaci dostępu do sieci elektrycznej, gazowej wodnej i kanalizacyjnej. Jednym słowem poza ogromną twierdzą i jej kilkoma fortami nie było zupełnie niczego. Hulał wiatr, a gdzieniegdzie występowały jedyne pojedyncze drzewa.

Cofnijmy się jednak do kwietnia 1916 r., kiedy to niemiecki generał-gubernator Hans von Beseler podpisał zarządzenie, na mocy którego do Warszawy przyłączono rozległe przedmieścia, w tym tereny dzisiejszego Żoliborza. W większości obszar włączony w granice miasta, był pustą przestrzenią, stanowiącą esplanadę budowanych od drugiej połowy XIX w. fortów tzw. Twierdzy Warszawa, która blokowała przez kilkadziesiąt lat rozwój Warszawy. Jednak dzięki temu po włączeniu tych wolnych od zabudowy przestrzeni w granice Warszawy, urbaniści i architekci mogli projektować już nie tylko pojedyncze budynki, ale całe dzielnice łącznie z nową siatką ulic. Na takim terenie w bliskim sąsiedztwie Cytadeli Warszawskiej, która niespełna dziewięćdziesiąt lat wcześniej doprowadziła do zniszczenia willowej dzielnicy Fawory, zaczął powstawać przedwojenny Żoliborz.

Zobacz też: W trakcie pierwszego kwartału tego roku z ulicy Rydygiera na lawecie odjechało prawie tyle aut co w całym 2020

Jedną z pierwszych spółdzielni, które zaczęły zabudowywać i tworzyć nowoczesną dzielnicę mieszkaniową na Żoliborzu było Mieszkaniowo-Budowlane Stowarzyszenie Spółdzielcze Oficerów w Warszawie. Spółdzielnia oficjalnie została założona dokładnie 11 listopada 1921 r., kiedy to zarejestrowano jej statut w Sądzie Okręgowym w Warszawie i tym samym zyskała osobowość prawną potrzebną do realizacji działalności budowlanej. Przyczyną powstania spółdzielni zrzeszającej oficerów Wojska Polskiego był pogłębiający się problem z dostępnością mieszkań dla kadry oficerskiej, która zaczęła obejmować stanowiska w nowopowstałych organach administracji państwowej.

W 1922 r. spółdzielnia otrzymała od władz obszar prawie 32 ha pomiędzy Cytadelą, a dzisiejszymi ulicami gen. Zajączka, Felińskiego i Krasińskiego (z wyłączeniem terenu późniejszego Parku Żeromskiego) przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe. Teren ten podzielono na około 300 parceli budowlanych. W lipcu 1922 r. rozpoczęto budowę pierwszych domów Kolonii Oficerskiej na Żoliborzu.

Zobacz też: Jeden z najstarszych grobów na cmentarzu wawrzyszewskim do likwidacji? Interweniują radni i WSBM „Chomiczówka”

Projektantami domów Kolonii Oficerskiej na Żoliborzu byli Romuald Gutt, Rudolf Świerczyński, Tadeusz Tołwiński i Kazimierz Tołłoczko. Natomiast przebieg ulic został wyznaczony na podstawie tzw. „Planu podziału i zabudowy terenów państwowych na Żoliborzu”, wykonanego przez Romana Felińskiego, Antoniego Jawornickiego i Józefa Jankowskiego. Architekci odpowiadający za budowę Żoliborza Oficerskiego podzielili kolonię na dwie strefy: strefę zewnętrzną znajdującą się bezpośrednio przy większych arteriach komunikacyjnych (tam dominowała zabudowa wyższa trzy lub czterokondygnacyjna) oraz strefę wewnętrzną z mniejszymi lokalnymi uliczkami (tam dominowała zabudowa dwukondygnacyjna składająca się z domów szeregowych, bliźniaczych i indywidualnych).

