Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 09:15

Marek Dutkiewicz o Żoliborzu: Zielona kraina łagodności

Rozmowa z jednym z najlepszych i najpopularniejszych autorów tekstów w historii polskiej muzyki rozrywkowej.

Michał Bigoraj: Rozmawiamy 10 lipca, czyli w dniu, w którym po 4 miesiącach przerwy spowodowanej pandemią, ukazał się nowy numer naszego magazynu. Czy pandemia sprzyja pisaniu tekstów, czy wręcz przeciwnie?

Marek Dutkiewicz: Nie przeszkadza. Choć zbyt wiele pracy wiosną nie było. Mam za to szczególne wspomnienia z tego okresu. Mamy w rodzinie ukochanego psa, z którym w tym czasie starałem się jak najpóźniej, najchętniej po północy, wychodzić. I to było niezwykłe, bo chodziliśmy po mieście duchów, bez ani jednego żywego człowieka. Przesuwaliśmy się przez puste przestrzenie. Pies był zdezorientowany – nikogo nie spotkać, nie obwąchać, nie oszczekać. Cisza wisiała nad miastem jak nad wymarłą nocną Wenecją. Chwile nie do zapomnienia.

Jeden tekst będzie już zawsze kojarzył nam się z pandemią. Rozmawiamy w piątek, a więc w dniu, w którym odbywała się normalnie „Lista Przebojów Programu 3”, która po zamieszaniu z utworem „Twój ból jest lepszy niż mój” Kazika została zawieszona, a wielu artystów zapowiedziało jej bojkot. Czy muzycy, autorzy tekstów i reprezentujące ich interesy wytwórnie fonograficzne rzeczywiście mogą nie zezwolić na emisję swoich utworów na antenie radia?

Oczywiście. Pytanie, jak dalej wygląda realizacja tych zastrzeżeń. Ale radio jest zobowiązane do stosowania się do pewnych reguł. A przynajmniej do niedawna było.

Wiele utworów, do których napisałeś teksty, znalazło się w czołówce wspomnianej listy. Jednym z nich była kompozycja Budki Suflera „Jolka, Jolka pamiętasz”, do której napisałeś autobiograficzny tekst do muzyki Romualda Lipki, śpiewany przez Felicjana Andrzejczaka. Jako duet twórczy Lipko–Dutkiewicz tworzyliście nie tylko dla Budki, ale też m.in. dla Urszuli, która nagrywała z muzykami Suflerów. Jak wspominasz zmarłego niedawno wybitnego kompozytora?

Współpraca z Romkiem to istotna część mego życia. To był ktoś, komu zawdzięczam moje największe przeboje. Zawdzięczam mu też wiele burzliwych spotkań, bowiem spieraliśmy się ostro i niejednokrotnie bardzo iskrzyło między nami. Ale zawsze chodziło nam o to, aby jakość naszych wspólnych produkcji była jak najlepsza, by one wystawały ponad przeciętną. Zdążyłem się z nim jeszcze na szczęście pożegnać na kilka dni przed jego śmiercią (6 lutego 2020 r. – przyp. M.B.). Odchodził bardzo dzielnie. Z ogromnym wzruszeniem i szacunkiem wspominam jego ostatnie chwile. W tych okolicznościach szczególnie brzmią tytuły dwóch ostatnich utworów, przy których współpracowaliśmy. Namówił mnie do napisania tekstu w celu uczczenia setnej rocznicy urodzin Jana Pawła II (przypadającej 19 maja 2020 r. – przyp. M.B.) do pieśni „Nie zastąpi Ciebie nikt”, w której nagraniu wzięło udział wielu znanych artystów. A wcześniej napisałem tekst utworu „Gdyby jutra nie było”, który firmował, nie do końca chyba udany i potrzebny, powrót Budki Suflera z nowym wokalistą (Budka Suflera reaktywowała się w 2019 r. z wokalistą Robertem Żarczyńskim – przyp. M.B.). Jeśli zaś chodzi o Budkę Suflera, to sytuacja wygląda tak, że zostało wiele nagrań często w formie prostych „demówek”. Mietek Jurecki (basista Budki – przyp. M.B.) tym zawiaduje i usiłuje znaleźć najbardziej wartościowe kompozycje, które zostały w dorobku Romka. Do jednej z nich zdążyłem jeszcze napisać tekst. Mają powstać podobno dwie płyty. Pierwsza, na której rolę wokalisty przejmie Felicjan Andrzejczak i druga, której formuła nie jest chyba jeszcze do końca znana. Życzę im oczywiście jak najlepiej, ale obawiam się, że po odejściu Romualda, ta droga będzie kręta.

