Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 22:16

MATEUSZ DURLIK PREZES STOWARZYSZENIA NOWY ŻOLIBORZ - WYWIAD

W tym miesiącu prezentujemy rozmowę z jednym z twórców Stowarzyszenia Nowy Żoliborz, Mateuszem Durlikiem.
Mateusz, docierają do nas dobre informacje dotyczące zieleni na Żoliborzu. Czy możesz nam ten temat trochę przybliżyć?
Będzie się działo bardzo dużo i to już wkrótce. Na przełomie listopada i grudnia zostaną zrealizowane aż trzy duże projekty, które będą związane nie tylko z zielenią. Po pierwsze, pod koniec października została podpisana umowa na realizację projektu finansowanego z budżetu partycypacyjnego „Zieleń i rekreacja na Żoliborzu Południowym”, którego autorem była Kasia Łowicka, współpracująca ze stowarzyszeniem Nowy Żoliborz, Architektka Krajobrazu, a stowarzyszenie promowało go wśród mieszkańców. Pozostałe inwestycje dotyczą nasadzeń drzew, bardzo wielu drzew.
Możesz zatem powiedzieć, co dokładnie będzie wchodziło w skład realizacji „Zieleni i rekreacji na Żoliborzu Południowym”?
Projekt jest mocno rozbudowany i będzie realizowany na kilku obszarach, nie tylko na Żoliborzu Południowym. Tereny, które zostaną objęte projektem, to zieleń biegnąca wzdłuż dawnej bocznicy kolejowej, część rezerwy ul. Krasińskiego (vis-a-vis Krasińskiego 41), plac Grunwaldzki i Serek, niedaleko poczty przy ul. Broniewskiego. W skład projektu, oprócz zieleni, wchodzi dużo obiektów tzw. małej architektury. Są to, między innymi:
-    mural,
-    betonowy stół do ping ponga,
-    betonowy stół do gry w piłkarzyki,
-    urządzenia do ćwiczeń street workout,
-    stojaki na rowery,
-    siedziska miejskie w kształcie tulipana,
-    drewniane podesty z ustawionymi na nich meblami z europalet (stoły, ławy z oparciami, itp.),
-    boisko do siatkówki plażowej.
Realizacja projektu ma się zakończyć jeszcze w tym roku, a to oznacza, że teoretycznie będzie można z tego wszystkiego korzystać jeszcze w tym roku. Mówię teoretycznie, bo oczywiście realizacja zakończy się w środku zimy, trudno zakładać, że ktoś w takim okresie będzie grał w siatkówkę.
Czemu w takim razie realizacja następuje tak późno ?
To pytanie należy skierować do naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska w dzielnicy Żoliborz, pana Roberta Mileja. Ja nie znam na nie odpowiedzi. Mogę jedynie przypuszczać, że przetarg został rozstrzygnięty trochę za późno.
Skąd pomysł na takie właśnie zagospodarowanie tego terenu? Kto jest jego autorem?
Pomysł jest wynikową wielu spotkań z mieszkańcami, którzy opowiedzieli nam o swoich potrzebach, o brakach w dzielnicy. Wcześniej wspomniana Katarzyna Łowicka jest nie tylko autorką tego projektu do budżetu partycypacyjnego, ale również przygotowała obszerny projekt realizacji. Nowe osiedla, z których w zasadzie składa się Żoliborz Południowy, mają bardzo ograniczoną infrastrukturę, zwłaszcza dla dzieci, tzn. owszem, są place zabaw, ale dla dzieci powiedzmy do 6. roku życia. Starsze dzieci nie mają co na nich robić. W tym projekcie (który zresztą został wybrany przez mieszkańców), za który w naszym stowarzyszeniu odpowiadała Marta Matys, infrastruktura będzie znacznie bardziej rozwinięta. Chociażby samo boisko do siatkówki plażowej pozwoli na „zabawę” nawet dorosłym. Osobiście pewnie będę z niego korzystał regularnie.
