W pełni zdrowa jama ustna to nie tylko wyleczone zęby, o czym przekonują specjaliści z kliniki stomatologicznej „Odonto” działającej na Żoliborzu. To miejsce, które wyróżnia się przede wszystkim holistycznym podejściem w leczeniu i opiece nad pacjentem.
Wizyta u stomatologa wielu z nas kojarzy się z bólem, traumatycznymi przeżyciami i stresem. Jednak czasy, kiedy faktycznie tak było, odchodzą w zapomnienie. Stomatolodzy coraz częściej sięgają po nowoczesną technologię i nowe metody leczenia. – Przy obecnym stanie wiedzy oraz dzięki możliwościom technologicznym i znieczuleniom, których używamy, wizyta u stomatologa jak najbardziej może być bezbolesna. Jedynym dyskomfortem dla pacjenta może być ukłucie igłą, które można zminimalizować dzięki znieczuleniu śluzówki – przyznają Dawid Słomczewski i Constance de Bazelaire-Słomczewska, właściciele żoliborskiej kliniki stomatologicznej „Odonto”. Pacjenci po prostu nie wiedzą, że wizyta u stomatologa może nie boleć, przez co już na sam widok fotela stomatologicznego są przerażeni.
Tymczasem będąc w „Odonto” jesteśmy świadkami zmiany podejścia stomatologów do pacjentów. Jeszcze do niedawna pacjent musiał sam mierzyć się z bólem, którego doznawał podczas leczenia. Jedynym wyjściem było przeczekanie go do końca wizyty. – Nasze podejście do pacjenta, jest pełne empatii. To element opieki psychologicznej w „Odonto”. Osobom, które panicznie boją się wizyty u stomatologa, poświęcamy więcej czasu m.in. na rozmowę, której celem jest wyrażenie zrozumienia. Razem z naszymi asystentkami dodajemy otuchy i pomagamy przetrwać leczenie w najbardziej komfortowych warunkach. Tego typu podejście jest rzadko spotykane w Polsce, ponieważ szkoły nie uczą relacji z pacjentem. Z kolei w Norwegii jest ścisła specjalizacja w zakresie leczenia pacjentów z dentofobią i tymi metodami się inspirujemy. To nas wyróżnia, bo ostatecznie zęby potrafi wyleczyć każdy specjalista, ale z troską o pacjenta bywa już różnie – wyjaśnia Constance. – Celem jest, by dla takiego pacjenta wizyta u stomatologa z czasem stała się jak wyjście do fryzjera – dodaje Dawid.
Czym jest klinika stomatologiczna?
Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że klinika to po prostu miejsce lepiej wyposażone i większe od przeciętnego gabinetu. – To słowo w Polsce jest nadużywane. Tak naprawdę klinika jest takim miejscem, gdzie leczenie prowadzone jest w sposób holistyczny – mówi Dawid, który w „Odonto” zajmuje się chirurgią, protetyką i implantologią.
Wielu pacjentów nie zdaje sobie sprawy, że problem stomatologiczny nie ogranicza się jedynie do bolącego zęba. Dolegliwości związane z uzębieniem mogą być związane ze stawami, mięśniami, postawą, a nawet problemem czysto psychologicznym – kiedy stresujące sytuacje odreagowujemy na swoich zębach zaciskając je i niszcząc przy okazji cały swój narząd żucia. – W ramach naszej działalności współpracujemy z logopedą, laryngologiem czy fizjoterapeutą. Samo leczenie zębów jest jedynie elementem pracy nad całą jamą ustną. W „Odonto” zajmuję się ortodoncją i większość swoich pacjentów wysyłam dodatkowo do danych specjalistów, bo okazuje się, że wady zgryzu wynikają z różnych problemów – podkreśla Constance.
Ponadto w klinice „Odonto” dostępni są specjaliści zajmujący się między innymi chirurgią stomatologiczną, protetyką, implantologią, przeszczepami dziąsła czy rekonstrukcją zwarcia zgryzu. Dzięki pełnemu zapleczu specjalistów i wyposażeniu, wszystkie potrzebne usługi można kompleksowo wykonać w jednym miejscu.
– W pierwszej kolejności pacjent jest diagnozowany, a następnie kierowany do konkretnego specjalisty dostępnego w klinice. Dzięki temu leczenie może zostać wykonane w całości w naszej klinice na Żoliborzu – podkreśla Dawid. – Z doświadczenia wiem, że bardzo zniechęcające i czasochłonne dla pacjentów jest to, kiedy zostają odsyłani do innego miejsca w celu wykonania danego elementu leczenia. Z reguły wiąże się to z utratą motywacji do ukończenia leczenia. Skoro ktoś się zmobilizował do tego, by zadbać o swoją jamę ustną to chciałby, żeby cały proces leczenia odbywał się bezproblemowo, komfortowo i szybko. Zgodnie z naszą filozofią staramy się zapewnić wszystko w jednym miejscu. Dlatego kompleksowe działanie jest dla nas takie ważne – zapewnia Constance.
