Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:10

Jak będą wyglądały centra handlowe przyszłości?

Sklep ze zdrową żywnością niczym gabinet lekarski, precyzyjne dobieranie oferty dzięki badaniu DNA czy samowystarczalne sklepy – tak, według badań konsumenckich, mają funkcjonować sklepy. Jak się okazuje, czeka nas epoka fundamentalnych zmian. Co niesie przyszłość?

Rynek konsumencki i nawyki zakupowe, w dobie technologicznych rozwiązań, to obszar, który dynamicznie się zmienia. Z raportu „Westfield How We Shop: Nadchodząca Dekada” wynika, że nadchodzi pięć trendów wskazujących dalszy kierunek sprzedaży detalicznej na najbliższych 10 lat.

Dość algorytmów i okrojonej oferty

Jednym z trendów jest nadchodząca era sprzeciwu wobec sugerowanych produktów. Jak się okazuje, kupujących dotyka frustracja, w wyniku której odrzucane są sugestie ukształtowane na podstawie zebranych danych na temat naszych umiłowań i nawyków. Aż 77% przebadanych warszawiaków, 70% Polaków oraz 56% Europejczyków jest sfrustrowanych z powodu niedokładnych sugestii zakupowych. Zwykle kształtowane są przez algorytmy i maszyny, którym brakuje czynnika ludzkiego, w wyniku czego propozycje są niedokładne i okrajają dostępną ofertę. Dla sklepów internetowych może to oznaczać niemałe tarapaty. Przychodząc z kolei do sklepów stacjonarnych klienci oczekują możliwości swobodnego przeglądania pełnego asortymentu, bez ograniczania oferty nietrafionymi sugestiami. W ten sposób myśli 47% warszawiaków i 53% Polaków.

Oczekiwania mieszkańców stolicy Polski łączą się z przyjemnością płynącą z robienia zakupów. Kluczowa jest atmosfera, możliwość swobodnego dokonywania wyborów i kupowania w sklepach. Jest to ważne aż dla 4/5 kupujących w naszym kraju. Polacy plasują się w tej kwestii tuż za Austriakami. Największymi zwolennikami kupowania dla przyjemności w Europie są Holendrzy, którzy wręcz uwielbiają przeglądanie asortymentu dla rozrywki. Polacy mają największą w Europie tendencję do kupowania pod wpływem impulsu w sklepach stacjonarnych. Ponad 80% naszych rodaków oraz 76% warszawiaków przyznaje się do tej skłonności. W czołówce krajów, które lubią spontaniczne zakupy dokonywane pod wpływem impulsu, są jeszcze Francja i Austria.

Konsumenci w opracowanym raporcie przyznają również, że chętnie odwiedziliby sklep stacjonarny marek, które obecnie zajmują się jedynie sprzedażą online.

– Sukces odniosą ci sprzedawcy, którzy postawią na zrównoważony rozwój, przeznaczą więcej przestrzeni sprzedażowej na doświadczenia, zaoferują swobodne przeglądanie asortymentu zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych – mówi Monika Lewczuk-Kuropaś, rzecznik prasowy URW Polska, właściciela między innymi warszawskiego centrum Westfield Arkadia. – Powinni udzielać dokładnych rekomendacji w oparciu o rzetelne dane oraz odzwierciedlać charakter lokalnych społeczności – dodaje.

Sklepy przyszłości będą przestrzenią doznań

Zachowania konsumenckie kształtują również model sprzedaży i otoczenie. Już dziś Polacy i warszawiacy wskazują na potrzebę wykreowania takiej powierzchni handlowej, która dostarcza wrażeń, rozrywki, edukacji i szeroko pojętych doznań wizualnych, kreatywnych czy sportowych. „Polacy wpisują się w średnią europejską, oczekując, że 40% powierzchni sklepowej powinno być przeznaczone na zapewnianie klientom wrażeń i doświadczeń” – czytamy w opracowanym raporcie.