Nie obawiacie się, że taka infrastruktura będzie szybko „wyeksploatowana”, a na piach z boiska do siatkówki będą załatwiać się zwierzęta?
Trochę się obawiamy, ale to zadanie po stronie Wydziału Ochrony Środowiska i naczelnika Mileja. To on, a w zasadzie jego wydział, będzie odpowiedzialny za dbanie o te tereny. Co do boiska do plażówki, to już takie istnieje, chociażby na Polu Mokotowskim, i nie ma problemu z zanieczyszczeniami.
Co z pozostałymi dwoma projektami, o których wspominałeś?
Będą to projekty inwestycji w zieleń. Pierwszy projekt to realizacja „200 drzew dla Żoliborza”, o który poprosiłem pisemnie wiceprezydenta Warszawy, pana Michała Olszewskiego. Tutaj warto nadmienić, że członkini zarządu Stowarzyszenia Nowy Żoliborz, Marta Matys, spędziła mnóstwo czasu na rozmowach z mieszkańcami, po to, aby znaleźć najwłaściwsze miejsca na takie nasadzenia. Drzewa będą posadzone na całej rezerwie ul. Krasińskiego - od ul. Broniewskiego aż do ul. Powązkowskiej. Dodatkowo zazielenimy również Żoliborz Artystyczny, ul. Przasnyską od Rydygiera do Duchnickiej, część ul. Anny German. Łącznie na Żoliborzu Południowym i Powązkach zostaną wsadzone 153 drzewa oraz prawie 60 drzew na Kępie Potockiej - dokładną lokalizację określi dzielnicowy WOŚ. Sadzenie drzew na rezerwie Krasińskiego ma podwójną wartość. Po pierwsze, będzie na niej zielono, a po drugie, jak wszyscy pewnie wiedzą, miała ona być częścią trasy Krasińskiego. Po posadzeniu na niej drzew będzie ona bezpieczna i to dodatkowy argument wskazujący na to, że temat trasy jest już przeszłością. W przyszłym roku zamierzamy, wraz z Antonim Ożyńskim, prezesem Stowarzyszenia Żoliborzan, wystąpić z pismem do prezydenta Olszewskiego o nasadzenie 2000 drzew na całym Żoliborzu i wierzymy, że zostanie to zrealizowane. Drugim projektem są zainicjowane przez nasze stowarzyszenie nasadzenia drzew i krzewów przez Zarząd Oczyszczania Miasta. Posadzonych zostanie 27 lip holenderskich i 1200 krzewów, również na rezerwie Krasińskiego. Nasz cel jest taki, żeby stworzyć miejsce do spotkań dla mieszkańców, do zabawy dla dzieci, bo tutaj tego niestety teraz nie ma.
A teraz trochę z innej beczki. Wybory samorządowe odbędą się za dwa lata. Planujecie wystawić w nich swojego reprezentanta? 
Mocno to rozważamy. Michał Kostrzewa i Michał Grabczyk od nas ze stowarzyszenia zawsze powtarzają, że obserwując to, co dzieje się „na górze”, potyczki polityczne partii rządzących, trzeba zastanowić się nad tym, aby odpolitycznić samorząd. Aby osoby zasiadające w radzie dzielnicy realizowały program mieszkańców, a nie program partii. W związku z tym myślimy o stworzeniu komitetu „Nowy Żoliborz” i wystartowaniu w wyborach. W tej chwili mamy „swoją” radną w radzie dzielnicy, Izabelę Rychter. Widzimy, że dzięki niej jesteśmy w stanie zdziałać dużo więcej dla rozwoju naszej części dzielnicy. Startując w wyborach, mamy szansę (jeśli mieszkańcy nas poprą) na co najmniej podwojenie tej wartości, czyli na dwóch radnych. Przy dobrych układach, będziemy w takiej sytuacji mogli tworzyć koalicję i nasz wpływ na rozwój tej „studni infrastrukturalnej”, jaką jest Żoliborz Południowy, będzie jeszcze większy. Już teraz mamy oczywiście czym się pochwalić, ale może być tego znacznie więcej i mieszkańcom będzie żyło się tutaj po prostu lepiej.
