Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 18:36

Zamach czy nieszczęśliwy wypadek?

Niespełna 97 lat temu na terenie Cytadeli Warszawskiej doszło do gigantycznej eksplozji, która wstrząsnęła nie tylko Żoliborzem, ale całą Warszawą, Milanówkiem, Piasecznem, Otwockiem a nawet Mińskiem Mazowieckim. Cóż to był za huk? Zastanawiali się wszyscy…

Jest 13 października 1923 roku, dochodzi godzina 9 rano. Całe miasto powoli budzi się do normalnego życia, jednak ten poranek miał być zupełnie inny... Kilka minut później dochodzi do ogromnego wybuchu. Jak się okazało, eksplodowała prochownia główna znajdująca się na terenie Cytadeli Warszawskiej, w bliskim sąsiedztwie nieistniejącej już Kaponiery północnej oraz Pawilonu X, który w czasach międzywojnia,    zamieszkiwany był głównie przez rodziny wojskowych.

W powietrze wyleciało 40 wagonów prochu włoskiej produkcji, przeznaczonego do artylerii ciężkiego kalibru. W miejscu wybuchu powstał ogromny, kilkunastometrowy krater. Zniszczeniu bądź uszkodzeniu uległy okoliczne budynki, m.in. X Pawilon, skład części metalowych, magazyn mundurowy, stajnia, szwalnia czy Brama Bielańska od strony Wisły. Zginęło 28 osób, 89 zostało ciężko rannych.

Skutki eksplozji odczuła cała Warszawa. Wiele witryn sklepowych w całym mieście straciło szyby. Niektóre domy na Żoliborzu oficerskim straciły część dachów, szyby oraz futryny, które powypadały z mocowań. W budynku Gimnazjum Władysława IV wybita została większość szyb w oknach, natomiast w katedrze pw. św. Floriana i św. Michała Archanioła część witraży została poważnie uszkodzona. Później spekulowano także, że fala uderzeniowa wybuchu była bezpośrednią przyczyną uszkodzenia wież w tym kościele. W całym mieście panował ogromny chaos, ówczesne linie telefoniczne zostały przeciążone, wszelkie służby, a także osoby prywatne, ruszyły z pomocą w stronę Żoliborza.

Aby zapobiec skokom cen szkła oraz usług szklarskich, władze zapowiedziały, że każda osoba spekulująca cenami w tym zakresie zostanie pociągnięta do odpowiedzialności karnej na podstawie ówczesnej ustawy o zwalczaniu lichwy. Kiedy powoli opadały tumany kurzu, piachu i wszelkiego pyłu, który został wyrzucony siłą eksplozji, trwała jeszcze akcja ratunkowa. Władze wszczęły oficjalne śledztwo w tej sprawie. Momentalnie zaczęto poszukiwania winnych.

https://gazetazoliborza.pl/2020/02/cytadela-warszawska-najstarszy-fragment-zoliborza/

Gabinet ówczesnego premiera Wincentego Witosa, wydał oświadczenie, w którym tragedię tę określił mianem „dzieła zbrodniczej ręki”. Tu fragment tego oświadczenia: „po próbach terroru przez rzucanie bomb w różnych miastach Polski i zamachach na urządzenia kolejowe, wybuch dzisiejszy jest nowym jaskrawym wyrazem bezwzględnej walki z państwowością polską – walki, prowadzonej od długiego czasu na różnych polach życia państwowego. (…) Na tym tle dokonana dzisiaj w stolicy zbrodnia miała sprowadzić w Państwie popłoch i zamieszanie, mające ułatwić żywiołom wywrotowym zadanie Państwu od dawna zamierzonego ciosu”.

Oficjalnie był to zamach terrorystyczny. Początkowo śledztwo nie przynosiło żadnych rezultatów i miało charakter poszlakowy. Aresztowano wielu działaczy komunistycznych oraz kilku ukraińskich nacjonalistów. Głównymi podejrzanymi, a później oskarżonymi, byli dwaj wojskowi Antoni Wieczorkiewicz oraz Walery Bagiński, a dowodów obciążających miał dostarczyć skruszony członek komunistycznej bojówki – Józef Cechnowski. Był jednak pewien problem. Wspomniani wyżej oskarżeni w momencie wybuchu znajdowali się w więzieniu na Pawiaku, a głównym dowodem w sprawie miał być fakt, że gdy doszło do eksplozji obaj mieli wstać i odśpiewać „Czerwony Sztandar”.

Akt oskarżenia pojawił się już kilka dni później i zarzucał obu oficerom, że od kwietnia 1923 roku świadomie działali w terrorystycznej organizacji utworzonej w celu: „1) uszkodzenia przez wybuch dróg żelaznych Rzeczypospolitej Polskiej i ich taboru w celu spowodowania rozbicia pociągów; 2) uszkodzenia przez wybuch pomieszczeń instytucji rządowych w Państwie Polskim; 3) uszkodzenia przez wybuch zamieszkałych budynków rządowych (…), a ponadto przygotowali w lipcu 1923 roku materiały wybuchowe do uszkodzenia za pomocą wybuchu budynku Powiatowej Komendy uzupełnień. w rejonie Sosnowiec-Będzin-Katowice (…) oraz uszkodzenia drogi żelaznej w rejonie trójkąta Kraków-Tarnów-Radom i jej taboru ruchomego”.

Ponadto zostali oskarżeni, że „jako członkowie zbrodniczego zrzeszenia, działając w porozumieniu z innymi osobami, przyjęli udział w podłożeniu materiałów wybuchowych w dn. 24 maja 1923 roku pod gmach Uniwersytetu Warszawskiego”, a także „podłożeniu bomby pod gmach P.K.U. w Białymstoku (…) oraz P.K.U. w Częstochowie”. Wyrokiem sądu wojskowego obaj zostali skazani na karę śmierci, którą później zamieniono na dożywocie. 29 marca 1925 roku Wieczorkiewicz i Bagiński zostali jednak zastrzeleni podczas wymiany więźniów pomiędzy Polską a ZSRR przez eskortującego ich policjanta – Józefa Muraszkę.

Czy był to naprawdę zamach? Tego do końca nie wiadomo. Alternatywna wersja tych wydarzeń zakłada, że był to po prostu nieszczęśliwy wypadek. Jeden z robotników który pracował w składzie amunicji, zaprószył ogień od niedopałka papierosa. Tak przynajmniej twierdził świadek, który przeżył wybuch. Tuż przed wybuchem wartownik Juszczak miał widzieć robotnika, który przed wejściem do prochowni zapalił papierosa.

Warto też wziąć pod uwagę opinię gen. Kazimierza Sosnkowskiego, który na łamach „Ilustrowanego Kuryera Codziennego” z 17 października 1923 roku zwrócił uwagę, że w prochowni, składowano także granaty ręczne pochodzące z okresu I Wojny Światowej, które były przerdzewiałe i mogły zadziałać jako samoistny zapalnik.  Podobne katastrofy z tym samym materiałem wybuchowym miały miejsce w Turynie, Tulonie i w Metzu. Natomiast na niebezpieczeństwo wybuchu w Cytadeli zwracano uwagę już kilka lat wcześniej, a 19 sierpnia 1923 roku informowała o tym także francuska misja wojskowa, która złożyła polskim władzom odpowiedni raport. Jak widać sprawa nie jest tak oczywista i chyba już nigdy zagadka wybuchu w Cytadeli Warszawskiej nie zostanie w pełni rozwiązana.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h