Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:26

Coraz częściej postawa rządu wobec strajków kobiet porównywana jest ze stanem wojennym z okresu PRL. Wszystko zaczęło się od orędzia Jarosława Kaczyńskiego.

Niewspółmierna do postawy manifestujących, ale też niezwykle nagłaśniana brutalność policji jest od pewnego czasu głównym przedmiotem dyskusji w przestrzeni publicznej. Strona rządowa określa je jako działania całkowicie niezbędne i uzasadnione, jednak z drugiej strony mówi się o ogromnym podobieństwie do sytuacji panującej w latach 1981 - 1983, podczas stanu wojennego. Zaczęło się od przemówienia Jarosława Kaczyńskiego, w którym wzywał do obrony kościołów. Opozycja porównała je do ogłoszenia stanu wojennego przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego.

– 39 lat temu władze PRL wprowadziły w Polsce stan wojenny. Wymierzony był w niezależne i samorządne społeczeństwo, zorganizowane w dziesięciomilionowym Niezależnym Samorządnym Związku Zawodowym „Solidarność”. 13 grudnia 1981 roku władza internowała tysiące działaczek i działaczy związkowych, zawiesiła działalność związków zawodowych i twórczych, zmilitaryzowała radio i telewizję, zawiesiła redakcje gazet, wprowadziła zakaz strajków i manifestacji oraz godzinę policyjną. „Solidarność” odpowiedziała na stan wojenny strajkami okupacyjnymi, a po ich brutalnej pacyfikacji nie poddała się, lecz zeszła do podziemia – pisze Danuta Kuroń, działaczka opozycji w PRL. 13 grudnia zaapelowała do dawnych działaczy antykomunistycznej opozycji o wyrażenie wsparcia dla strajkujących kobiet.

„Wzywam dawną »Solidarność« do strajku solidarnościowego z Ogólnopolskim Strajkiem Kobiet”

– Dziś, w wywalczonej przez „Solidarność” wolnej Polsce, polska policja brutalnie zatrzymuje i pacyfikuje nasze dzieci, wnuczki i wnuki, które na ulicach miast i miasteczek całego kraju solidarnie walczą o życie własne, życie przyrody, przyszłość świata, domagają się niezbywalnych praw do decydowania o sobie i swoim życiu, i przeciwstawiają kolejnym aktom niszczenia państwa polskiego – pisze Danuta Kuroń. – Zasadą jest, że jak ktoś kogoś bije to reakcja musi być natychmiastowa, nie czekamy aż uderzy drugi raz. Dlatego dziś, 13 grudnia, w rocznicę niechlubnego ataku władzy na społeczeństwo, wzywam moje koleżanki i kolegów z NSZZ i NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” do strajku solidarnościowego z młodzieżą, ze #strajkkobiet #strajkwszystkich. Wspierajmy Ogólnopolski Strajk Kobiet w każdy możliwy dla nas sposób – apelowała działaczka.

https://gazetazoliborza.pl/2020/11/maly-czlowiek-o-wielkiej-wladzy-wezwal-straz-narodowa-felieton/
Łamanie rąk, „kotły” i pacyfikacja strajków

Ogólnopolski Strajk Kobiet pod jednym ze swoich wydarzeń napisał: – PiS prowadzi wojnę z całym światem: z kobietami, z młodzieżą, z nauczycielami, z lekarzami, przedsiębiorcami, pracownikami budżetówki, z Europą (itp.). Bez wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, tak naprawdę wprowadzili nam faktyczny stan wojenny – i choć można zarzucić policji powrót do starych obyczajów i organizowanie na ulicach „kotłów”, to zasadne wydaje się pytanie, czy porównania reakcji rządu ze stanem wojennym mają poparcie w rzeczywistości? – W pewnym momencie zostałam przyduszona, gdy funkcjonariusz zaczął ciągnąć mnie za szalik, a następnie zaprowadzona siłą do radiowozu. Kiedy już prawie do niego doszłam, jeden z policjantów wykręcił mi lewą rękę. Było to zupełnie bez sensu, bo i tak byłam eskortowana przez kilku z nich i nie stawiałam żadnego oporu. A policjant wykręcił mi rękę z taką siłą, że - jak się później okazało - złamał mi ją w trzech miejscach. Aż krzyczałam z bólu. W radiowozie, w którym spędziłam kilkadziesiąt minut, cały czas domagałam się pomocy medycznej. Tłumaczyłam, że ręka bardzo mnie boli, ale nie robiło to na policjantach żadnego wrażenia. Spotkało się to tylko i wyłącznie z ich śmiechem – opowiada Onetowi „Mola”, aktywistka biorąca udział w proteście przed komendą na ul. Wilczej

