Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:10

Przedawnienie roszczeń po nowemu

9 lipca 2018 roku weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego, która u wielu osób zmieni sposób patrzenia na windykację należnych im długów i z całą pewnością zaktywizuje ich w dochodzeniu należnych im świadczeń.   Jakie zmiany wprowadzają nowe przepisy? Przede wszystkim skracają tzw. podstawowy okres przedawnienia. Dotychczas wynosił on aż 10 lat, w czasie których można było dochodzić spełnienia świadczenia na drodze polubownej (np. w drodze mediacji) albo przed sądem. Po zmianach na podjęcie właściwych działań mamy już tylko 6 lat. Skrócony termin przedawnienia - jak wskazują autorzy nowelizacji - ma dyscyplinować wierzycieli do szybszego dochodzenia należnych im praw i likwidować bardzo długi, bo czasem niemal 20-letni – okres, w którym możliwe było dochodzenie przymusowego spełnienia świadczenia. Po nowelizacji zmianie uległ też sposób obliczania terminu przedawnienia. Teraz będzie on zawsze upływał w ostatnim dniu roku kalendarzowego, co oznacza że praktycznie nigdy termin ten nie będzie wynosił równo 6 lat. Dla roszczeń, które stały się wymagalne w styczniu, upłynie on bowiem w tym samym dniu, co dla roszczeń, które stały się wymagalne w grudniu tego samego roku, przy czym dla tych pierwszych okres dochodzenia należności będzie wynosił niemal 7 lat, zaś dla roszczeń wymagalnych pod koniec roku – nieco ponad 6 lat. Ma to jednak ułatwić sposób obliczania terminów przedawnienia i wyeliminować konieczność obliczania ich co do konkretnego dnia w trakcie roku, co niejednokrotnie nie było sprawą tak łatwą jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Wyjątek od nowego sposobu obliczania terminów przedawnienia ma dotyczyć jedynie tych terminów przedawnienia, które są krótsze niż dwa lata. W tym przypadku dotychczasowe reguły obliczania terminu pozostają aktualne. Na skutek nowelizacji skróceniu do 6 lat uległ również termin przedawnienia roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego, a także roszczeń stwierdzonych ugodą zawartą przed sądem albo sądem polubownym albo ugodą zawartą przed mediatorem i zatwierdzoną przez sąd. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w tym przypadku przedawnienia nie odsunięto na ostatni dzień roku i jego termin powinien być liczony od dnia uprawomocnienia się danego orzeczenia.   Szczególne ułatwienia dla konsumentów Nowelizacja nakazuje w inny niż dotychczas sposób traktować konsumentów. Przede wszystkim dodany art. 117 § 21 k.c. wskazuje, że – w przypadku gdy naszym dłużnikiem jest konsument – nie można dochodzić spełnienia należnego świadczenia po upływie okresu przedawnienia. Oczywiście nie oznacza to bezwzględnego zakazu wytoczenia powództwa przeciwko konsumentowi, jednakże w praktyce trzeba liczyć się z ogromnym ryzykiem jego oddalenia. Wprowadzony zakaz w rzeczywistości oznacza bowiem, iż sądy z urzędu, a więc bez konieczności podniesienia przez konsumenta faktu przedawnienia, będą uwzględniać tą okoliczność i w konsekwencji oddalać wytoczone przeciwko konsumentom powództwa. Wprawdzie wytoczenie przeciwko konsumentowi po upływie okresu przedawnienia powództwa – przynajmniej co do zasady - nie zawsze będzie musiało wiązać się z jego oddaleniem, bowiem nowe przepisy w wyjątkowych wypadkach, jeżeli wymagać tego będą względy słuszności, pozwalają na zasądzenie należnego świadczenia, mimo iż termin przedawnienia już upłynął, jednakże na dobrodziejstwo powyższej instytucji za bardzo bym nie liczyła. Z całą pewnością trudno będzie przekonać sąd, że w konkretnej sprawie te wyjątkowe okoliczności występują, a już niemal niemożliwe wydaje się to w sporze konsumenta z przedsiębiorcą. A jak w świetle nowelizacji wygląda sytuacja roszczeń, które stały się wymagalne przed dniem wejścia w życie nowych przepisów i nie uległy jeszcze przedawnieniu? Ustawodawca postanowił, że do roszczeń tych – co do zasady - stosować będziemy nowe reguły, z tym zastrzeżeniem, że jeżeli termin przedawnienia według nowych przepisów będzie krótszy niż ten, który obowiązywał dotychczas, to jego bieg rozpocznie się z pierwszym dniem obowiązywania nowych przepisów. Ale jeżeli przedawnienie według starych przepisów miałoby się skończyć wcześniej niż zgodnie z nowelizacją, nastąpi ono zgodnie z dotychczasowymi regułami.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