Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:22

Przedwojenna Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa

W grudniu 1921 roku z inicjatywy działaczy Związku Rewizyjnego Spółdzielni Robotniczych oraz Polskiej Partii Socjalistycznej założono Warszawską Spółdzielnie Mieszkaniową. Jak się później okazało spółdzielnia ta nie była tylko instytucją budującą osiedla, ale organizacją dbającą o każdy aspekt życia swoich mieszkańców. W tym roku WSM obchodzi 100-lecie.

Dokładnie 11 grudnia 1921 roku grupa działaczy blisko związanych z Polską Partią Socjalistyczną, środowiskami związków zawodowych oraz spółdzielni spożywców spotkała się w lokalu Uniwersytetu Ludowego przy ul. Oboźnej 4 w Warszawie, by powołać do życia nową spółdzielnię mieszkaniową. Spółdzielnię, która miała zapewnić mieszkania przede wszystkim klasie robotniczej. Do grona założycieli Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej należeli m.in. Jan Hempel tłumacz, publicysta i filozof, Stanisław Tołwiński inżynier, działacz społeczny, twórca programu rozwoju budownictwa dla robotników oraz późniejszy prezydent Warszawy, Stanisław Szwalbe ekonomista, powojenny wicemarszałek Sejmu Ustawodawczego oraz Bolesław Bierut powojenny prezydent RP. Statut WSM oficjalnie zarejestrowano 24 stycznia 1922 roku, a 4 czerwca 1923 roku Okręgowa Dyrekcja Robót Publicznych przydzieliła Spółdzielni działkę na Żoliborzu przy projektowanym ówcześnie placu jeszcze bez nazwy (późniejszym pl. Wilsona).

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/stolica-bezdomnych/

I kolonia Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej

W lipcu 1925 roku Spółdzielnia liczyła już ponad 60 członków i z miesiąca na miesiąc liczba ta rosła. Do zarządu WSM weszli m.in. Stanisław Grzymała Siedlecki znany działacz społeczny, senator I i IV kadencji Senatu II RP oraz Teodor Toeplitz radny Warszawy, człowiek o ogromnej wiedzy w zakresie budownictwa społecznego oraz inicjator powołania Komitetu Rozbudowy Warszawy. To właśnie dzięki Teoplitzowi WSM dość sprawnie pozyskał kredyty z Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę swojej I kolonii.

Finansowanie budowy mieszkań przez WSM było oparte na wkładach członkowskich, kredytach pozyskanych właśnie z Banku Gospodarstwa Krajowego czy Komitetu Rozbudowy Warszawy, a także umów ze związkami zawodowymi.

I tak dzięki pozyskanym funduszom 12 grudnia 1925 roku udało rozpocząć się budowę pierwszego domu I kolonii WSM przy obecnym pl. Wilsona. Początkowo akcja budowlana WSM miała ograniczyć się jedynie do budynków na działce pozyskanej w 1923 roku. Projekt I kolonii mieszkalnej wykonał architekt Bruno Zborowski.

Kolonia składała się z czterech obiektów: głównego budynku od strony dzisiejszego pl. Wilsona mieszczącego mieszkania, lokale użytkowe, a także część społeczną, kolejnego od strony ul. Tucholskiej oraz ulokowanych pomiędzy nimi dwóch mniejszych wewnętrznych domów. Ostatecznie w I kolonii powstało 111 mieszkań. Wszystkie obiekty zostały niestety zniszczone podczas II wojny światowej. Po wojnie na ich miejscu wybudowano dwa budynki, w jednym z nich mieści się dziś doskonale znane wszystkim mieszkańcom Żoliborza kino „Wisła”.

Plany osiedla Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej znajdującego się między dzisiejszą ulicą Słowackiego, a Krasińskiego

Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa powstała z myślą o stworzeniu osiedla robotniczego opartego na zasadach społecznych

Pod kierownictwem Stanisława Tołwińskiego opracowano projekt typowego mieszkania robotniczego, miało się ono składać z minimum dwóch pokoi, kuchni oraz urządzeniami sanitarnymi. Przy projektowaniu mieszkań założono także, że w typowym mieszkaniu robotniczym życie rodzinne będzie ogniskować się w kuchni, dlatego przyjęto zasadę, że jej powierzchnia musi być równa lub większa od sypialni.

Budynki zostały zaprojektowane w modnym ówcześnie stylu historycznym, nawiązującym do klasycyzmu z elementami stylu dworkowego. Budowa całego zespołu trwała do października 1928 roku. Jak się później okazało I kolonia WSM nie była ostatnią inwestycją mieszkaniową na terenie Warszawy. Popularność i względna dostępność mieszkań sprawiła, że spółdzielnia zyskiwała nowych członków i musiała strać się o przydział kolejnych gruntów pod budowę nowych obiektów mieszkalnych.

Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa powstała z myślą o stworzeniu osiedla robotniczego opartego na zasadach społecznych, a głównymi celami, o których możemy przeczytać w statucie WSM z 1930 roku było „dostarczanie i wydzierżawienie członkom tanich i zdrowych mieszkań drogą samopomocy zbiorowej oraz przy poparciu instytucyj państwowych i komunalnych” oraz „zaspokajanie wspólnymi siłami kulturalnych potrzeb członków”. Jak doskonale można zauważyć WSM nie była tylko instytucją, która miała budować mieszkania, ale organizacją zaspokajającą szeroko pojęte potrzeby mieszkańców.

W dalszej części statutu możemy przeczytać, że oprócz wznoszenia samych budynków mieszkalnych, WSM miała prowadzić różne przedsięwzięcia gospodarcze jak pralnie, magiel czy łaźnie, organizować odczyty, życie kulturalne i towarzyskie, czy prowadzić także działalność wydawniczą. Dowodzi to temu, że budynek mieszkalny według WSM nie miał stanowić zamkniętego celu działalności spółdzielni, ale miał być także wyposażony we wszelkie udogodnienia dla przyszłych mieszkańców jak lokale usługowe, w których miały mieścić się sklepy, biblioteki, pralnie czy nawet kina i teatry.

https://gazetazoliborza.pl/2020/07/przedwojenny-osrodek-ogrodniczy/

Animowanie życia mieszkańców

Członkiem spółdzielni mógł zostać właściwie każdy, kto utrzymywał się z pracy własnej zapłacił 5 zł wpisowego i zobowiązał się do zakupu jednego udziału o wartości 250 zł, które mogło być opłacone w ratach miesięcznych.

Ponadto WSM starała się kształtować osobowość mieszkańców swojego osiedla, a co najważniejsze taki lokator nie był pozostawiony sam sobie. Miał mieć kontakt z innymi mieszkańcami i mógł korzystać z różnych usług dostarczanych przez spółdzielnię takich jak: różnego rodzaju kursy zawodowe, świetlice, biblioteki, czytelnie, pokazy filmów czy koncerty. Pod auspicjami WSM powołano Stowarzyszenie Wzajemnej Pomocy Lokatorów WSM pod nazwą „Szklane Domy”. To właśnie to stowarzyszenie organizowało ochronki, kursy i życie kulturalne na osiedlu, a także udzielało pomocy materialnej członkom Spółdzielni oraz starało się ich integrować.

W 1932 roku przy ulicy Suzina, na tyłach ówcześnie działającej kotłowni, Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa utworzyła własny „Ośrodek Ogrodniczy”. Więcej o ośrodku można przeczytać w artykule "Przedwojenny Ośrodek Ogrodniczy".

Współpraca z niezawodnymi architektami

Oprócz stowarzyszenia „Szklane Domy” w 1928 roku WSM powołała do życia Społeczne Przedsiębiorstwo Budowlane, a w 1930 roku współorganizowała wystawę „Mieszkanie najmniejsze”. Nawiązano także współpracę z grupą architektoniczną „Praesens”, a projekty architektoniczne były tworzone przez dwa niezawodne duety architektów, Barbarę i Stanisława Brukalskich (zaprojektowali oni IV, VII i IX kolonię WSM) oraz Helenę i Szymona Syrkusów (kolonia WSM na Rakowcu).

Do wybuchu II Wojny Światowej WSM wybudowała łącznie 1381 mieszkań na Żoliborzu oraz 239 na Rakowcu. Na samym Żoliborzu powstało 9 kolonii mieszkalnych. Warto także podkreślić, że WSM nigdy nie stała się w pełni robotnicza spółdzielnią. W pierwszych latach funkcjonowania odsetek robotników wśród członków oscylował w granicy 48 proc., a od lat 30 XX wieku stopniowo spadał, by pod koniec dekady wynieść zaledwie ok 24 proc. Mimo tego WSM znacząco przyczyniła się do rozwoju myśli społecznego budownictwa mieszkaniowego, którego elementem były przede wszystkim zdrowe i higieniczne mieszkania.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/wideo-daniel-passent-mozemy-byc-dumni-z-naszej-dzielnicy/

planwsm

planwsm

ii-kolonia

ii-kolonia

Osiedle_WSM_na_Zoliborzu_w_latach_60

Osiedle_WSM_na_Zoliborzu_w_latach_60


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h