Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 03:31

Blisko, a daleko

„Natychmiast przestań! Skończ te krzyki!” Marek wije się na podłodze i wrzeszczy wniebogłosy. Chciał obejrzeć kolejną bajkę, ale tata przełączył na mecz i za nic ma potrzeby synka.

Marek prosił, przymilał się, próbował ukradkiem przełączyć program, wyrywał tacie pilot, w końcu zaczął wrzeszczeć i cały we łzach rzucił się na podłogę. „Daj mu się wykrzyczeć, zmęczy się, to przestanie” – tata rzuca do mamy, nie odrywając wzroku od ekranu. Karolinka ze strachem w oczach siedzi skulona na krzesełku. W rączkach ściska swojego króliczka. Widać, że oczy ma pełne łez, ciałko drży. Jest zawinięta w kocyk. Obok siedzi nauczycielka i próbuje uspokoić dziewczynkę: „To się zdarza, nie płacz, mama przyjedzie i zabierze cię do domu. Wszystko będzie dobrze”. Ale najwyraźniej słowa te nie uspokajają. Mama Karolinki wpada z impetem i już od progu krzyczy: „Znowu coś nawywijałaś? Nie mogę się ciągle przez ciebie zwalniać z pracy! Zobaczysz w domu, jak powiem ojcu!”. Tymek leży w łóżeczku, marudzi, płacze… momentami aż zanosi się szlochem. Mama chce go wziąć na ręce, przytulić, uspokoić, ale tata, głosem nieznoszącym sprzeciwu mówi: „Zostaw, bo się przyzwyczai i trzeba go będzie ciągle nosić. Popłacze, to mu się płuca wyrobią. Zaraz się sam uspokoi i zaśnie”. Złość – emocja, która nas złości u innych. Sami też się złościmy. Życie stawia na naszej drodze różne wydarzenia, nie zawsze się nam one podobają, nie wszystko idzie po naszej myśli. Czy umiemy radzić sobie ze złością i stresem? Stresujące sytuacje mogą zaatakować nas wszędzie – w szkole, domu, sklepie, pracy, w kolejce do lekarza, autobusie, na ulicy… Bardzo często – szczególnie w pracy – musimy tłumić w sobie chęć wyrażenia złości, musimy radzić sobie ze stresem. Uśmiechać się, przytakiwać, pracować – mimo że w środku aż nas skręca od złości, niesprawiedliwości, sprzeczności z naszymi odczuciami. Dorośli często nie zdają sobie sprawy jak stres wpływa na rozwój dziecka. W psychologii przez wiele lat uczono, że mózg dziecka jest bardzo plastyczny, że jest tak zaprogramowany genetycznie, by radzić sobie z różnymi trudnymi sytuacjami. Czy zdajemy sobie sprawę co stresuje nasze dzieci? Wielu rodziców uważa, że dzieci „nic nie robią, nie mają poważnych obowiązków, więc nie mają stresów”. Czy faktycznie? Dzieci dopiero budują sobie obraz świata. Dla nich, jeszcze nierozumiejących wielu mechanizmów i emocji, światy fikcji i realiów przenikają się. Popsucie zabawki jest równe fizycznej ranie. To na nas – dorosłych – spoczywa obowiązek właściwego wprowadzenia dziecka w świat emocji, radzenia sobie z nimi, okazywania i nazywania ich. Małe dzieci (poza nielicznymi wyjątkami) mają silną potrzebę bliskości. Noszenie niemowlaków to niekoniecznie „rozbestwianie”, to poczucie bliskości, bezpieczeństwa. Tak samo jest z przytulaniem. Tu stresem jest brak poczucia bliskości, przynależności i niezaspokojona potrzeba bezpieczeństwa, a są to, według teorii Maslowa (obok potrzeb fizjologicznych, uznania i samorealizacji), podstawowe potrzeby każdego człowieka. Dzieci krzyczą, wyładowując w ten sposób energię. Czasami jednak krzyczą, by wymusić coś na innych. A jak działa na nie krzyk dorosłego? Łatwo się domyślić, gdy choćby raz zobaczymy reakcję dziecka – kuli się w sobie, ma strach w oczach, zaczyna płakać lub uciekać. Ten krzyk niekoniecznie musi być skierowany do nich. Awantura