Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 13:49

Patronki żoliborskich ulic - czy wiesz, kim były te kobiety?

Przedstawicielki płci pięknej, stanowią niewielką część patronów ulic w Polsce, ale i na Żoliborzu. Z okazji Dnia Kobiet, przybliżamy sylwetki patronek żoliborskich ulic. Sprawdź, czy wiesz, kim były te kobiety!

Pola Gojawiczyńska (1896-1963)

Polska pisarka i działaczka niepodległościowa. Jedna z najpopularniejszych pisarek okresu międzywojennego. W swoich dziełach zawierała wątki psychologiczne i społeczno-obyczajowe związane z awansem środowiska proletariackiego i drobnomieszczańskiego Warszawy i Górnego Śląska.

Elżbieta Drużbacka (ok. 1695/1699-1765)

Polska poetka epoki późnego baroku, zwana przez współczesnych "słowiańską Safoną" i "Muzą sarmacką". Twórczość Elżbiety Drużbackiej była wysoko ceniona przez Udalryka Radziwiłła, Ignacego Krasickiego i Hugona Kołłątaja. Charakteryzowała ją niezwykła wczasach saskich naturalność, prostota stylu i czystość języka wolnego odmakaronizmów.

Anna German (1936-1982)

W Polsce o Annie German przypomniał niezwykle popularny serial. To piosenkarka, aktorka, która z wykształcenia była geologiem. Artystka uwielbiana była w Rosji i we Włoszech, Japonii, a nawet Stanach Zjednoczonych. Laureatka festiwali m.in. w Monte Carlo, Wiesbaden, Bratysławie, San Remo, Neapolu, Viareggio, Cannes, Ostendzie, Sopocie, Opolu, Kołobrzegu, Zielonej Górze. Była pierwszą Polką, która wystąpiła w San Remo. Jej imieniem nazwano nawet asteroidę. Annagerman krąży wokół Słońca gdzieś miedzy Marsem a Jowiszem!

Hanna Czaki (1922-1944)

To ona spisała relację Bartoszewskiego z pobytu w obozie w Auschwitz, a wspomnienia te stały się podstawą broszury napisanej przez przedwojenną pisarkę Halinę Krahelską. Hanna Czaki, ps. Helena była łączniczką i pracownikiem Biura Informacji i Propagandy Komendy Głównej Armii Krajowej. Niemcy aresztowali ją, gdy 5 stycznia kolportowała "bibułę". Mimo gestapowskich tortur, Hanka nikogo nie wydała. Niemcy aresztowali też jej rodziców, w których mieszkaniu organizowano tajne komplety. Oni i uczniowie tych kompletów, również zostali straceni. Hanka mieszkała z rodzicami przy ul.Słowackiego 35/43, tu chodziła do Gimnazjum im. Aleksandry Piłsudskiej i należała do VIII Żeńskiej Drużyny Harcerskiej.

Krystyna Matysiakówna (1922-1944)

Urodziła się w rodzinie działaczy komunistycznych. Uczyła się na Żoliborzu w szkole Robotniczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Od czerwca 1942 r. pracowała jako radiotelegrafistka w Centrali Łączności Polskiej Partii Robotniczej. Samodzielnie nadawała i odbierała depesze, m.in. przy ul.Krasińskiego 20 m. 37 na Żoliborzu. Kiedy radiostację przeniesiono do Salomei pod Warszawą, wtargnęło tu gestapo, które na miejscu zabiło ojca „Krysi”, a ją i jej matkę torturowało w al. Szucha. Nikogo nie wydały. Niemcy rozstrzelali je w ruinach getta przed wybuchem powstania warszawskiego.

Kalina Jędrusik (1930-1991)

Nazywano ją polską Marylin Monroe. Była mistrzynią prowokacji, która potrafiła oburzać najwyżej postawionych polityków. Kalina Jędrusik nie przystawała do szarej rzeczywistości PRL. Jej kreacje aktorskie w takich filmach, jak Ziemia obiecana Andrzeja Wajdy, C.K. Dezerterzy Janusza Majewskiego czy ta najsłynniejsza, z czterdziestotrzysekundową sceną kąpieli, w Lekarstwie na miłość Jana Batorego, wpisały się złotymi zgłoskami w historię rodzimej kinematografii. Ogromną popularność przyniósł Kalinie Jędrusik udział w programach telewizyjnych Kabaretu Starszych Panów oraz kreacje filmowe, m.in. Joanny w Lekarstwie na miłość w reż. Jana Batorego.

Izabela Czartoryska (1746-1835)

Polska arystokratka doby oświecenia, żona księcia Adama Kazimierza Czartoryskiego, przez którego weszła do stronnictwa politycznego Familii, w okresie Sejmu Czteroletniego związana ze Stronnictwem Patriotycznym. Jej zbiory pamiątek były tak imponujące, że uznaje się je za pierwszą kolekcjęmuzealną. W podwarszawskich Powązkach miała rezydencję założoną w 1771 roku. Rezydencja obejmowała park w stylu angielskim i kompleks budynków zlokalizowanych wpobliżu spiętrzonej rzeki Rudawki. Zniszczona w trakcie insurekcji kościuszkowskiej w 1794 została opuszczona przez Czartoryskich w 1796. Obecnie nie istnieje.

Maria Kazimiera (1641-1716)

Królowa Polski, żona króla Jana III Sobieskiego. Przybyła do Polski, mając cztery lata, jako dwórka w orszaku królowej Ludwiki Marii. Po dwóch latach dla pobierania nauk została odesłana do Francji, skąd w 1652 lub 1653 roku wróciła na dwór warszawski. Małżeństwo Marii Kazimiery z ordynatem zamojskim Janem Zamoyskim, zawarte w r. 1658 było ważnym elementem planów politycznych królowej, budującej swoje stronnictwo. W r. 1659 Maria Kazimiera nawiązała bliższe kontakty z Janem Sobieskim; z polecenia królowej, miała pozyskać męża i Sobieskiego dla planów elekcji vivente rege. W 1661 roku Maria Kazimiera i Sobieski przysięgli sobie uroczyście miłość w kościele Karmelitów. W następnych latach kilkakrotnie rozważali plany osiedlenia się na stałe we Francji.

Helena Modrzejewska (1840-1909)

Polska aktorka specjalizująca się w rolach szekspirowskich i tragicznych. Jedna z najwybitniejszych aktorek polskich w historii. Propagatorka twórczości Williama Szekspira. W trakcie zaborów była niezłomną propagatorką teatru i dramatu polskiego. Modrzejewska już za życia uważana była za legendarną artystkę, a jej pogrzeb w Krakowie, na którym zmarłą wspominał Henryk Sienkiewicz, przemienił się w patriotyczną manifestację. Występowała na deskach teatralny w Polsce, USA, gdzie zamieszkała i w Anglii.

Źródło: Żoliborscy Patroni Ulic, Wikipedia, GetHome


pola_gojawiczynska_gethomepl

pola_gojawiczynska_gethomepl

elzbieta_druzbacka_gethome.pl_

elzbieta_druzbacka_gethome.pl_

Anna_German_tablica_pamiątkowa_Wrocław_cropped

Anna_German_tablica_pamiątkowa_Wrocław_cropped

Hanna_Czaki

Hanna_Czaki

z21292653VKrystyna-Matysiakowna

z21292653VKrystyna-Matysiakowna

jedrusik

jedrusik

IzabelaCzartoryskaRoslin

IzabelaCzartoryskaRoslin

maria-kazimiera

maria-kazimiera

modrzejewska

modrzejewska


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.