Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:27

Wycinka w parku Żeromskiego - bez paniki

Tomasz Niewczas, inspektor ZZW aka ZielonyŻoliborz   Na łamach Gazety Nowego Żoliborza spotykamy się po raz drugi. Poprzednim razem – w numerze sierpniowym – rozmawiałem z Michałem Lehr-Kowalskim o perspektywach: zarówno moich zawodowych, jak i perspektywach żoliborskiej zieleni. Duża część naszego wywiadu poświęcona była zagrożeniom i problemom zieleni, byliśmy niedługo po czerwcowej nawałnicy i część powalonych i połamanych drzew nie była jeszcze nawet sprzątnięta. Dzisiaj mam przyjemność pracować już jako pełnoprawny dzielnicowy ogrodnik na Żoliborzu z ramienia Zarządu Zieleni m.st. Warszawy (ZZW) oraz mieć rzeczywisty wpływ na to, co w naszej zieleni się dzieje. A dzieje się dużo: poza codziennym utrzymaniem na głównych ulicach i administrowaniem parkami - Fosą Cytadeli oraz Parkiem Żeromskiego - ZZW podjął działania w zakresie kompleksowego projektowania i zazieleniania ulic oraz współpracy z administratorami niepublicznymi. Celem tych działań jest sadzenie nowych drzew na obszarach do tej pory nieosiągalnych dla jednostek publicznych. Poza projektami systemowymi mam także możliwość prowadzić własne działania i wprowadzać nowe standardy. Jednym z podstawowych moich celów jest ustosunkowanie się do tekstu, który kiedyś sam napisałem, wzywającego (w kontekście wspomnianej wcześniej wichury) do wyciągnięcia wniosków z popełnianych do tej pory błędów. Jednym z zasadniczych błędów było zostawianie - niewycinanie - starych, schorowanych drzew, które wymagają wymiany. Jest to efekt presji mieszkańców nalegających na nicnierobienie i eskalowanie tym samym ryzyka. Właśnie w tym kontekście chciałbym dalej przedstawić niezwykle trudny temat, czyli wycięcie 41 przedwojennych klonów z Parku Żeromskiego w dniach 22.02-28.02.2018 r. Klony w Parku Żeromskiego sadzone były na początku lat 30. Charakterystyka gatunku powoduje, że po około 70-80 latach drzewa te zaczynają być bardzo podatne na infekcje grzybowe, zaczynają zamierać i dosłownie się rozpadać. Zdając sobie sprawę z ich obecnej fatalnej kondycji, mając dodatkowo wgląd do badań wykonanych jeszcze przez Urząd Dzielnicy, wystąpiliśmy niezwłocznie z wnioskiem o pozwolenie na usunięcie niebezpieczeństwa. Wniosek, z drobnymi korektami, został zaakceptowany zarówno przez RDOŚ, czyli organ decyzyjny do spraw ochrony środowiska, jak i Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Ze względu na konieczność szybkiego zakończenia prac (od 1 marca zaczyna się okres ochronny ptaków), trzeba było wykonać wszystkie zadania w ciągu kilku dni. Tego typu okoliczności, tzn. duże i szybkie zmiany przestrzenne, usuwanie drzew, park historyczny, zaangażowani i świadomi mieszkańcy, wywołują co najmniej dreszczyk grozy u każdego administratora, obawiającego się reakcji ludzi i konieczności wybierania między ryzykiem katastrofy a publicznym zlinczowaniem. W tym wypadku cały proces odbył się zupełnie, diametralnie wręcz inaczej. Nie było krzyków, mediów, łańcuchów, rzucania ziemniakami ani bicia parasolkami, patrole straży miejskiej pojawiały się co jakiś czas, upewniając wszystkich co do spokojnego i legalnego przebiegu prac. Co zatem się stało, że nic się nie stało? Stała się informacja: • Cięcia zostały