– Współczesny konsument w coraz większym stopniu kieruje się w swoich wyborach emocjami. Dlatego też planując swoją pracę długofalowo, stawiamy na handel oparty na nowych doświadczeniach – dowiadujemy się od Moniki Lewczuk-Kuropaś.

– W ostatnich latach w wielu naszych centrach znacząco powiększyliśmy przestrzenie gastronomiczne i wypoczynkowe, gdzie można się swobodnie spotykać z innymi. Priorytetem jest dla nas tworzenie obiektów tętniących życiem, przyczyniających się do pielęgnowania międzyludzkich więzi, a także silnie związanych z lokalną społecznością – podsumowuje rzecznik.

Jak się okazuje, dla Polaków ważne są nie tylko doznania, ale także zaskakująca, albo wręcz magiczna forma oferowanych produktów. Na polskim rynku aż 2/3 konsumentów oczekuje oferty produktów samonaprawiających się. Ponad połowa kupujących w Polsce i aż 58% warszawiaków chciałaby móc kupić ubrania, które zmieniają kształt w zależności od warunków panujących na zewnątrz. Ponad połowa konsumentów w Polsce i w Warszawie chce także inspirujących przestrzeni zakupowych – na przykład sklepów z technologią, których wystawy będą miały formę interaktywnych instalacji.

Zamiast zwykłego sklepu manufaktura, która działa w zgodzie ze środowiskiem

Według wizji konsumentów, w nadchodzącej dekadzie, zwykłe sklepy zastąpią minifabryki i studia kreatywne. Poszukiwane produkty będą wiec wytwarzane na żądanie, na miejscu. Samowystarczalność powinna być priorytetem dla sprzedawców według 87% Polaków i aż 90% klientów z Warszawy. Duże znaczenie, korelujące z wizją lokalnych zakładów produkcyjnych, ma ochrona środowiska. Konsumenci deklarujący chęć nabycia produktu wytwarzanego na miejscu, chcą w ten sposób zminimalizować ilość odpadów.

Rośnie świadomość konsumencka w kontekście ekologii. Ponad 75% konsumentów w Polsce uważa, że sprzedawcy powinni przykładać większą uwagę do ochrony środowiska chociażby poprzez zrezygnowanie z jednorazowych opakowań i produkcję bardziej trwałych towarów. Aż 79% Polaków i 76% warszawiaków uważa, że sklepy cały czas powinny robić więcej w sprawie ochrony środowiska. „Polska najbardziej w Europie oczekuje też tworzenia przestrzeni wolnych od zanieczyszczeń powietrza, a dla prawie połowy Polaków jest to priorytet. Spośród miast europejskich, to właśnie w Warszawie najbardziej oczekuje się, że na dachach centrów handlowych powstaną ogródki działkowe i warzywniki” – czytamy w raporcie „Westfield How We Shop: Nadchodząca Dekada”.

W trosce o środowisko ponad połowa polskich konsumentów i niemal 60% warszawiaków chętniej wypożyczy pewne produkty, niż je kupi. Polska jest jednym z najbardziej otwartych krajów w Europie na najem długoterminowy. Ponad 75% Polaków gotowych jest wypożyczać na długie okresy w kategoriach takich jak transport czy wyposażenie domu.

Ślad DNA za dokładne sprofilowanie produktów i usług

Kierunek, jaki wskazują konsumenci w raporcie „Westfield How We Shop: Nadchodząca Dekada”, to uwiarygodnienie źródeł wykorzystywanych przez sprzedawców w celu dopasowania produktu lub usługi. W jaki sposób sprzedawcy mieliby dokładnie zdiagnozować potrzeby klienta w oparciu o niepodważalne fakty?

Z pomocą ma nadejść postęp technologiczny umożliwiający szczegółowe pomiary ciała i umysłu. Chodzi między innymi o możliwość weryfikacji biotypu czy rozwiązań w zakresie rozpoznawania dźwięków i mowy, dzięki którym urządzenie rozpozna choroby Alzheimera i Parkinsona, a nawet określi, na którym etapie cyklu menstruacyjnego jest kobieta.