Pierwsze budynki w Kolonii Oficerskiej na Żoliborzu powstawały w latach 1922-1929 w trzech seriach. I seria obejmowała 75 domów, II seria 60 domów, a ostatnia 30 domów. Budynki III serii były oddawane z opóźnieniem z powodu galopującej hiperinflacji i pogłębiającego się kryzysu gospodarczego końca lat 20. XX w. Większość budynków i willi nawiązywała do form historycznych, zwłaszcza tzw. stylu dworkowego, który był bardzo popularny w ówczesnym czasie na terenie Polski. Domy miały przypominać szlacheckie dworki i tym samym odwoływać się do architektury czasów Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Sama spółdzielnia realizowała projekty budowlane aż do wybuchu II Wojny Światowej.

Twórcy Żoliborza Oficerskiego starali się także nawiązywać w pewnych fragmentach do koncepcji miasta-ogrodu opracowanej pod koniec XIX wieku w Anglii przez Ebenezera Howarda, w której osiedla mieszkalne miały mieć formę niskiej zabudowy, otoczonej zielenią i parkami. Przez pierwsze dwie dekady XX w. uważano, że najlepszą siedzibą ludzką był domek w otoczeniu ogrodowym. Koncepcja ta zmieniła się dopiero na przełomie lat 20. i 30. XX w., kiedy to pojawiła się potrzeba budowy mieszkań tanich, ale o stosunkowo wysokim standardzie dla osób o niższym statusie ekonomicznym.

Przy opisywaniu Mieszkaniowego Stowarzyszenia Spółdzielczego Oficerów w Warszawie, trzeba wspomnieć o jego członkach. Byli nimi czołowi oficerowie II RP w większości zasłużeni zwłaszcza w walce o odzyskanie niepodległości m.in. gen. Roman Górecki, gen. Wiktor Thomée, gen. Lucjan Żeligowski czy późniejsi generałowie Stefan Rowecki i Stanisław Sosabowski. Zasłużonymi członkami spółdzielni byli oczywiście Józef Piłsudski oraz Józef Haller, którzy ostatecznie nie osiedlili się na Żoliborzu. Chociaż parcela przeznaczona dla Józefa Piłsudskiego pozostała niezabudowana, aż do końca lat 40. XX w.

Zobacz też: [Wideo]Debata Samorządowa: Nie wszystkie dzieci z Żoliborza Południowego pomieszczą się w szkole przy ul. Anny German

Warto także wspomnieć postać gen. Mariusza Zaruskiego, który również był mieszkańcem Kolonii Oficerskiej. Pionier polskiego żeglarstwa i wychowania morskiego, założyciel Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz propagator taternictwa zimowego, mieszkał w domu nr 5 przy ul. Krasińskiego. W okresie międzywojennym poświecił się promowaniu jachtingu morskiego oraz harcerstwa. Jako pierwszy w dziejach Polski napisał podręcznik żeglugi morskiej pt. „Współczesna żegluga morska. Doki, budowa okrętów żaglowych i parowych, przybory żeglarskie”.

Nie sposób również pominąć innej osobistości zasłużonej dla polskiej kultury. Mieszkańcem Kolonii Oficerskiej był także podpułkownik Artur Oppman ps. „Or-Ot”. Mieszkał on do końca życia w willi przy al. Wojska Polskiego 11. Polski poeta okresu Młodej Polski, publicysta, a także wybitny varsavianista. To właśnie jemu zawdzięczamy słynną książkę pt. „Legendy warszawskie”. Co ciekawe swoją wojskową karierę zaczął dość późno, bo w wieku 53 lat. W 1920 r. zaciągnął się jako szeregowiec do piechoty. W 1921 r. gen. K. Sosnkowski mianował go naczelnym redaktorem pisma „Żołnierz Polski”, a w 1922 r. Oppman uzyskał awans do stopnia majora. Ostatecznie w stan spoczynku przeszedł w 1925 r. ze stopniem podpułkownika.

Zobacz też: Czy Żoliborz rzeczywiście jest zielony?


plan-miasta-stolecznego-warszawy-14

plan-miasta-stolecznego-warszawy-14

tabelka-zol-of

tabelka-zol-of

żoliborz oficerski sm

żoliborz oficerski sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