Innym znakomitym zespołem, który się z Tobą kojarzy, jest 2 plus 1,
dla którego napisałeś choćby „Windą do nieba” czy „Chodź, pomaluj mój świat”. Niestety historia tego zespołu okazała się poniekąd tragiczna…

Czasem porównuję tę historię do brazylijskiej telenoweli, bo była tam wielka miłość, zdrada, walka o sukces i taka drabina do nieba: od naprawdę skromnych początków aż po willę na Sadybie i bardzo soczyste honoraria. Niestety to wszystko się posypało. Elżbieta (Elżbieta Dmoch, wokalistka zespołu – przyp. M.B.) gdzieś krąży po Warszawie, jak duch z dawnej epoki. Janusz (Janusz Kruk, lider zespołu – przyp. M.B) odszedł od nas już niestety dawno temu (w 1992 r. – przyp. M.B.), będąc właściwie w pełni sił twórczych. Nie zdążyłem się z nim pożegnać, nie było mnie wówczas w kraju. Pamięć o nim gaśnie. Od czasu do czasu próbuję ją ożywić. Wspominam go oczywiście fantastycznie, bo to były nasze pierwsze przeboje i sukcesy, a my byliśmy wówczas naprawdę bardzo młodzi. Tekst do utworu „Chodź, pomaluj mój świat” napisałem, będąc jeszcze w liceum i nawet przez moment nie przypuszczałem, że czeka go taka kariera. Jest kilkadziesiąt coverów tego tytułu i ciągle mnie zaskakują nowe odczytania tego utworu, kiedyś uważanego przez niektórych muzyków protekcjonalnie poklepujących Kruka po plecach za „harcerską pioseneczkę”.

Wspomniane utwory z repertuaru Budki Suflera czy 2 plus 1, ale także takie evergreeny polskiej muzyki rozrywkowej, jak choćby „Szklana pogoda” Lombardu, „Aleja gwiazd” Zdzisławy Sośnickiej, „Dmuchawce, latawce, wiatr” wspomnianej Urszuli czy „Słodkiego, miłego życia” Kombi sprawiają, że jesteś jednym z najlepszych i najpopularniejszych autorów w historii polskiej muzyki rozrywkowej. Czy któreś z Twoich przebojów zostały napisane na Żoliborzu?

Zanim zawitałem na Żoliborz sensu stricto, co miało miejsce 5 lat temu, to mieszkałem na skraju Wawrzyszewa. Poprzedni adres na Ochocie od alei Reymonta dzieliły lata świetlne – przynajmniej tak mi się wtedy wydawało. Krajobraz, który roztaczał się wówczas z okien mojego koszmarnego bloku, poniekąd mnie jednak zainspirował. Od czasu do czasu jakaś ekipa telewizyjna mi o tym przypomina, zawozi mnie pod ten blok i pyta: Panie Marku, co pana zainspirowało do napisania tej piosenki. A mowa jest oczywiście o „Szklanej pogodzie” Lombardu. No cóż, wystarczy rzucić okiem na te sztandarowe okazy wielkopłytowego budownictwa, żeby sobie odpowiedzieć na pytanie. Mój blok oraz sąsiadujące z nim zostały już wprawdzie odmalowane na pastelowe kolory, ale ciągle nie dodaje to im zbyt wiele uroku. Pamiętam też, że pieśń „Fatamorgana” Urszuli mogła być zainspirowana przez moje poranne spotkania z mleczarzem – panem Stefanem, bowiem zdarzało mi się wracać do mieszkania nad ranem. Pan Stefan, osamotniony podczas swej porannej szychty, nie miał zbyt wielu kompanów do rozmowy. Witał więc mnie radośnie i częstował mlekiem, pomagając w regeneracji organizmu.

Jakie miejsca są dla Ciebie na Żoliborzu szczególne i dlaczego?

