Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:34

Pijarzy na pięknym brzegu

Dzisiejszy Żoliborz jest postrzegany jako doskonałe miejsce do życia. Spokojna dzielnica, kojarzona głównie z zielenią i cichymi zaułkami, gdzie można odpocząć od zgiełku centrum miasta i zrelaksować się w otoczeniu urokliwej architektury. Wydawać by się mogło, że nazwa Żoliborz jest z nami od zawsze. Jest tak oczywista i naturalna, że mało kto zastanawia się dziś, kiedy i w jakich okolicznościach powstała.

Prawdopodobnie większość obecnych mieszkańców Żoliborza słyszała, że nazwa dzielnicy wywodzi się od francuskiego „joli bord” – czyli w dosłownym tłumaczeniu „piękny brzeg”. Skąd właściwie wzięło się to określenie, które już na stale wpisało się w warszawski krajobraz?

Mianem „Joli Bord” określano posiadłość należącą do zakonu pijarów, położoną w miejscu, gdzie dziś znajduje się Cytadela Warszawska. Pijarzy, czyli Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych, przybył do Warszawy w 1642 roku z terenów dzisiejszych Czech. Uciekając przed zawieruchą wojny trzydziestoletniej, w Warszawie spotkali się z przychylnością króla Władysława IV, który właściwie już od roku 1632 zabiegał o sprowadzenie zakonników z tego zgromadzenia do Polski. W dawnej Warszawie pijarzy byli znani przede wszystkim dzięki prowadzeniu szkoły Collegium Nobilium przy ulicy Miodowej.

Szkoła przy ulicy Miodowej została założona w 1740 roku z inicjatywy księdza Stanisława Konarskiego. Warto wspomnieć, że o mały włos, ta nowoczesna jak na tamte czasy placówka oświatowa, powstałaby w Wilnie, a nie w Warszawie. Jak to jednak zwykle bywa, bieg historii mogą zmienić zupełnie nieoczekiwane wydarzenia. Stanisław Konarski szykował się już do wyjazdu z Radomia do Wilna, gdzie miał otworzyć nową szkołę, jednak niespodziewanie dostał polecenie objęcia rektoratu kolegium pijarskiego w Warszawie. Tym sposobem nowoczesny ośrodek, w którym kształciła się szlachecka młodzież, powstał właśnie w obecnej stolicy Polski.

Placówka słynęła przede wszystkim z obywatelskiego wychowania, które miało na celu wyeliminowanie stereotypowych szlacheckich wad takich jak warcholstwo czy pycha oraz powszechnego wśród szlachty przekonania, że osiągnięcie bogactwa jest jedynym celem i pragnieniem w życiu człowieka. Nauka w Collegium Nobilium, nie była rzeczą prostą. Obowiązywały tu rygorystyczne zasady, a uczniowie byli poddawani surowej klasztornej dyscyplinie. Poza okresem wakacji wyjazdy do rodzinnego domu czy wyjścia z rodzicami na publiczne widowiska były niemal niemożliwe.

Pod koniec lat 50. XVIII wieku, Stanisław Konarski wraz z ówczesnym rektorem  – księdzem Augustynem Orłowskim zauważyli, że uczniowie nie mają wystarczającego dostępu do świeżego i zdrowego powietrza, zwłaszcza w okresie letnim. Z tego też powodu podjęto kroki związane z zakupem parceli poza ówczesnymi granicami miasta, w miejscu, gdzie dziś znajduje się Cytadela Warszawska. W pierwszych latach działalności letniska dla uczniów teren był jedynie dzierżawiony przez zakonników. Później jednak został zakupiony od przychylnego pijarom stolnika warszawskiego – Melchiora Szymanowskiego. Posiadłość była malowniczo położona między wąwozem niewielkiej rzeczki Bełczącej, a skarpą Wiślaną, w bliskim sąsiedztwie ówczesnych koszar Gwardii Pieszej Koronnej.