Wedle założeń „Odonto”, kluczowy jest również czas. Zazwyczaj w wielu gabinetach stomatologicznych skomplikowane i bardziej wymagające leczenie zajmuje dużo czasu i dzielone jest na dużą liczbę krótkich sesji. – My staramy się działać odwrotnie. Większość oferowanych usług jesteśmy w stanie wykonać w ciągu tygodnia. Wyjątkiem są sytuacje niezależne od nas, kiedy czas leczenia musi zostać wydłużony przez proces gojenia się na przykład implantów. W przypadku prac protetycznych również działamy szybko, dzięki zaprzyjaźnionemu laboratorium, które wykonuje nam prace z dnia na dzień, a nie z tygodnia na tydzień, jak to zazwyczaj bywa – mówi Dawid.
„Wielkość kliniki i jej rozwój podyktowany jest tym, jak ukierunkowano i wykształcono cały zespół”
Constance i Dawid zgodnie przyznają, że w relacji z pacjentem kluczowa jest przede wszystkim komunikacja. Już w trakcie pierwszej wizyty pacjent otrzymuje pakiet informacji na temat stanu swojego uzębienia, planu leczenia i z czym ono się wiąże. – Podczas pierwszej wizyty pacjent spędza na fotelu dosłownie 5 minut. Przez resztę czasu wspólnie analizujemy zdjęcie zębów, bo dla nas jest ono bardziej wiarygodne. Pacjent dowiaduje się wówczas o koszcie leczenia i decyduje o tym, co będziemy robić – tłumaczy Dawid.
Klinika stomatologiczna „Odonto” to dzieło Dawida i Constance, gdzie pacjent może kompleksowo zadbać o jamę ustną. Kluczową rolę w prowadzonej przez nich klinice odgrywa również personel, który ma za zadanie kreować przyjazną atmosferę, skierować danego pacjenta do odpowiedniego specjalisty, a także dopilnować, by leczenie zostało przeprowadzone do końca.
– Z doświadczenia wiem, że w dużych klinikach częstym problemem jest niedopilnowanie pacjenta, w skutek czego jego leczenie nie jest w pełni zakończone. To wynik tego, że został on przeoczony przez personel – mówi Constance. – Wkładamy dużą pracę w edukację personelu, lekarzy, higienistek i recepcjonistek nawet w takich kwestiach, jak przypilnowanie pacjenta i wykonanie do niego choćby telefonu z przypomnieniem, by zgłosił się na dany zabieg. Wielkość kliniki i jej rozwój podyktowany jest tym, jak ukierunkowano i wykształcono cały zespół – podkreśla Dawid.
Lekarz ma leczyć – nie oceniać
Jednym z czynników, który wyróżnia „Odonto”, to otwartość na obcokrajowców, szczególnie Francuzów, ponieważ Constance w połowie jest Francuzką. Klinika stomatologiczna „Odonto” polecana jest przez Ambasadę Francji w Polsce. Również pacjenci posługujący się językiem angielskim mogą liczyć na leczenie w żoliborskiej klinice stomatologicznej.
Klinikę „Odonto” tworzą pasjonaci. Dowodzi temu podejście Dawida i Constance, którzy jak sami mówią, lubią wyzwania w dziedzinie stomatologii. Jako wolontariusze byli na Madagaskarze, gdzie w spartańskich warunkach leczyli zęby lokalnej społeczności. – Często słyszymy, że pacjent przychodzi do nas po latach nieudanych prób, bo wcześniej się wstydził. Po wolontariacie na Madagaskarze jesteśmy uodpornieni na wiele rzeczy. Przede wszystkim my, jako lekarze, nie łączymy uzębienia z daną osobą. Po prostu leczymy jamę ustną, bo od tego jesteśmy. To jest nasze zadanie. Prawdę mówiąc im trudniejszy przypadek, im większe wyzwanie nas czeka, tym bardziej nasza praca staje się ciekawsza. Z naszej perspektywy jest to bardzo stymulujące – zapewnia Constance.
– To prawda – mówi Dawid i dodaje: – Pacjentów nie powinien powstrzymywać wstyd przed wizytą u stomatologa. Odkładanie leczenia przez lata powoduje spiętrzenie się problemów. W wielu przypadkach jest tak, że gdyby pacjent przyszedł dużo wcześniej, to zaoszczędziłby czas i pieniądze.
Napisz komentarz
Komentarze