Wówczas poziom dokładności usłu gi będzie na tyle atrakcyjny i opłacalny z perspektywy klienta, że będzie on skłonny dostarczyć niezbędne dane. W tej futurystycznej wizji, wizyta w sklepie będzie przypominała konsultacje u lekarza. Ponad połowa badanych twierdzi, że chciałaby, aby sklepy zaoferowały osobiste konsultacje w celu zidentyfikowania idealnych dla klienta produktów.

Zjawisko chirurgicznej precyzji w zakupach jest niezwykle atrakcyjne dla Polaków i Hiszpanów. Szczególnym zainteresowaniem nie tylko u Polaków, ale też i Czechów oraz Włochów, cieszy się perspektywa analizy DNA w celu stworzenia zindywidualizowanej diety oraz listy ostrzeżeń dla danego biotypu. W Warszawie ponad 40% kupujących jest gotowa na taki krok.

Lokalność ma znaczenie

Według oczekiwań konsumentów, galerie handlowe w przyszłości mają stanowić ważny filar lokalnej społeczności. Ich działalność ma dopasować się zarówno wizualnie jak i praktycznie do najbliższego otoczenia i potrzeb mieszkańców. Pragnienie to szczególnie zauważalne jest u respondentów pochodzących z dużych miast i o nieco zasobniejszych portfelach.

Polacy otwierają czołówkę kupujących w Europie, którzy chcą, aby przestrzenie zakupowe przystosowały się do otoczenia i oddawały charakter lokalnej społeczności. Tego zdania jest aż 3/4 kupujących w Polsce i niemal tyle samo w stolicy.

Jak się okazuje, duże znaczenie ma również dostępność lokalnych marek. Wśród Polaków rośnie trend lokalnego patriotyzmu. Na polskim i stołecznym rynku zapotrzebowanie na produkty lokalnych marek plasuje się na poziomie niemal 50%.

– Wiodące światowe marki wszystkich branż zawsze będą miały swoje miejsce w naszych centrach handlowych, jednak konsumenci poszukują też lokalnych marek, dlatego chcielibyśmy zapewnić im odpowiednią przestrzeń. Odnalezienie właściwych proporcji jest dla nas priorytetem i cechą charakterystyczną Unibail-Rodamco-Westfield na tle konkurencji – komentuje Monika Lewczuk-Kuropaś.

Według respondentów, również przestrzenie zakupowe powinny współgrać z lokalnym charakterem miejsca w którym dany obiekt się znajduje, a także oferować więcej przeżyć dla lokalnej społeczności.

Wynika to z rosnącej potrzeby spotykania się. Do wspólnego spędzenia czasu potrzebna jest wiec przestrzeń, gdzie można realizować aktywność towarzyską.  Niemal połowa Polaków i warszawiaków jest zdania, że w przestrzeniach zakupowych powinny znajdować się na przykład kluby środowiskowe.

Centra handlowe pod szyldem Unibail-Rodamco-Westfield stawiają w dużej mierze na unikalne doświadczenie klienta, jakiego doznać może on w obiekcie. Spotkanie z marką powinno być niezwykłe, zaskakujące i wykraczające poza jedynie ofertę. – Dobrym przykładem może tu być Westfield Arkadia, przechodząca uroczyście ubiegłej jesieni rebranding z wielkim koncertem międzynarodowej gwiazdy Clean Bandit – mówi Monika Lewczuk-Kuropaś. – Chcemy być bliżej ludzi, ich potrzeb, spełniać nie tylko ich zakupowe marzenia. To już się dzieje w naszych obiektach – podsumowuje.

Centra handlowe i sklepy czeka więc dekada intensywnej transformacji tak by spełnić wizje swoich klientów. Jak będą w rzeczywistości wyglądały choćby księgarnie przyszłości? Czy sklepy ze zdrową żywnością zamienią się w gabinety lekarskie, a centra handlowe będą pełnić ośrodki funkcjonujące dla lokalnych społeczności?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.