To jedyna dzielnica, którą od wschodu do zachodu słońca można obejść piechotą. Zielona kraina łagodności. Tutejsza ludność jest jakby z tej bardziej serdecznej bajki. Oczywiście snobizm rządzi jak wszędzie, ale jestem dziś w wyrozumiałym nastroju. Są tu tak unikalne miejsca, jak Stara Prochownia, park Żeromskiego, skwer Andrzeja Woyciechowskiego. Nasz pies kocha Cytadelę i jej okolice. My preferujemy Przystanek Winny – taki lokalny pub bez piwa. Na koncerty zaprasza magiczne Kalinowe Serce. Gastronomicznie jesteśmy podzieleni – ja wybieram „Spotkanie na Krasińskiego”, rodzina „Fawory” lub „My Thai”. Kawa świetna u „Roberto Franco”, bagietka najlepsza w „Samie”. Zarówno syn Ksawery jak i pies Lucky zaadaptowali się na Żolu bezstresowo.

Twoim sąsiadem i kolegą jest, znany naszym czytelnikom, Robert Górski. Czy gdyby poprosił Cię on o napisanie tekstu do piosenki kabaretowej, to przystałbyś na taką propozycję?

Z dziką radością. Wprowadził się on stosunkowo niedawno do naszej mikroosiedlowej enklawy, która nazywa się skromnie Plaza Żoliborz, a którą Robert przechrzcił na „Plaża Żoliborz”. Mieszka się tam znakomicie. Mamy tam dziedziniec z fantastyczną zielenią, fontannę oraz sadzawkę z rybami. A ewidentną wartością dodaną jest widok na zachody słońca, który jest widoczny z naszego tarasu, a którego nigdy nie zobaczą dumni właściciele willi i domów niskopiennych. Wspaniały krajobraz, fala zieleni, a na horyzoncie słynne kościelne dwie wieże. Na niebie o zachodzie dzieją się rzeczy fenomenalne.

Innym znanym żoliborzaninem, z którym łączy Cię zażyłość, jest Maciej Orłoś. Na Żoliborzu mieszka też wielu innych artystów, ludzi kultury czy mediów, jak choćby Maciej Stuhr. Co według Ciebie jest takiego w tej dzielnicy, że twórcy i artyści chętnie w niej zamieszkują?

Występuje tu taki serdeczny, unikalny mikroklimat. Wracając jeszcze do tej Plaży, to chciałem Ci powiedzieć, że została ona wybudowana przez Szwedów. Jak doskonale wiemy, kilka wieków temu ten naród nie zapisał się chlubnie w historii naszego kraju, czyli można powiedzieć, że dawniej „Szwedzi rabują”, a teraz „Szwedzi budują”. Co jest oczywiście korzystną zmianą. Ostatnio zastanawiałem się wspólnie z Grzegorzem Małeckim, a więc innym aktorem mieszkającym na Żoliborzu tuż obok mnie, nad fenomenem tzw. atmosfery żoliborskiej. Pomimo kilku butelek wina nie doszliśmy do konstruktywnych wniosków, ale zawsze miło się nad tym problemem pochylić.

Być może na tę atmosferę wpływ mają też duchy osób, które mieszkały tutaj w przeszłości…?

Z pewnością. Fantastycznym przewodnikiem po latach minionych jest Radosław Piwowarski, znany reżyser, który kiedyś wykonał w Kalinowym Sercu specjalny wykład, demonstrując, kto, gdzie i kiedy na Żoliborzu mieszkał, z Andrzejem Wajdą, Stanisławem Dygatem, Kaliną Jedrusik, Januszem Morgensternem i wieloma innymi istotnymi dla polskiej kultury ludźmi na czele.

A co Ci się na Żoliborzu nie podoba?

Naprawdę musiałbym się długo zastanawiać. Choć wiem oczywiście, że patrzę na ten kawałek miasta przez różowe okulary. W końcu dwa słynne place – Wilsona i Inwalidów nie powalają architektoniczną urodą. Parkuje się licho
i z dużym trudem. Jest co prawda taka miejska legenda o gigantycznym podziemnym parkingu pod placem Wilsona. Nikt go nie widział, ale wszyscy wiedzą, że on tam jest. Może kiedyś zaświeci nam słońce, mury runą i parking otworzy nam ramiona.

Mnie także to bardzo ciekawi. Chciałbym jednak, byśmy wrócili do wątków muzycznych. Z twojej książki autobiograficznej „Jolka, Jolka pamiętasz?” wiemy, że po dziś dzień nienawidzisz skrzypiec (śmiech). Muzyka od strony instrumentalnej nie jest Ci oczywiście obca. Nie miałeś nigdy ciągot kompozytorskich przy utworach, w których były wykorzystane Twoje teksty?