Dziel i rządź

Z pewnością przeżywamy renesans peerelowskich metod kontrolowania społeczeństwa. Główny serwis informacyjny rządowej telewizji do złudzenia przypomina „Dziennik telewizyjny”, władza w brawurowy wręcz sposób ponownie wprowadziła kategorię „wroga ludu”, którym byli już kolejno: lekarze, sędziowie, przedsiębiorcy i wiele innych grup, których grono z roku na rok się powiększa. Po raz pierwszy od `89 roku tak istotna stała się przynależność do partii politycznej. W PRL żeby wcześniej dostać mieszkanie trzeba było należeć do PZPR. Dziś przynależność do obozu rządzącego może nie ułatwi otrzymania lokum z programu „Mieszkanie +” – zresztą nie jest to najdynamiczniej realizowany rządowy program – ale, według zarzutów opozycji, członkostwo lub bliskie powiązania z Prawem i Sprawiedliwością mogą ułatwiać powołania na intratne stanowiska w spółkach Skarbu Państwa.

W młodości siła?

Bazą społeczną tego strajku są młodzi. Nie mogą strajkować w szkołach i na uczelniach, bo te, na czas pandemii, są zamknięte. Nie mogą strajkować w zakładach pracy, bo ich nie mają, pracują na śmieciówkach. Jedyna przestrzeń im dostępna to ulice, na których nic ich przed brutalnością polskiej policji nie chroni. – pisze Danuta Kuroń i dodaje: – Nic ich także nie chroni w radiowozach i komisariatach, gdzie są skuwani w kajdanki, w sposób naruszający ludzką godność przesłuchiwani i rewidowani. Władza myśli, że stosując przemoc, młodzież przestraszy, ale ta przemoc jej nie przestrasza, ona ją tylko radykalizuje, a przede wszystkim samoorganizuje.

I co dalej?

Zadziwia, że to przede wszystkim młodzież jest siłą tego strajku. Do niedawna przecież uczestnikami protestów były przede wszystkim osoby w kwiecie wieku i starsze. Nagle w Polsce pojawił się ruch społeczny, który angażuje nie tylko zaangażowanych politycznie czterdziestolatków, ale przede wszystkim uczniów, studentów i osoby, które niedawno studia skończyły. – Uczestnikami strajków kobiet są przede wszystkim studenci. Biorę w nich udział bo kwestia wyroku Trybunału w sprawie aborcji dotyczy bezpośrednio mnie i myślę, że ta sama myśl przyświeca innym protestującym – mówi Łucja, studentka jednej z warszawskich uczelni i dodaje: – Myślę, że analogizowanie stanu wojennego i obecnej sytuacji jest jak najbardziej słuszne, mimo że dziś nie padają strzały w kierunku protestujących. Wydarzenia stanu wojennego są jednak pewnym ostrzeżeniem, z mojej perspektywy sytuacja zmierza w podobnym kierunku i historia może się powtórzyć.

Strajk Kobiet to strajk ludzi młodych, często nawet niepełnoletnich, a z taką siłą i energią, jaką ma w sobie młodzież, polskie rządy jeszcze nie miały okazji się zmierzyć. Wreszcie, pojawia się pytanie, czy analogie ze stanem wojennym rzeczywiście są uzasadnione, a jeżeli tak to czy jesteśmy świadkami kształtowania się grupy podobnej do opozycji z lat 80., która będzie na tyle silna by obalić rząd i przejąć władzę?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.