Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 17:11

„Nie tniemy tak jak zwykle. Długość zostawiamy”. Nowe trendy po pandemii?

Rozmowa z Rafałem Miodkiem, fryzjerem i właścicielem dwóch salonów fryzjerskich działających w Klifie i Defabryce. Czy przez pandemię pojawiły się nowe trendy? Odświeżanie fryzury, nowy wizerunek, czy „naprawianie” włosów – na co decydują się klienci po dwóch miesiącach izolacji społecznej?
Jakub Krysiak: Ile lat pracuje Pan jako fryzjer?
Rafał Miodek: Ponad 25 lat, a swoje salony prowadzę od 20 lat.
Przez ten czas zachowało się w Pana pamięci wspomnienie, które obrazowało tak ogromne zainteresowanie wizytą u fryzjera?
W branży fryzjerskiej są momenty, kiedy faktycznie obsługujemy więcej klientów niż zazwyczaj. Przeważnie jest to okres przedświąteczny. Jednak w ciągu ostatnich kilkunastu dni, kiedy pozwolono nam pracować, zapisanie się na wizytę graniczyło z cudem. Było tylu chętnych, że nawet nie wytrzymał system obsługujący internetowe rezerwacje. To mówi samo za siebie. Niezwykle cieszy powrót stałych klientek, które jednak nie korzystały z tzw. podziemia. W rozmowach same też przyznawały, że nie mogły doczekać się spotkania z nami.
Wszystkie Pana klientki tak cierpliwie czekały?
Tak. Oczywiście zdarzały się przypadki, że w domowych warunkach same lub z pomocą męża czy córki próbowały coś robić ze swoimi włosami. Niektóre z tych pań pracowały w okresie izolacji więc mimo wszystko chciały dobrze wyglądać.
Pana klienci przychodzą odświeżyć fryzurę, czy raczej decydują się na zmianę wyglądu?
To bardzo ciekawe zagadnienie. Efektem zamknięcia salonów fryzjerskich jest to, że zarówno kobiety jak i mężczyźni mają dłuższe włosy. Teraz okazuje się, że nie wszyscy chcą je podcinać, a wręcz odwrotnie.
Pandemia wykreowała trend…
Tak. Siadają na fotelu i mówią: „Nie tniemy tak jak zwykle. Długość zostawiamy.” Naturalną koleją rzeczy jest to, że obecnie naprawiamy też skutki samodzielnych prób, choćby farbowania włosów. Są też relacje klientek, które przez te 2 miesiące nie próbowały nic robić przy swoich włosach i mimo, że sporo odrosły, to fryzura zachowała swój kształt. Bardzo to sobie chwaliły.
W czym tkwi sekret?
Włosy modeluję jedynie jak ktoś ma takie życzenie. Od razu powiem dlaczego. Według mnie kluczowe jest dobre cięcie i kolor. To absolutna podstawa. Ja w swoim modelu pracy preferuje cięcie, nałożenie koloru i wysuszenie włosów. Wtedy klientka po powrocie do domu i umyciu włosów ma dokładnie tą samą fryzurę, z którą wyszła ode mnie z salonu.
Salony fryzjerskie mogą funkcjonować pod warunkiem dostosowania się do wytycznych GIS. Wśród fryzjerów zaraz po otwarciu pojawiły się opinie, że są niespójne i dochodzi do nadinterpretacji przepisów. Minęły dwa tygodnie od momentu otwarcia salonów fryzjerskich. Nadal panuje takie przekonanie?
Z tego co zauważyłem to klienci różnie interpretują wytyczne. Przykładem jest kwestia noszenia maseczek podczas wizyty w salonie. Od czasu, kiedy w przestrzeni otwartej nie ma obowiązku zasłaniania ust i nosa zdarza się, że muszę klientom tłumaczyć, że reżim sanitarny nadal obowiązuje w salonach fryzjerskich. Klienci często też pytają dlaczego nie można używać telefonu w czasie wizyty. Nie jestem w stanie im tego wytłumaczyć, ale jest zakaz i muszę go respektować. Do wszystkich wytycznych skrupulatnie się stosuje, bo chodzi o bezpieczeństwo pracowników i klientów. Jeśli chodzi jednorazowe fartuchy czy ręczniki wykorzystuje je od kiedy pojawiły się na rynku, są łatwe w użytkowaniu. Ponadto dezynfekcja narzędzi w naszej branży nie jest nowością.
Czyli z niektórymi wyjątkami pracujecie tak jak pracowaliście przed pandemią.
Uważam, że decyzja o zamknięciu salonów fryzjerskich była niepotrzebna. Wystarczyło wprowadzić obecnie obowiązujące obostrzenia. Obserwuję sytuację na bieżąco i za wiele się nie zmienia. Musimy po prostu nauczyć się żyć w nowej rzeczywistości.
Klienci częściej i dokładniej patrzą Wam na ręce?
Są dwa typy klientów. Jedni mają podejście w stylu: „choroba jak wszystkie inne”, drudzy z kolei przykładają szczególną uwagę do stosowania środków ostrożności. Jedna z klientek relacjonowała mi wizytę swojej teściowej u fryzjera, który nie stosował żadnych zabezpieczeń. Źle trafił, bo ta kobieta jest lekarką i zadzwoniła do sanepidu. Większość kontroli sanepidu dochodzi przez donosy na fryzjerów, którzy nie przestrzegają wytycznych. Tak więc klienci sami zwracają uwagę na to czy stosujemy się do wytycznych. Oprócz salonu, który prowadzę w Defabryce mam też jeden w Klifie. Niektórzy klienci zaczęli przychodzić na Duchnicką, bo unikają centrów handlowych. Mój salon na Żoliborzu jest też bardziej kameralny, co w tej sytuacji dla niektórych może być kluczowym atutem.
Są też tacy, którzy się buntują, bo niełatwo wysiedzieć im w maseczce.
Oczywiście, ale wtedy informuję, że nie przystępuje do wykonania usługi. Mimo wszystko klienci chętnie do nas przychodzą.
Sama maseczka jest też utrudnieniem dla fryzjerów.
Zgadza się. Fryzurę, którą zamierzamy wykonać dopasowujemy do twarzy, a maseczka ją zasłania. Widoczne są  jedynie oczy i czoło. Dla nas to jest utrudnienie. W przypadku stałych klientek wiem jakie lubią kolory i kształt fryzury. W przypadku nowych klientów trzeba się bardziej nagimnastykować.
Ile czasu potrzebuje Pan, żeby odrobić straty, które wynikają z powodu pandemii?
Pierwsze dni po wydaniu rozporządzenia, w myśl którego zamknięto m.in. salony fryzjerskie, były dla mnie totalnym szokiem. Nagle okazało się, że mimo zgromadzonych oszczędności przyszłość moich salonów nie jest pewna. Nagle człowiek zastanawia się na jak długo wystarczą zgromadzone oszczędności i jak opłacić czynsze, pracowników i inne zobowiązania. Wielu moich kolegów i koleżanek niestety musiało zamknąć swoje salony. Mi udało się zachować salon w Klifie, w Defabryce i wszystkich pracowników. Nikogo nie zwolniłem i nikomu nie obniżyłem pensji. Mówi się, że dopiero w przyszłym roku wszystko wróci do normy. Zobaczymy jak będzie wyglądała jesień i czy klienci będą tak często do nas wracać.
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie duże

Temperatura: 3°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 15 km/h