Za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym w ramach abonamentu trzeba będzie zapłacić do 1200 zł rocznie, zamiast 30.
– Dziękuję radnym za rozsądną decyzję. Obowiązujące od 2008 roku stawki były nieadekwatne do obecnego poziomu rozwoju gospodarczego Warszawy i zarobków jej mieszkańców oraz osób pracujących w mieście. Skutkuje to ogromnym obłożeniem miejsc parkingowych w strefie – powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy po tym jak miejscy radni zdecydowali o podniesieniu opłat za parkowanie w SPPN.
Wedle nowych stawek opłata za postój będzie kosztować 3,9 zł zamiast 3 zł za pierwszą godzinę, 4,6 zł zamiast 3,6 zł za drugą godzinę, 5,5 zł zamiast 4,2 zł za trzecią godzinę. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł.
„Te stawki nie zmieniły się od 12 lat!” – przekonują drogowcy i jak dodają w tym czasie wskaźnik inflacji przekroczył 20 proc., a przeciętne wynagrodzenie w stolicy wzrosło aż o 40 proc. Podniesienie opłat ma poprawić m.in. dostępność miejsc parkingowych.
Wydłużone godziny obowiązywania opłat
– Drugą ważną zmianą jest wydłużenie godziny obowiązywania opłaty za parking w strefie. Takie rozwiązanie zostało zastosowane przez wiele polskich i europejskich miast. Przemawia za tym szereg argumentów, przede wszystkim poziom obłożenia miejsc parkingowych po godzinie 18.00, kiedy mieszkańcy strefy wracają z pracy i często nie mają gdzie zaparkować – dodaje prezydent. Wydłużony zostaje czas obowiązywania postoju w SPPN z obecnych dziesięciu godzin, od 8 do 18, do dwunastu godzin, czyli od 8 do 20 w dni robocze. Parkowanie w SPPN pozostaje bezpłatne 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.
SPPN na Żoliborzu już w przyszłym roku
– Po trzecie, zmieniliśmy system wydawania abonamentów mieszkańcom, aby faktycznie korzystali na nim mieszkańcy stolicy. Dzisiaj bowiem mamy do czynienia ze zjawiskiem abonamentów, którymi posługują się mieszkańcy „fikcyjni”, przez co dla tych prawdziwych często brakuje miejsc parkingowych. Podstawowa zmiana to możliwość uzyskania abonamentu tylko przez osoby płacące podatki w Warszawie oraz pozostawienie obowiązującej stawki (30 zł rocznie) tylko na jeden samochód w gospodarstwie domowym – podsumował Rafał Trzaskowski. Drugą zmianą w kwestii wydawania abonentów jest pozostawienie obowiązującej ceny abonamentu (30 zł rocznie) tylko na jeden samochód w gospodarstwie domowym. Za drugie i każde kolejne auto trzeba będzie zapłacić 1200 zł rocznie. Jak podkreślają drogowcy: „To równowartość 12 biletów miesięcznych na komunikację miejską.”
Wszystkie zmiany mają wejść w życie już 4 stycznia co oznacza, że zanim strefą SPPN zostanie objęty Żoliborz, nowe stawki i zasady będą już obowiązywały. Obecnie trwają analizy poprzedzające wprowadzenie strefy, a także przygotowywanie konsultacji społecznych z mieszkańcami Żoliborza. Jeżeli każdy z etapów będzie przebiegał zgodnie z założeniami, parkometry na Żoliborzu staną jesienią przyszłego roku.
Napisz komentarz
Komentarze