Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:38

Felieton Gazety Żoliborza: Manipulacje - czym się charakteryzują i jaka jest ich rola

Podstawowe metody manipulacji. Ich rola jest znacząca i coraz trudniej z nimi walczyć. Poniżej przedstawię Wam kilka metod, które są obecnie najczęściej stosowane przez polityków i właścicieli portali internetowych. Podkreślam, że są to tylko niektóre metody a podobnych zagrywek jest mnóstwo.

Zanim jednak przejdę do objaśniania konkretnych metod, chciałbym zwrócić Waszą uwagę na to, że nie ma skutecznej metody zwalczania manipulacji. Czasem w sieci padają stwierdzenia, że konieczna jest edukacja, ale w mojej ocenie nie jest to osiągalne. Nie da się bowiem wyedukować wszystkich do takiego poziomu, aby manipulacjom nie ulegać. Ulegam im też pewnie ja - piszący o tym jak ich unikać. Dlatego ważne jest to, aby politycy nie wykorzystywali tych narzędzi do manipulowania ludźmi. Jak za chwilę pokaże, robią to nagminnie.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/felieton-gazety-zoliborza-czy-potok-bielanski-powinien-byc-zabytkiem/

Trójkąt prześladowczy - czyli jak osłabić pozycje przeciwnika

Trójkąt prześladowczy, (zwany też trójkątem Karpmana), to metoda, którą nagminnie stosuje nasza obecna władza. Polega na tym, że tworzy się trzy figury, znajdujące się na przeciwległych krańcach trójkąta - prześladowca - to pierwszy element figury. W tym przypadku rolą osoby manipulującej jest zbudowanie poczucia, że ktoś lub coś jest zagrożeniem, mogą to być np. uchodźcy, geje, Niemcy, Tusk, w zasadzie ktokolwiek i to akurat na kogo trafi nie ma większego znaczenia, można dobierać sobie dowolne podmioty i  najważniejsze jest, aby zbudować poczucie zagrożenia (to jak się je buduje wytłumaczę w dalszej części tekstu).

Prześladowany – to kolejny element figury, w której osadza się osoby manipulowane - w tym przypadku to my, społeczeństwo. Rolą manipulujących jest wykazanie, że to właśnie my będziemy prześladowani. W tym miejscu pokazuje się, że coś zostanie nam odebrane, coś stracimy, bazuje się na najważniejszych dla ludzi wartościach, czyli wolności, rodzinie, egzystencji. Cel jest jeden: mamy się bać.

Wybawca – tutaj na białym koniu wjeżdża wybawca, który po wykonanej pracy nad dwoma poprzednimi punktami ma już stosunkowo proste zadanie, musi jedynie wykazać, że to właśnie on jest w stanie uratować nas przed prześladowcą, którego tak naprawdę nie ma.

https://gazetazoliborza.pl/2020/11/maly-czlowiek-o-wielkiej-wladzy-wezwal-straz-narodowa-felieton/

Erystyka - sztuczki deprecjonowania pozycji przeciwnika

Erystyka – jej rolą jest wprowadzanie osób lub podmiotów do pierwszego elementu figury, czyli kreowania prześladowcy. To działanie jest oczywiście dość trudne i czasochłonne, ale mając odpowiednie narzędzia (takie np. jak TVP) można ten cel stosunkowo szybko osiągnąć. Załóżmy, że mamy takiego książkowego Nowaka, który jest bardzo dobrze wykształconą osobą, ma rodzinę, żyje przykładnie, wykłada na Uniwersytecie Warszawskim, jest również prezesem bardzo dużej firmy, która od lat odnosi sukcesy, ale np. nie zgadza się z linia władzy. Trzeba go zatem osadzić w roli prześladowcy, zdyskredytować i zepchnąć w otchłań niebytu. Manipulator ma bardzo trudne zadanie, musi odnaleźć takie zdarzenia z życia jednostki lub jakiejkolwiek instytucji, z którą cokolwiek wspólnego miał przyszły prześladowca. Chodzi o zdeprecjonowanie go w oczach prześladowanych. W związku z tym, że merytorycznie nie uda się go pokonać, bo zwyczajnie ma rację, znajduje się na niego to, że kiedyś po pijanemu przewrócił się na rowerze, na dodatek uczelnia w której pracuje, wyłudziła kiedyś dotację unijną a stryj jego żony siedzi w więzieniu. To wystarczy. Teraz podczas jakiejkolwiek dyskusji lub nawet bez niej, TVP może budować jego pozycję jako osoby niewiarygodnej, ponieważ dopuściła się tego o czym pisałem powyżej. Po jakimś czasie jego wiedza, czy doświadczenie nie mają już większego znaczenia. Przez społeczeństwo jest interpretowany jako pijak, złodziej i krewny przestępcy. To właśnie przed takimi ludźmi będzie nas chwalebnie chronił wybawca.

Klasycznym przykładem takiego działania w Polce jest Donald Tusk, który jest nierzadko znienawidzony nawet w swoim obozie, a jest to przecież najwyżej postawiony polski Polityk w naszej całej historii, doceniany na arenie międzynarodowej. Praca nad próba zdeprecjonowanie go trwała jednak od 2010 roku, od katastrofy w Smoleńsku i musiała przynieść efekt.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/kalina-jedrusik-ikona-wolnosci-z-zoliborza/

Astroturfing - sztuczne tworzenie problemu

Astroturfing – co oznacza kładzenie sztucznej trawy. To metoda, która przygotowana jest do głębokiej manipulacji i nie da się jej wdrożyć w innych metodach. Od jakiegoś czasu w społeczeństwie wykształtował się, cały czas rosnący w siłę ruch oddolny, obywatelski. Polega on na tym, że jeśli coś nam się nie podoba, coś w naszej okolicy nam doskwiera, to zbieramy się w grupę społeczników i zaczynamy pokazywać reszcie mieszkańców. Budujemy u nich świadomość, rozpowszechniamy informacje o tym jak mogłoby być itp.  Po jakimś czasie systematycznego budowania świadomości u ludzi szanse na poprawę naszego otoczenia wzrastają, zauważa to władza, ponieważ widzi, że coraz więcej ludzi się tym interesuje. Całkiem fajny i naturalny proces. Astroturfing, to w zasadzie to samo, z tą różnicą, że wykreowane sztucznie. Nic w naszej okolicy się nie dzieje, ale chcemy stworzyć wrażenie jakby jednak tak było, osłabiając przy tym władzę. Taką zagrywkę, według opinii ekspertów zastosował właśnie Putin w wyborach prezydenckich w USA w 2015 roku. Temu służyła farma trolli, która systematycznie i przez lata budowała negatywny wizerunek demokratów. Tej samej sztuczki użyto w Polsce, kiedy stworzono farmę trolli, której zadaniem było zdeprecjonowanie sędziów. Takie sztuczki stosuje również McDonalds, tworząc sztucznie kolejki w swoich restauracjach, aby zbudować psychologiczne poczucie ogromnej jakości swoich produktów wśród potencjalnych klientów.

W kolejnym felietonie poruszę temat Fakenewsów.

https://gazetazoliborza.pl/2021/02/debata-wideo-burmistrz-zoliborza-potwierdza-rusza-remont-ul-smialej/
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.