Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:21

Generał Wiktor Thommée

Urodził się 30 grudnia 1881 r. w ewangelickiej rodzinie pochodzenia francuskiego, w Święcianach na Wileńszczyźnie, wówczas w obrębie Imperium Rosyjskiego. Edward Thommée, ojciec Wiktora, brał udział w Powstaniu Styczniowym. W odwecie Rosjanie pozbawili rodzinę fabryki rękawiczek i zakazali mieszkania w Wilnie. Wówczas cała rodzina przeniosła się do Petersburga. Tam Wiktor ukończył szkołę realną i wstąpił do szkoły oficerskiej. Jako podporucznik otrzymał przydział do 124 Woroneskiego pułku piechoty, z którym walczył w wojnie rosyjsko-japońskiej 1904–1905. Niewielu żołnierzy może pochwalić się tak bogatą biografią żołnierską. Przypomnijmy jej najważniejsze epizody. Od 17 lipca 1914 r. Wiktor Thommée dowodził kompanią w carskim pułku piechoty. W 1916 r. został adiutantem sztabu XXXXVIII Korpusu na Froncie Rumuńskim. W czasie walk na froncie japońskim i podczas I wojny światowej był kilkakrotnie ranny. Służąc w armii carskiej, nie zapomniał jednak o swej polskości. Po przeniesieniu na front rumuński zorganizował z Bronisławem Nakoniecznikowem placówkę Związku Wojskowych Polaków, organizację zrzeszającą polskich żołnierzy carskiej armii. Po rewolucji działał w Organizacji Werbunkowo-Agitacyjnej, która werbowała polskich żołnierzy do wojsk polskich na Kaukazie. W roku 1918 był m.in. kwatermistrzem Wojska Polskiego na Wschodzie, I oficerem sztabu oraz p.o. szefa sztabu 4 Dywizji Strzelców Polskich gen. Lucjana Żeligowskiego. W grudniu 1918 r. zorganizował przerzut oddziałów do Odessy – udało mu się zdobyć kilka okrętów Czarnomorskiej Floty Ochotniczej. Po powrocie do kraju z dywizją gen. Żeligowskiego, od czerwca 1919 został szefem sztabu tej dywizji. Gen. Żeligowski ocenił go wówczas takimi słowami: „Podpułkownik Thommée jest bardzo doświadczonym bojowym oficerem(...) niestrudzonym pracownikiem i oficerem, bardzo lubianym w dywizji. Jest bardzo skromnym i uczciwym człowiekiem”. Takie opinie o Wiktorze Thommée jako o żołnierzu i człowieku pojawiały się jeszcze wielokrotnie. W czerwcu 1920 r. podpułkownik Thommée objął dowództwo 28 pułku Strzelców Kaniowskich, a następnie XIX i XX Brygady Piechoty. W sierpniu 1920 r. walczył pod Radzyminem. Za udział w wojnie polsko-bolszewickiej otrzymał Virtuti Militari V klasy. W październiku 1922 trafił do Torunia i został tam I oficerem sztabu Inspektoratu Armii nr III. W kwietniu 1924 r. awansowano go na stopień generała brygady i powierzono mu dowodzenie 15 Dywizją Piechoty w Bydgoszczy. Od listopada 1934 do lutego 1938 gen. Thommée był dowódcą Okręgu Korpusu nr VIII w Toruniu. Z tych czasów w Toruniu do dziś zachował się dworek, zwany Generałówką. Do 1 września 1939 dowodził Okręgiem Korpusu nr IV w Łodzi. 1 września 1939 objął dowództwo Grupy Operacyjnej „Piotrków”, wchodzącej w skład Armii „Łódź”. 7 września przejął dowództwo nad Armią „Łódź”, porzuconą przez gen. Rómmla, i ruszył z oddziałami w stronę Warszawy. Po ciężkich walkach i nieudanej próbie przebicia się do Warszawy generał skierował Armię do Modlina i przejął obronę Twierdzy. Od 18 września trwały ataki na Modlin. Generał wspominał później, że głównym celem utrzymania Twierdzy było „odciągnięcie jak największej ilości sił niemieckich od Warszawy i wytrwanie jak najdłużej w łączności z obroną stolicy”. 29 września, po kapitulacji Warszawy, po wyczerpaniu zapasów żywności, wody, lekarstw i amunicji, generał zdecydował się na kapitulację Twierdzy, do tego momentu nie zdobytej przez Niemców, mimo ciągłego ostrzału artyleryjskiego i bombardowań prowadzonych przez setkę samolotów. Mimo honorowych warunków kapitulacji Modlina, 7 listopada 1939 generał został aresztowany przez Niemców. Przebywał w kilku obozach jenieckich, m.in. w Königsteinie i Johannisbrunnie. W Dössel 27 września 1944 został ranny w wyniku przypadkowego zbombardowania obozu. Po wyzwoleniu obozu w kwietniu 1945 r. najpierw leczył się we Francji, Włoszech, a następnie wyjechał do Wielkiej Brytanii. Powojenne losy generała to klasyczny przykład traktowania przedwojennych oficerów przez władze PRL-u. W styczniu 1947 r. generał Thommée powrócił do Polski i natychmiast zgłosił się do Wojska, lecz nie został przyjęty. Jako inwalidę wojennego przeniesiono go w stan spoczynku, ale bez emerytury. Początkowo generał zamieszkał u rodziny w Toruniu, a następnie w małym mieszkanku w Gdańsku, gdzie żył w nędzy, pracując w Gdańsku i w Gdyni, jako woźny, stróż nocny i dozorca domu. Po kilku latach udało mu się sądownie wywalczyć rentę inwalidzką. Dopiero po osobistym wstawiennictwie marszałka Konstantego Rokossowskiego uzyskał należną mu emeryturę i przedwojenne mieszkanie w Warszawie, na Żoliborzu, w rejonie Placu Inwalidów. Zmarł 13 listopada 1962 w Warszawie. Został pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Już pośmiertnie, 1 stycznia 1964 roku, Prezydent RP na emigracji August Zaleski awansował go do stopnia generała dywizji. Jako że Wiktor Thommée był ewangelikiem, upamiętniono go, wraz z żoną, tablicą na cmentarzu ewangelicko-augsburskim w Warszawie. Nazwiskiem generała nazwana została ulica w Modline, prowadząca do lotniska Warszawa-Modlin. Większa jej część przebiega w obrębie Twierdzy Modlin, której obroną dowodził we wrześniu 1939 roku. Upamiętniono generała także w Warszawie, ulicą na wojskowym osiedlu Boernerowo (część Bemowa). W uznaniu zasług dla Bydgoszczy, od 1990 jedna z bydgoskich ulic nosi nazwisko generała. „Dał się poznać jako człowiek o niesłychanej energii, tężyźnie i żołnierskim fasonie. Nie było widać po generale jakiegoś załamania się, a przeciwnie, podnosił nas wszystkich na duchu ” – tak wspominał generała jeden z żołnierzy z czasów obrony Twierdzy Modlin.   Kartka z kalendarza 19 czerwca 1932 r. Uroczyście otwarto Park Żeromskiego. Prace przy organizacji Parku na terenach przedpola Fortu Sokolnickiego rozpoczęto dwa lata wcześniej – w czerwcu 1930 r. Kilka lat później przy wejściu do Parku stanęła ulubiona rzeźba żoliborzan - Alina, dziewczyna z dzbanem, wyrzeźbiona przez Henryka Kunę na zamówienie władz dzielnicy, specjalnie dla ozdoby Parku.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.