między rodzicami czy rodzicami i dziadkami, kuzynami, też silnie działa na dzieci. Często uważają, że to one są powodem, że ich zachowanie to wywołało. U niektórych dzieci krzyk dorosłych wywołuje agresję – to także próba poradzenia sobie z trudną dla nich sytuacją. Na jednym z portali pedagogicznych znalazłam myśl: „Gdybyś wiedział, jaka historia kryje się za większością niewłaściwych zachowań twojego ucznia, wierz mi, nie zdenerwowałbyś się, a pękło by ci serce”. Dorośli zbyt często etykietują dzieci mianem „niegrzecznych” (a nawet jeszcze gorszymi wyzwiskami). Chcąc uzyskać pożądane zachowania, posuwają się do gróźb, straszenia, rozkazywania, zawstydzania, a czasami nawet przemocy fizycznej. Gdy dziecko – kopiując zachowania dorosłych – zaczyna krzyczeć, obrażać, zachowywać się agresywnie, wtedy jest za takie zachowanie karcone. W dziecku rodzi się bunt, uczucie odrzucenia, niezrozumienia. Dostaje komunikat: „Złość jest zła. Nie wolno jej przeżywać, okazywać, wyrażać”. Ale jak sobie z nią radzić – tego nadal nie wie. Ostatnio przeczytałam artykuł Magdaleny Boćko-Mysiorskiej. Bardzo poruszyło mnie zestawienie zdjęcia tomografii mózgu dziecka zdrowego (z rodziny zaspokajającej potrzeby emocjonalne) ze zdjęciem tomografii mózgu dziecka, które trafiło do sierocińca tuż po urodzeniu. Różnica jest ogromna. Autorka napisała: „[…] Mimo że stres jest nieodłączną częścią życia każdego człowieka, warto pamiętać, że gdy jest nadmierny i długotrwały, może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w mózgu dziecka, a w rezultacie przyczynić się do powstania licznych zaburzeń w zakresie rozwoju psychicznego, emocjonalnego, poznawczego i społecznego. My, dorośli, mamy decydujący wpływ na rozwój tych systemów w mózgu młodego człowieka, które odgrywają kluczową rolę w obszarach oddziałujących na jego zdrowie i samopoczucie oraz które determinują jakość jego całego życia. Obszarami tymi są m.in.: zdrowe poczucie własnej wartości, empatia, umiejętność koncentracji uwagi, dobrego zapamiętywania informacji, umiejętność regulacji emocji, budowania dobrych relacji z innymi ludźmi oraz szeroko pojęta samoświadomość [...]”. W artykule zacytowane były fragmenty z książki „Mądrzy rodzice”, np.: „[...] Jeżeli rodzice nie rozumieją potrzeby bliskości dziecka lub, co gorsza, regularnie reagują na dziecko krytyką lub krzykiem, wydzielanie opioidów i oksytocyny zostaje zablokowane. Dziecko może wówczas cierpieć z powodu »hormonalnego piekła« wynikającego z przedłużającego się stresu, który może powodować trwałe zmiany w mózgu [...]”. Co zatem robić, by nie doszło do spustoszeń w rozwoju naszego dziecka? Podaję za M. Boćko-Mysiorską 5 potwierdzonych sposobów: 1. Akceptować trudne emocje dziecka. 2. Spokojnie rozmawiać z dzieckiem o jego zachowaniach i przeżyciach. 3. Być naturalnym wzorem do naśladowania. 4. Umożliwiać aktywność fizyczną. 5. Samemu praktykować uważność. Bądźmy blisko dziecka w jego uczeniu się emocji, uczmy ich przeżywania. To, czego doświadczy w dzieciństwie, stanie się jego wyprawką na całe życie. Więcej na ten temat można przeczytać m.in. w artykułach: M. Boćko-Mysiorska, Brak bliskiej relacji z dzieckiem może doprowadzić do nieodwracalnych zmian w jego mózgu; A. Musielak, Dlaczego dzieci się złoszczą?; A. Musielak, Dziecko niegrzeczne czy w emocjach?, w książce: M. Sunderland, Mądrzy rodzice oraz w publikacjach P. Ekmana.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