Często pomagam przy tworzeniu muzyki, na ogół jednak anonimowo. Poczynając od „Windą do nieba”. Na ogół dostaje się szkic muzyczny, który trzeba wypełnić treścią. Język polski nie jest zbyt wdzięczny do pisana tekstów, choćby z powodu małej ilości tzw. jednosylabówek, które kończą dany wers czy frazę i na które wypada akcent. Wielu autorów piszących teraz ma to w głębokim poważaniu, w związku z tym przeniesienie akcentów w ich wykonaniu potwornie rani uszy. Natomiast ja staram się, jeśli moje teksty powstają przed muzyką, by były one zrytmizowane. A jeśli piszę do gotowej muzyki, to staram się skutecznie wypełnić muzykę własnym tekstem. Jeśli dostaję utwór już mocno zaaranżowany, jeśli wiem, czego mogę się spodziewać w wersji finalnej, to oczywiście jest mi łatwiej.

Mówiłeś mi, że najczęstszym pytaniem, które słyszysz jest: co było pierwsze, teksty czy muzyka? Czy naprawdę to jest dla większości ludzi ważniejsze od inspiracji do napisania tekstu?

Bywa z tym różnie. Ale oczywiście bywają też pytania o inne sprawy, np. o prywatne życie Seweryna Krajewskiego czy moją współpracę z 2 plus 1 czy Budką Suflera. Ostatnio często pada też pytanie, dlaczego nie współpracuję już z Ewą Farną, ale nie jest to pytanie do mnie. Choć początki naszej współpracy były bardzo obiecujące i Ewa w kilku wywiadach powiedziała, że pieśń „Cicho”, którą dla niej napisałem, będzie jej wielką wizytówką, nawet na starość. Ale często jest tak, że te młode dziewczyny dominujące na polskim rynku – nie mam tu na myśli wyłącznie Ewy – uważają, że pisanie tekstów, które mają śpiewać, to jest dziecinnie prosta sprawa i wystarczy kilka słów, które są w miarę spójne z muzyką. Na ogół udaje im się sklecić jedną czy dwie popularne piosenki. A potem pustka, bo często tych wartościowych przeżyć wewnętrznych za dużo nie ma, a ich teksty bywają przeraźliwie płytkie i banalne.

Zostańmy przy wątku kobiet, dla których głównie pisałeś. Wymieńmy choćby Zdzisławę Sośnicką, Krystynę Prońko, Annę Jantar, Halinę Frąckowiak. Dla mnie przede wszystkim pisałeś jednak dla Urszuli, której ikoniczny do dziś wizerunek, moim zdaniem, stworzyły właśnie Twoje teksty wspólnie z muzyką Lipki. Napisane przez Ciebie dla niej kultowe „Dmuchawce, latawce, wiatr” miała w swoim repertuarze także wspomniana Ewa Farna. Czy według Ciebie możliwie jest stworzenie tak wyrazistego wizerunku – przez duet kompozytor–autor tekstów i cały sztab innych ludzi – jakiejkolwiek, współczesnej polskiej artystki? Czy też czasy są zupełnie inne?

Moim zdaniem zawsze warto próbować. Ciągle pojawiają się na horyzoncie nowe postacie. Puka do mnie wiele osób z różnych szuflad muzycznych. Od bel canta po disco polo. Żyją też ciągle rockowe kapele – choćby zespół Navi. To dla mnie duża radość, że nie siedzi się tylko w takim dosyć ograniczającym popie, ale można pisać zróżnicowane teksty, w różnych stylach. Pamiętając niestety o tym, że te najbardziej popularne radiostacje mają dosyć szczególne kryteria doboru utworów, które puszczają na swoich falach. Słynne testowanie potencjalnych słuchaczy przez puszczanie parosekundowych fragmentów utworów to wręcz numer kabaretowy.

A czy zgłosił się do Ciebie ostatnio z prośbą o napisanie tekstu jakiś zespół czy artysta na dorobku z Żoliborza, wiedząc o tym, że mieszkasz w ich dzielnicy?

Myślę, że po ukazaniu się naszego wywiadu dostanę kilka takich zapytań. Tym bardziej, że dość łatwo można mnie zidentyfikować i namierzyć. W różnych sklepach winnych, przy pomocy ciężkiej pracy organizmu, załatwiłem sobie znaczące rabaty, więc tam też czasami można mnie napotkać (śmiech).

A jakieś krzepiące słowo na pożegnanie?

No coż, czasy ponure, chrońmy kulturę!

fot. Monika Olszewska


Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 32 km/h