Na terenie konwiktu zakonnicy najpierw wznieśli niewielki letni pałacyk z mieszkaniami przeznaczonymi dla konwiktorów i nauczycieli. Dodatkowo stworzyli słynne ogrody położone na tarasach od strony Wisły, które właśnie określano mianem „Joli Bord”, spolszczonym później do „Żolibor” od którego wywodzi się dzisiejsza nazwa dzielnicy Żoliborz. Warto posłużyć się tu cytatem z planu Konwiktu Żoliborskiego z XIX wieku: Żolibor i w nim konwikt Xięży Pijarów założony przez Stanisława Konarskiego przy Miodowej ulicy r: 1744 przeniesiony w to przyjemne mieysce r: 1807.

Pałacyk Letni został zaprojektowany prawdopodobnie przez Jakuba Fontanę, który już wcześniej pracował dla zakonu pijarów, wykonując na ich zlecenie inne projekty budowlane m.in. budynek Collegium Nobilium przy ulicy Miodowej.

Konwikt pijarów wraz z otaczającymi ogrodami był w kolejnych latach systematycznie przebudowywany i rozbudowywany. Stworzono charakterystyczną reprezentacyjną aleję obsadzoną lipami i kasztanami, wybudowano kuchnię wraz z piekarnią, wzniesiono oficyny z kolejnymi mieszkaniami, stajnię oraz wozownię. U schyłku XVIII wieku wybudowano także murowany młyn i oranżerię, a teren konwiktu został ogrodzony murem.

Na początku XIX wieku gmach Collegium Nobilium przy ulicy Miodowej został zajęty przez wojska francuskie i przeznaczony na lazaret. W związku z tym szkoła pijarów została przeniesiona na stałe do dotychczasowej letniej siedziby. Wiązało się to z koniecznością przebudowania budynków Konwiktu Żoliborskiego. Na potrzeby biblioteki, muzeum, laboratorium chemicznego, obserwatorium astronomicznego, łaźni oraz pralni zaadaptowano między innymi młyn. Wybudowano także kaplicę, zasadzony został nowy sad owocowy. Nad wszystkimi pracami czuwał Kajetan Kamieński, który do 1826 roku pełnił funkcję rektora Collegium Nobilium. Lata 20. XIX wieku to okres największej świetności szkoły pijarów jak i słynnych ogrodów. W tym czasie powstał tak zwany Dom Długi mieszczący mieszkania dla uczniów oraz przestronne sale przeznaczone do zabaw i rekreacji. Znacznie rozszerzono ogrody znajdujące się od strony skarpy.

Kres świetności Konwiktu Żoliborskiego przyniosło powstanie listopadowe, a dokładniej reperkusje jakie wyniknęły po jego upadku. W 1832 roku car Mikołaj I nakazał wyburzenie wszystkich zabudowań znajdujących się na terenie konwiktu i budowę w tym miejscu Cytadeli. Rosjanie nie zburzyli jednak wszystkich gmachów, a jedynie je przebudowali i zaadaptowali na własne potrzeby. Dzięki temu, do naszych czasów, ostał się przede wszystkim Pałacyk Letni – zwany także Pałacykiem Joli Bord, czyli pierwsza budowla wzniesiona na tym terenie przez pijarów, ale także Dom Długi oraz dawna kaplica szkolna.

Na sam koniec warto przytoczyć fragment utworu Piotra Celestyna Tyszyńskiego pt. Rozrywki Potrzebne:

Niech kto, gdzie może, szuka ochłody
Choćby przy świetnym książęcia dworze,
Ja dość znajduję dla mię swobody,
Gdy co rok bywam na Żoliborze.

https://gazetazoliborza.pl/2020/02/cytadela-warszawska-najstarszy-fragment-zoliborza/

żoliborz

żoliborz

historia1

historia1

hist sm

hist sm


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