Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 13:59

Energia elektryczna

Wiesław Śliwiński Doradca Klienta www.doradcy-energetyczni.eu www.fb.com/projekt.doradcy.energetyczni/ Zmiana sprzedawcy prądu, fakty i mity   Energia elektryczna – w świecie Internetu, lamp i komputerów to absolutna esencja życia, bez której po prostu nie wyobrażamy sobie normalnego funkcjonowania.   To skąd mamy prąd…? No właśnie. Rachunki często są wysokie, a my nawet nie wiemy dlaczego i gdzie trafiają nasze opłaty. Kilka lat temu postanowiłem rzucić rękawicę gigantom tego rynku, by odpowiedzieć na potrzeby klientów i przyzwyczaić ich do tego, że energia elektryczna może być tańsza.   Dystrybutor energii a sprzedawca energii – co za różnica? Otóż znaczna. Dystrybutor energii to firma, która „z urzędu” odpowiada za wszystko związane z siecią elektroenergetyczną. Za naprawy, konserwacje, itd… Nie mamy możliwości zmiany dystrybutora energii. Najważniejsze jest to, że to właśnie dystrybutor wysyła pogotowie energetyczne i od niego przychodzi inkasent. Sprzedawcą energii elektrycznej są natomiast firmy, które zazwyczaj wyłącznie sprzedają energię – własną lub odkupioną od producenta energii na Towarowej Giełdzie Energii. Konsumenci i firmy mogą wybrać sprzedawcę prądu, któremu pozwolenie na działalność wydaje Urząd Regulacji Energetyki. A koncesjonowanych sprzedawców energii elektrycznej mamy już w Polsce ponad 400! To, co ich odróżnia między sobą, to przede wszystkim oferta, czyli różne taryfy i cena za 1 kilowatogodzinę (1kWh). Poza tym ważne są także różnorodne opłaty handlowe, a dla klientów indywidualnych także opłaty dodatkowe. Ten temat szerzej opisałem na swoim blogu, serdecznie zapraszam!   Co wiąże się ze zmianą dostawcy prądu? Nic, bo jak już mówiłem, raczej nie możemy zmienić dostawcy prądu… chyba, że mówimy o zmianie sprzedawcy prądu! Różnica jest naprawdę przeogromna. Zmiana sprzedawcy oznacza zmianę na firmę, która po prostu ma lepszą ofertę i ceny. Wygląda to bardzo podobnie do rynku operatorów telefonów komórkowych. Warto także obalić pewien mit. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej nie oznacza, że na kilka dni stracimy prąd w gniazdkach i cofniemy się do średniowiecza. Zmiana jest czysto formalna, na papierze i fakturach. Prąd płynie i płynąć będzie! Znów pojawia się analogia do operatorów sieci komórkowych – przenosimy numer, i ten numer zostaje, zmienia się jedynie logo na wyświetlaczu… i nasz rachunek.   Czyli zmiana sprzedawcy niesie głównie finansowe korzyści? Otóż to. Dobra oferta, przygotowana przez kompetentnego doradcę optymalizuje wszystkie aspekty faktury, a nie tylko stawkę za energię czynną i opłatę handlową, a także koszty często pomijanej dystrybucji energii elektrycznej, które są dodatkową korzyścią dla klientów biznesowych.  Klient indywidualny, po skorzystaniu z mojej oferty, może mieć np. jeden miesiąc prądu w roku gratis. To wszystko kwestia odpowiedniego dobrania stawek za energię czynną i opłaty handlowej.   Krótko mówiąc, dobry doradca to klucz. Jak najbardziej. A z tym jest nieraz kłopot… Ogólny poziom wiedzy handlowców, nie bójmy się tego powiedzieć, pozostawia wiele do życzenia. Rotacja na stanowiskach jest wielka, często są to pracownicy z „łapanki”, którzy często szybko uciekają po miesiącu czy dwóch. Więc szkolenia kuleją, a w efekcie także wiedza. Miałem okazję spotkać się z różnymi handlowcami u klienta i zdarzało się, że Lem czy Sapkowski to przy nich stażyści gatunku fantastyki. Oczywiście, to nie reguła, ale zauważyłem, że braki na tym polu są znaczne.   