Kto jest potencjalnym kandydatem? Czy jest kilka takich osób? Możesz podać nazwiska?
Trochę za wcześnie, by o tym mówić. Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji o utworzeniu komitetu. Jeśli jednak tak się stanie, to na pewno naszym kandydatem, podobnie jak w zeszłym roku, będzie Iza Rychter. Przez te dwa lata zrobiła dla mieszkańców mnóstwo dobrej roboty. Jeśli zdecydujemy się na własny komitet, to naszymi kandydatami będą osoby, które mają coś do zaproponowania, takie, które lubią angażować się w sprawy społeczne i wpływać na zrównoważony rozwój Żoliborza.
Cieszymy się z tego, że mamy takich społeczników, walczących o dobro Nowego Żoliborza.
Cała przyjemność po naszej stronie. Proszę pamiętać, że walczymy o Nowy Żoliborz, jako nową wizję całego Żoliborza, a nie tylko o Żoliborz Południowy.
Co masz na myśli? Jak ma wpływać ta nowa wizja na Stary Żoliborz?
Żoliborz Południowy to immanentna część Żoliborza. Po dość dynamicznym zaludnianiu tej części dzielnicy, cały Żoliborz staje przed nowymi wyzwaniami, bowiem pojawia się tutaj teraz znacznie więcej ludzi, niż to miało miejsce choćby 5-6 lat temu. Brakuje miejsc w przedszkolach, szkołach, brakuje zieleni, miejsc parkingowych, itp. To są teraz realne problemy całego Żoliborza, którym trzeba stawić czoła. Nowy Żoliborz, to nowa wizja całego Żoliborza - to staranie się o to, aby budowano nowe przedszkola, nowe szkoły, inwestowano w zieleń, prowadzono zrównoważony rozwój dzielnicy. Jako stowarzyszenie, jesteśmy bardzo aktywni we współpracy zarówno z władzami dzielnicy Żoliborz, jak i z miastem. Nasza współpraca już zaczyna przynosić efekty. Powstaje przedszkole na Rydygiera, wkrótce powstanie szkoła na Anny German, rozpoczęły się już prace nad centrum lokalnym, którego celem jest stworzenie miejsca spotkań międzypokoleniowych. Pomysłodawcami Centrum Lokalnego na pl. Grunwaldzkim byli Daniel Baliński i Marta Matys z zarządu Stowarzyszenia Nowy Żoliborz oraz współpracująca z nami Katarzyna Łowicka.
W jaki sposób można zapisać się do Stowarzyszenia? Czy przyjmujecie nowych członków?
Aby wstąpić do naszego stowarzyszenia, trzeba przede wszystkim pojawić się na jednym z naszych spotkań, które odbywają się regularnie 2 razy w miesiącu. Przyjmujemy do nas osoby, które chcą pomagać innym i które są w stanie ciężko pracować (altruistycznie) na rzecz rozwoju najpiękniejszej dzielnicy Warszawy.
Czy przydałby się Wam w Stowarzyszeniu ktoś o jakichś specyficznych kompetencjach?
Pracy jest tak dużo, że każde ręce się przydadzą. Wyjątkowe braki mamy w zakresie wiedzy prawnej, zwłaszcza prawa budowalnego. Często wchodzimy w postępowania deweloperskie, w których trzeba się wykazać ogromną wiedzą właśnie w tej materii. Dodatkowo przydałby nam się grafik.
Dziękuję za rozmowę.
autor: Michał Lehr-Kowalski

5a_wywiad

5a_wywiad

6_wywiad

6_wywiad

6a_wywiad

6a_wywiad


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 37 km/h