Po staraniach mieszkańców i radnych w sprawie rozjeżdżonej zieleni na ulicy Rydygiera, dziś w jednym z najbardziej newralgicznych miejsc pojawiły się biało-czerwone bariery.
Przebudowa ulicy Rydygiera realizowana przez żoliborski urząd dzielnicy zakończyła się ponad 7 miesięcy temu. Prace trwają jeszcze na odcinku od ulicy Przasnyskiej do Anny German. Prowadzone są na zlecenie dewelopera.
Od miesięcy toczy się dyskusja na temat parkowania w ulicy Rydygiera. Mieszkańcy są bowiem świadkami rozjeżdżania zieleni i nieprawidłowego parkowania. Dziś rano nastąpił przełom w sprawie. W jednym miejscu pojawiły się masywne, plastikowe, biało-czerwone elementy mające chronić zieleń.
Przebudowa ponad półkilometrowego odcinka ulicy Rydygiera rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Mieszkańcy po roku prac otrzymali nową jezdnię, w poprzek której wytyczono oświetlone przejścia dla pieszych z azylami, ścieżkę rowerową, szerokie chodniki, wybudowano zatoki autobusowe i miejsca postojowe. Wykonawca za zrealizowanie prac otrzymał 5,7 mln zł.
Ponad 3 tys. krzewów i nowe drzewa
Inwestycję podzielono na dwa etapy. Pierwszy to wyżej wspomniane prace budowlane, drugi etap to uzupełnienie zieleni na ulicy Rydygiera, które miało miejsce jesienią 2020 roku. Nowe nasadzenia to efekt zaciętej walki mieszkańców o wysokie drzewa, które w słoneczne dni będą rzucały cień na okolicę. Pierwotnie projekt zakładał nasadzenia zastępcze w postaci 36 klonów kulistych i 37 wiśni osiągających wysokość nie wyższą niż trzy metry. Ostatecznie jednak na Rydygiera będą rosły platany objęte przez wykonawcę trzyletnią pielęgnacją. Jesienią wzdłuż przebudowywanego odcinka ulicy Rydygiera posadzono 24 takie drzewa.
Wcześniej jednak w ramach prac zieleniarskich zasadzono sześć gatunków krzewów takich jak krzewuszka cudowna, dereń kanadyjski, trzcinnik ostrokwiatowy, pęcherznica kalinolistna, czy dwie odmiany berberysów. Łącznie na ulicy Rydygiera pojawiło się ponad 3,2 tysiąca krzewów.
Rozjechane krzewy
Tuż po oddaniu inwestycji przez wykonawcę, żoliborscy radni zwracali uwagę na brak zabezpieczeń, które miałby chronić zieleń przed rozjeżdżaniem. Na brak takowych rozwiązań wskazywali na łamach "Gazety Żoliborza" już w lipcu przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, a także koalicjanta partii rządzącej w dzielnicy stowarzyszenia Nowy Żoliborz.
Jak się później okazało prośby o zabezpieczenie zieleni stały się zasadne. W zatoce postojowej na ulicy Rydygiera 19, gdzie znajduje się Biedronka, wybudowano miejsca do parkowania równoległego. Czas pokazał, że kierowcy w tym miejscu postanowili zignorować przepisy parkując skośnie, wjeżdżając w ten sposób jedną osią kół na trawnik niszcząc zieleń przyuliczną, a także utrudniając ruch. Źle zaparkowane samochody wymuszały na kierowcach przejechanie ciągłej linii, utrudniały przejazd kursującym autobusom i innym pojazdom.
Z kolei tam, gdzie wytyczono miejsca ze skośnym parkowaniem, czyli na wysokości budynku z numerem 8, kierowcy rozjeżdżali posadzone pomiędzy zatokami krzewy.
Wówczas niefrasobliwym kierowcom miała przeciwdziałać Straż Miejska. Tak przynajmniej jeszcze w lipcu w odpowiedzi na pytanie, kiedy i czy w ogóle pojawią się zabezpieczenia przed nieprawidłowym parkowaniem na chodniku twierdził żoliborski urząd.
„Mieszkańcy ulicy Rydygiera zgłaszają regularnie nielegalnie parkujące samochody, jednakże ani Straż Miejska, ani policja nie podejmują interwencji polegających na usunięciu pojazdów zgodnie z art. 130a prawa o ruchu drogowym” – czytamy w interpelacji Łukasza Porębskiego, dzielnicowego radnego z ramienia Miasto Jest Nasze, który również wskazywał na konieczność zabezpieczenia zieleni na ulicy Rydygiera.
Jak reagują strażnicy miejscy w kwestii parkowania na ulicy Rydygiera i urząd dzielnicy?
Od października do 31 listopada w sprawie nielegalnego parkowania na ulicy Rydygiera stołeczni strażnicy miejscy otrzymali 383 zgłoszenia, 10 razy usunięto pojazd z drogi i 15 kierowców otrzymało mandat karny. Na przełomie roku odnotowano 104 zdarzenia. Łącznie w całym 2020 roku na ulicy Rydygiera strażnicy miejscy wystawili 42 mandaty, skierowali 1 wniosek do sądu, wydali 67 dyspozycji usunięcia pojazdu, wydali 21 pouczeń i podjęto działania na podstawie 332 procedur foto. W porównaniu do poprzednich lat są to średnio o połowę mniejsze liczby, jednak tendencja spadkowa jest zauważalna w skali miasta, co może tłumaczyć zmniejszony ruch w dobie pandemii.
Dziś na ulicy Rydygiera pojawiły się biało-czerwone elementy mające chronić zieleń przy ulicy Rydygiera na wysokości Biedronki. Plastikowe barykady wizualnie mogą nie zadowalać mieszkańców, ale są rozwiązaniem tymczasowym. W poniedziałek 22 lutego ma rozpocząć się montaż płotków. Prace obejmują odcinek, o zabezpieczenie którego apelowała radna dzielnicy Izabela Rychter, a więc płotki pojawią się na stumetrowym odcinku wzdłuż budynków z numer 18 i 15.
"Przy ulicy Rydygiera – zgodnie z wolą mieszkańców – zmieniliśmy pierwotny plan jej przebudowy i zwiększyliśmy powierzchnię z zielenią miejską. Mamy nadzieję, że mieszkańcy uszanują nowoposadzoną zieleń, dostosowując parkowanie pojazdów do obowiązującej organizacji ruchu na ulicy i przepisów drogowych. Wolelibyśmy uniknąć montażu coraz większej liczby słupków i wygrodzeń, a tym samym przeznaczyć te środki na inne potrzebne remonty drogowe w dzielnicy" - poinformowała Donata Wancel, rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Żoliborz.
Jeśli chodzi o zabezpieczenie zieleni choćby przy ulicy Rydygiera 8, skonstruowano prowizoryczne wygrodzenie w postaci biało-czerwonej taśmy.
Napisz komentarz
Komentarze