Zakładając, że znajdziemy odpowiedniego doradcę – jak przebiega zmiana sprzedawcy energii? To całkiem proste. Klient indywidualny podpisuje umowę na energię elektryczną, pełnomocnictwo do zmiany sprzedawcy i kilka innych dokumentów, w tym OWU i regulamin oferty. Nowy sprzedawca wypowiada umowę aktualnemu, zawiązuje nową umowę dystrybucyjną w imieniu klienta, rezerwuje odpowiednią ilość energii dla klienta i czeka aż się zacznie fizyczna sprzedaż. Cała zmiana odbywa się na papierze, przy jednym biurku.   Czy ze zmianą sprzedawcy wiążą się dodatkowe koszty? Tego zazwyczaj się właśnie boimy. Zazwyczaj nie, ale „zazwyczaj” to słowo klucz! Jeśli podpisana została umowa terminowa, należy odczekać, aż wygaśnie, w przeciwnym wypadku wchodzą w grę kary za wcześniejsze zerwanie umowy. Większość mieszkańców Warszawy ma umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia, więc wypowiadając umowę teraz, w lipcu, faktyczna sprzedaż w nowej taryfie – i nowe, niższe rachunki – zacznie się dopiero we wrześniu. Umowy odbiorców biznesowych zazwyczaj są obramowane trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, choć większość z nich już zmieniła sprzedawcę i zaczęła oszczędzać. Wiadomo, zdarzają się tacy, którzy od lat płacą te same stawki… Ale to też wina strachu przed zmianami i mnóstwa mitów, którymi obrósł ten temat. Najważniejszy jest fakt, że nowa umowa wchodzi w życie w dniu podpisania, ale „fizyczna” sprzedaż rozpoczyna się dopiero, gdy poprzednia umowa wygaśnie.  Dlatego warto ją podpisać sporo wcześniej, bo dzięki temu można zablokować stawki energii.   Jak to, „zablokować stawki energii”? Ceny energii wzrastają z roku na rok, większymi lub mniejszymi skokami, ale tendencja jest stała. Obecna sytuacja na giełdzie energii jest dość niestabilna. Od początku października 2017 roku ceny energii ruszyły ostro w górę. Klienci biznesowi, których umowy wygasają w grudniu 2018 r. mogą się boleśnie zdziwić nowymi stawkami na umowach. Przykład z życia: już w zeszłym roku kontaktowałem się z firmami w tej kwestii, ale zostałem zbyty, ponieważ umowy miały ważność jeszcze przez rok… A dzisiaj ci sami klienci dzwonią do mnie z pytaniem, czy możemy podpisać umowę po tamtych stawkach. W większości przypadków – nie ma takiej możliwości. Dla firm, które zużywają mnóstwo energii, to naprawdę duża zmiana. Przykładowo, mam klienta, który zużywa ok. 30 000 kWh miesięcznie, różnica w stawkach między starą umową a nowymi stawkami w roku 2019 może wynieść ponad 1000 zł miesięcznie.   I na koniec – czy klient będzie dostawał 2 rachunki? Ten temat też jest często niejasny. W segmencie biznesowym zmiana z faktury kompleksowej na dwie faktury przynosi duże oszczędności. Jedna faktura więcej raczej nie robi różnicy księgowości, a w portfelu zmianę da się odczuć. Klient indywidualny może nadal otrzymywać jedną fakturę kompleksową, to wszystko zależy od oferty sprzedawcy. Główną kwestią jest refakturowanie usług dystrybucji energii elektrycznej, a nie każdy sprzedawca chce to robić, ze względu na różną wypłacalność klientów. W swojej ofercie dla klientów indywidualnych mam opcję umowy kompleksowej, w której oprócz stawek, numeru konta i nazwy firmy, której będziemy płacić za prąd, w zasadzie nie zmienia się nic. Forma identyczna, a rachunek mniejszy. I o to właśnie chodzi.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.