zasygnalizowane najwcześniej jak było to możliwe. • Z przedstawicielami większości żoliborskich stowarzyszeń (także Stowarzyszeniem Nowego Żoliborza) odbyły się spotkania, na których, jeszcze przed cięciami, pokazałem wszystkie decyzje i badania, wytłumaczyliśmy sobie na spokojnie, gdzie leżą problemy, i że prace były naprawdę niezbędne. • Na stronie internetowej ZZW zamieszczone zostały ogólnodostępne skany obydwu decyzji oraz cały pakiet wykonanych wcześniej ekspertyz dendrologicznych. • Poinformowana także została Polska Agencja Prasowa - redaktorzy mieli czas na zapoznanie się z materiałami i upewnienie się, że wycinka jest konieczna i nie pozostawiliśmy wątpliwości co do jej motywów i legalności. • Na każdej z bram wejściowych do parku pojawiły się tablice informujące, że wykonane będą nasadzenia zastępcze. • Na każdym drzewie przeznaczonym do wymiany powieszona została dedykowana informacja, pokazująca przekroje pni oraz argumentująca konieczność wykonania cięć. • Jako inspektor ZZW byłem w terenie praktycznie cały czas podczas prowadzonych w godzinach 7:00 – 16:30 prac.     Cały proces pokazał bardzo dokładnie, że mieszkańcy nie są jakimiś szaleńcami. Nerwowe reakcje, których tak bardzo obawiają się administratorzy przy różnych pracach związanych z drzewami, biorą się z niedoinformowania, a nie złej woli. Jeśli wychodzi się z informacją, niczego nie ukrywając, pokazując rzeczywiste problemy, badania, upewniając o legalności i konieczności działań oraz informując o wykonaniu nasadzeń zastępczych, wtedy dostaje się społeczne przyzwolenie na naprawdę trudne prace. W tym momencie w Parku Żeromskiego jest smętnie i pustawo. Nie sposób nie zauważyć brakujących dużych drzew w różnych częściach parku. Dla mnie także jest to przykry widok. Z czystym sumieniem mogę/możemy jednak wejść w sezon wiosenny i letni, wiedząc, że żadne gałęzie i pnie nie spadną nikomu na głowę, czy to w alejce, czy w piaskownicy. W marcu prowadzić będziemy prace porządkowe: sprzątanie, czyszczenie, grabienie, wywóz ostatnich gałęzi i pni. Kolejnym etapem będzie usunięcie karp (pniaków i korzeni) oraz wymiana gleby. W maju-czerwcu zajmiemy się pracami pielegancyjnymi na pozostałych dużych drzewach, np. ściąganiem jemioły czy posuszu. Na jesieni, zgodnie ze sztuką ogrodniczą, w odpowiednio przygotowane wcześniej podłoże nasadzone zostaną nowe drzewa. Za kilka lat szybko rosnący klon srebrzysty zbuduje już nową, potężną zieloną masę, a proces wymiany zostanie zakończony. Na koniec chciałbym wspomnieć jeszcze o jednym powodzie, dla którego prace odbywały się tak płynnie i spokojnie, czyli o zaufaniu. Nie pozostaje mi nic innego jak podziękować Żoliborzanom, także na łamach tej gazety, za zaufanie do tego co robię i do moich decyzji. Wkładam w pracę całe serce i cieszę się, że Państwo to doceniacie. Wierzę, że tylko taki układ, w którym urzędnik rzetelnie i przejrzyście informuje mieszkańców o swoich planach i pracach, dostając za to kredyt zaufania nawet w obliczu tak trudnych wyzwań jak wymiana drzewostanu w Parku Żeromskiego, ma sens. Przed nami wiele kolejnych wyzwań. Zapraszam zatem do współpracy i kontaktu (polecam szczególnie facebookowy fanpage „ZielonyŻoliborz”).

zoliborz_2

zoliborz_2

zoliborz_3

zoliborz_3

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.